ncc1701d skrev:
Det är visserligen snart 30år sen jag tog mitt kort, men är det inte lag på att man ska stå helt still i (var det 3 sekunder) ?
Fast med tanke på alla andra konstiga ändringar som är gjorda så skulle jag inte bli förvånad om man fick köra i 50 förbi en stoppskylt nu för tiden.
Stopplikten regleras i Trafikförordningen 3 kap. 19 § 1 st.:
"19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen, leden eller spårområdet."
Tillämpliga rekvisiten i fallet är att föraren skall 1) stanna 2) vid stopplinje. Det räcker alltså inte med föraren stannar om det inte sker vid stoplinjen, alternativt att föraren "nästan" stannar vid stoplinjen.
Som den jurist jag råkar vara skulle jag gå vidare och undersöka vad som menas med "stanna" och "vid". Vad som verkar tvistigt mellan polisen och FraX är inte om han stannade vid stoplinjen utan endast huruvida han stannade.
Juridiskt intressant är vad lagstiftaren menar med "stanna" och vad domstolarna i tidigare avgörande uttalat med anledning av bestämmelsen:
Dessvärre är Trafikförordningen utan föraerbete och någon motivering från lagstiftaren har jag inte lyckats hitta under min korta undersökning. Däremot har jag hittat en del avgöranden i diverse tingsrätter (verkar stanna där för de flesta) och de diskuterar tyvärr inte saken närmare. Istället har i sina domskäl på olika sätt sagt att polisen i det aktuella fallet "lämnat en trovärdig historia" (har ni hört den förut?) och straffansvar utdöms.
Eftersom FraX redan erkännt blir det svårt att komma undan, något bestridande är såvitt mig kännt inte möjligt. Vad jag undrar är dock VAD han erkännt? Brott på stopplikten ger 2 500 kr i böter, mot vilken bestämmelse bröt han? Vad står det egentligen på boten?
(Är inte insatt i strafförelagganden (sysslar med annan typ av juridik), det kanske finns utrymme för polisen att sänka fastställda bötesbelopp i vissa fall?)
Slutligen vill jag ge er alla ett allmänt tips om ni stoppas av polisen: Begär RÅDRUM! Att begära rådrum innebär att du varken medger eller bestrider straffansvar, utan att du helt enkelt vill diskutera saken med ex. en jurist innan du lämnar besked om din inställning. På så sätt hinner du kolla upp argument. Dessutom måste staten få tag på ditt erkännande brevvägen, vilket bara det ibland slutar med att de ger upp.
Jag uppmanar dock ingen att utnyttja systemet. Vet ni med er att ni är skyldiga ska ni ta erat medborgerliga ansvar och erkänna. Alla gör vi fel ibland, men det är bara riktiga män som vågar medge att de felat (kvinnor gör aldrig fel, det är i alla fall vad min sambo säger).