3513
Sök

Bilbälte hos bilia

875 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Har vart in till Bilia i Köping och beställt ett nytt bilbälte. Det enda problemet är att jag inte litar på de när dem säger att jag inte får montera bilbältet själv utan att deras mekaniker måste göra det. Självklart så ska de ha arbetskostnad utöver bälteskostnaden för någonting jag inte ens själv får göra enligt dem. När jag frågade varför så sa de genast att det sitter en liten sprängpatron i bältet som kan vara farlig....

Men nu till själva frågan, kan bilia göra så här eller har jag rätten att själv få bestämma ifall jag eller Bilia ska montera mitt bälte? Och har de rätt att ta betalt för saker bara de får göra?

809 Inlägg
18 juni 2012
eftersom du har bältesträckare så skulle jag inte röra det ialf. eftersom det handlar om sprängämnen så skulle jag tro att dom har rätt att göra såhär eftersom man kan förlora fingrar om en sån smäller av.

x40
1 209 Inlägg
18 juni 2012
personligt skulle jag lämna bilen till de för att då vet man att allt e rätt monterat och om nåt skulle hända allt ska fungera. vet ej hur mycket du kan om bilar och säger heller inte att du inte klara av d. och ja det stämmer mycket bra att det finns sprängpatron till airbag vid bältet och stolen. så gör man fel risken finns att du får airbag i ansikte.

Volvo S40 turbo.

102 Inlägg
18 juni 2012
Förstår inte varför du inte skulle få montera dit bältet själv om du nu vill det.
Var själv i samma situation med min gamla v40, bilia skulle ha lite mer än 2000 för ett nytt bälte och montering.
Tackade vänligen för deras tid och begav mig istället till skroten och fick ett bälte för 400, fixade det själv på 30 min utan komplikationer.

Hur som helst så står det så här i Haynes-boken:

"Om arbete ska utföras på de främre säkerhetsbältena, slå av tändningen, koppla ifrån batteriet och vänta i några minuter innan du fortsätter."

747 Inlägg
18 juni 2012
Man får icke sälja pyrotekniskt över disk till kund, därav hänvisas du till handlaren för montering.
Desamma gäller även airbags då dessa även är pyrotekniska.

/ Toni Larsson

875 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Puttenutte skrev:
Förstår inte varför du inte skulle få montera dit bältet själv om du nu vill det.
Var själv i samma situation med min gamla v40, bilia skulle ha lite mer än 2000 för ett nytt bälte och montering.
Tackade vänligen för deras tid och begav mig istället till skroten och fick ett bälte för 400, fixade det själv på 30 min utan komplikationer.

Hur som helst så står det så här i Haynes-boken:

"Om arbete ska utföras på de främre säkerhetsbältena, slå av tändningen, koppla ifrån batteriet och vänta i några minuter innan du fortsätter."

Precis;) först ska de ha 2200 för själva bältet och sedan 750 för montering... Har kollat på bildelsbasen eller vad det hette (skrotarnas samlade web) hittade bara från en -97, stod även att detta inte passade för nyare modeller....men priset var ju typ 1/3 av vad det Bilia ska ha.

875 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
Man får icke sälja pyrotekniskt över disk till kund, därav hänvisas du till handlaren för montering.

Man får ju köpa fyrverkerier över disk?

Om man beställer från internet? Eller räknas det oxå som över disk?

747 Inlägg
18 juni 2012
kolsvajansson skrev:
tonimakaroni skrev:

Man får ju köpa fyrverkerier över disk?

Om man beställer från internet? Eller räknas det oxå som över disk?

Jovisst, men smäller du en raket under en stol blir det lite svart under stolen, drar du en airbag under stolen så kommer den lyfta även med dig på.
Plus det handlar även om din säkerhet när du färdas i bilen, en tillverkare vill då inte låta privatpersoner skruva med dessa detaljer, för vem skulle stå för ev. person skador om dom säljer något som sedan utlöser arbetet.

Ska finnas en sida med regler gällande detta, kommer dock inte på vad sidan heter för tillfället bara.

/ Toni Larsson

Sök