4690
Sök

Felkoder VW Golf GTI IV -98

VW-driver
291 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej!

När jag körde en diagnos på min Golf kom flera felkoder upp som jag har svårt att tolka.

16502 Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Signal too High : P0118
01648 Seatbelt Tensioner: Rear Drivers Side: Disabled
01312 Powertrain Data Bus

Bältet bakom förarsätet fattade jag, men hur kan denna kännas av av bilens datasystem?

Airbaglampan lyser, kan det vara så att drivlinans "data bus" felar? Enl felkodslistan finns flera koder med just drivlinan involverad tillsammas med ABS, airbag, RWD och annat.

Har inte märkt något under körning sist.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 juni 2012
#2
Krucial skrev:
Hej!

När jag körde en diagnos på min Golf kom flera felkoder upp som jag har svårt att tolka.

16502 Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Signal too High : P0118
01648 Seatbelt Tensioner: Rear Drivers Side: Disabled
01312 Powertrain Data Bus

1. G62 är den blå tempgivaren som behöver bytas eller ja "bör" bytas den går till motronicen så kan dra lite extra soppa

2. Sitter ihop med airbag systemet.

3. Canbus fel en kabel som hoppat lös eller nått överslag prova nolla först och se om du får fler följdkoder bara powertrain Data Bus kan vara allt möjligt..skulle jag gissa är det nog nått i kabelväg kring instrumenten kan till och med vara följdfel till airbagen om en kabel lossna...


VW-driver
291 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#3
Jag körde en diagnos idag också, och följande koder dyker upp:

18010 Power Supply Terminal 30: Voltage too Low : P1602"
00654 Seat Belt Tensioner Igniter: Driver Side (N153)"

Det där med "säkerhetsbältsåtdragarens" tändanordning, vad hittar man den?

Vad och vilken är terminal 30? Och hur kan man få mer spänning dit?

Haha, helt snurrig!

Det är ju inga akuta felkoder, men ändå. Bilen skall ju vara prickfri, dock först när den är i utställningsskick.

214 Inlägg
8 juli 2012
#4
Du kan söka information på google om felkoderna. Då får du upp sjukt mycket träffar på hur man löser dessa problem.
Tändanordningen till bältet hittar du i rullen där bilbältet slutar, den är den som spänner bältet vid en krock.
terminal 30 är konstant ström till enheten. Det är allmänt känt att det blir glappkontakt i säkringshållaren ovanpå batteriet. Skruva loss kablarna till dom grova säkringarna där och rugga upp ytan och gör rent. Brukar vara mycket oxid och skit där

1 122 Inlägg
8 juli 2012
#5
cyberk2 skrev:
Du kan söka information på google om felkoderna. Då får du upp sjukt mycket träffar på hur man löser dessa problem.
Tändanordningen till bältet hittar du i rullen där bilbältet slutar, den är den som spänner bältet vid en krock.
terminal 30 är konstant ström till enheten. Det är allmänt känt att det blir glappkontakt i säkringshållaren ovanpå batteriet. Skruva loss kablarna till dom grova säkringarna där och rugga upp ytan och gör rent. Brukar vara mycket oxid och skit där

angående 30 så har du väl haft lite ström i batteriet eller totalt slut

gasa nu foer faen!

214 Inlägg
8 juli 2012
#6
30 är ingen ström eller alls, säkring brunnen eller dålig kontakt. Vore batteriet slut skulle ju bilens inte ens starta

1 122 Inlägg
9 juli 2012
#7
cyberk2 skrev:
30 är ingen ström eller alls, säkring brunnen eller dålig kontakt. Vore batteriet slut skulle ju bilens inte ens starta

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 602/005634 om du vill läsa lite om d

Sitter även kontakter för 30 nere vid kopplings pedalen som kanske sitter lite löst
Senast redigerat av ValP2k (9 juli 2012)

gasa nu foer faen!

VW-driver
291 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#8
ValP2k skrev:
cyberk2 skrev:
30 är ingen ström eller alls, säkring brunnen eller dålig kontakt. Vore batteriet slut skulle ju bilens inte ens starta

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 602/005634 om du vill läsa lite om d

Sitter även kontakter för 30 nere vid kopplings pedalen som kanske sitter lite löst

Kanonsida för orsaker och lösningar för felkoder. Tack!

1 122 Inlägg
9 juli 2012
#9
Krucial skrev:
ValP2k skrev:
cyberk2 skrev:
30 är ingen ström eller alls, säkring brunnen eller dålig kontakt. Vore batteriet slut skulle ju bilens inte ens starta

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 602/005634 om du vill läsa lite om d

Sitter även kontakter för 30 nere vid kopplings pedalen som kanske sitter lite löst

Kanonsida för orsaker och lösningar för felkoder. Tack!

d bjuder jag på smile

gasa nu foer faen!

2 665 Inlägg
15 maj 2013
#10
Lite sent nu men "18010 Power Supply Terminal 30: Voltage too Low : P1602" kan orsakas av att du haft batteriet bortkopplat. Inget fel alltså. Jag har precis läst mig till det själv.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Avstängd
10 388 Inlägg
15 maj 2013
#11
Rickard-v skrev:
Lite sent nu men "18010 Power Supply Terminal 30: Voltage too Low : P1602" kan orsakas av att du haft batteriet bortkopplat. Inget fel alltså. Jag har precis läst mig till det själv.

Orsakas av mer än så, men oftast inte mycket att bry sig om nej

(KAN dock vara en indikering på att ex.vis batteriet håller på att ge upp)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 665 Inlägg
16 maj 2013
#12
Ja därför jag skrev "kan orsakas" av det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök