3160
Sök

Turbo Konventera

2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej, har suttit och funderat på ifall det är "lätt" och relativt billigt att turbo konvertera min Galant V6 24v?

Satt och tänkte lite räcker det ifall turbon drivs av de 3 främre cylindrarna, för grenrören till de 3 bakre cylindrarna är ju inte det lättaste att komma åt..

Så undrar därför ifall det går och är möjligt att de bara drivs av 3 cylindrar?

Och som jag fattat det, monterar jag det så. ett grenrör med anslutning för turbo, som efter det går vidare ner till avgasrören?

Och på turbon sätter jag då mitt sportluftfilter?

Och sen en bit rör sen Luftmassemätaren och sen vidare till insugsröret?


Kanske är dumma frågor men är ej så insatt i de där med turbo och trimning av motorer..

Tacksam på svar!

Mvh

Plötsliga stoppet är det som dödar..

7 274 Inlägg
24 juni 2012
#2
Det är BETYDLIGT mycket mer jobb än så. Förutom alla tryckrör, oljerör, vattenrör, ic så måste du även ha soppa för att kompensera för den ökade mängden luft.

Nej det blir inte bra att använda 3 cylindrar för att driva turbon.


2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#3
aha hmm

Är det kanske smartare att montera en kompressor?

Kanske är enklare också?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#4
Bra mycket dyrare också. hmm

2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#5
För jag hittar inga chiptrim t min gamla bil hmm

Nån som vet något relativt billigt trim man kan göra?

T ex chiptrim?

För jag hittar inget till min..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#6
Din bil har väl inte turbo? Som jag har förstått det ger chiptrim nästan ingen effektökning på en sugmotor...

Det är dyrt och svårt att trimma en sugmotor egentligen, men jag överlåter svarandet till någon som har större koll på det...

2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#7
Nä tyvärr ingen turbo hmm

Och vill få ut lite mer effekt utan att lägga på tok för mycket pengar..

Har hört en liten lustig sak att ett större avgasrör än orginal kan ge mer effekt eftersom att orginal ofta kan vara lite igensotade?

Eller är det bara en myt som inte stämmer? smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#8
amoreex skrev:
Nä tyvärr ingen turbo hmm

Och vill få ut lite mer effekt utan att lägga på tok för mycket pengar..

Har hört en liten lustig sak att ett större avgasrör än orginal kan ge mer effekt eftersom att orginal ofta kan vara lite igensotade?

Eller är det bara en myt som inte stämmer? smile
Det du kan göra är ju att du plockar isär så mycket som du vågar, både i motor- och avgassystem. Rengör allting och montera ihop igen. Det bör alltid ge tillbaka någon bortsprungen häst men det räknas knappast som trim, snarare renovering. smile

Något annat du kan försöka dig på är "port matching", dvs du matchar portningarna i motorn genom att fila upp det som saknas. När dem gjuter delarna så blir det vissa kanter som inte stämmer överens. Det KAN öka effekten lite grann och är i stort sett gratis att göra.

2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#9
Jo det vet jag vi pratat om i skolan att gör man en motorrenovering skall man plocka ur alla kolvar med vevstakar och allt och väga dem en för en, sen göra så att alla väger exakt lika mycket, motorn går då mycket jämnare och detta kan ge lite extra effekt..


Jo det är det att jag hade ändå tänkt på nytt avgassystem för att få lite råare motorljud ur den.. smile

Kan det ge nån effekt ens?

Och är det någon speciell DB som de mäter på bilprovningen så den inte låter för mycket?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

679 Inlägg
24 juni 2012
#10
sälj din bil och köp en turbo bil istället? enklare än så blir det inte

2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#11
Bompeman skrev:
sälj din bil och köp en turbo bil istället? enklare än så blir det inte
Är mest att jag är glad för den här oh har lagt ut en hel del pengar på den som jag aldrig kommer få igen... har bara haft den och kört med i ca 1 månad så.. smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#12
amoreex skrev:
Jo det vet jag vi pratat om i skolan att gör man en motorrenovering skall man plocka ur alla kolvar med vevstakar och allt och väga dem en för en, sen göra så att alla väger exakt lika mycket, motorn går då mycket jämnare och detta kan ge lite extra effekt..


Jo det är det att jag hade ändå tänkt på nytt avgassystem för att få lite råare motorljud ur den.. smile

Kan det ge nån effekt ens?

Och är det någon speciell DB som de mäter på bilprovningen så den inte låter för mycket?
Lite effekt kan det nog ge, men jag tror inte att man kan märka av det rent praktiskt. Det är ju dock ljudet som kan bli större skillnaden, och det är ju värt en del för fart-/accelerationskänslan.

Tror det är någonstans runt 100-110 dB... Men jag kan vara ute och cykla nu...

Bompeman skrev:
sälj din bil och köp en turbo bil istället? enklare än så blir det inte
Nja... Tycker han om sin bil så är det väl lite dumt att sälja den. Det kan vara en väldigt bra bil, och då är det dumt att göra sig av med den. smile

2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#13
Mervolic skrev:
amoreex skrev:
Jo det vet jag vi pratat om i skolan att gör man en motorrenovering skall man plocka ur alla kolvar med vevstakar och allt och väga dem en för en, sen göra så att alla väger exakt lika mycket, motorn går då mycket jämnare och detta kan ge lite extra effekt..


Jo det är det att jag hade ändå tänkt på nytt avgassystem för att få lite råare motorljud ur den.. smile

Kan det ge nån effekt ens?

Och är det någon speciell DB som de mäter på bilprovningen så den inte låter för mycket?
Lite effekt kan det nog ge, men jag tror inte att man kan märka av det rent praktiskt. Det är ju dock ljudet som kan bli större skillnaden, och det är ju värt en del för fart-/accelerationskänslan.

Tror det är någonstans runt 100-110 dB... Men jag kan vara ute och cykla nu...

Bompeman skrev:
sälj din bil och köp en turbo bil istället? enklare än så blir det inte
Nja... Tycker han om sin bil så är det väl lite dumt att sälja den. Det kan vara en väldigt bra bil, och då är det dumt att göra sig av med den. smile
Okej för hade tänkt börja med att byta ut slutdämparen, har du några tips på bra slutdämpare för kanske 1500 kr? eller liknanade?


Jo bilen har ju kostat mig ca 14 000 kr med lite renovering och kamrems byte osv.. och jag får Aldrig ut 14 000 för den om jag ska sälja den..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#14
amoreex skrev:
Okej för hade tänkt börja med att byta ut slutdämparen, har du några tips på bra slutdämpare för kanske 1500 kr? eller liknanade?


Jo bilen har ju kostat mig ca 14 000 kr med lite renovering och kamrems byte osv.. och jag får Aldrig ut 14 000 för den om jag ska sälja den..
Tyvärr har jag inga bra tips, men det borde väl gå att få tag i något på Biltema eller liknande. Det går ju att använda lite vad som, egentligen. Annars kan du ju prova plocka bort slutdämparen, om det inte låter för mycket. smile

2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#15
Jo men hur blir det med avgaserna då?
Man vill väl ändå att de skjuts ifrån bilen?

Har funderat på t ex en sån här

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/motor … 6mm-2.html

Men då måste jag väl ha någon form av adapter så att mitt orginal rör som sitter där redan får samma tjocklek som de nya röret?

Vet ej vad de är för tum orginal...

Plötsliga stoppet är det som dödar..

grön aktivist
846 Inlägg
24 juni 2012
#16
Att turbo-konvertera en bil är alltid lockande då det inte kostar så mycket att köpa en turbo. Man får ju en T25:a för  ca 2500 kronor.
Däremot så ska man räkna med alla tillhörande detaljer och då sticker det lätt och ledigt iväg på 20-30 tusen till.
Mitt tips : Köp en bil som redan har turbo och fixa mjukvara till den, om du nu gillar galant så kolla på en sådan här :

http://www.blocket.se/stockholm/Mitsubi … 15&w=3

Då har du dubbel-turbo, "280" hästar (vilket är fler än 280) och fyrhjulsdrift!
Och om du nu vill ha ännu mer effekt så finns det ännu mer att plocka ur dom smile!


2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#17
Usch för Kombi..

Nä det är som de flesta vet att som studerande 18 åring så är budgeten ganska så låg.. wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

grön aktivist
846 Inlägg
24 juni 2012
#18
amoreex skrev:
Usch för Kombi..

Nä det är som de flesta vet att som studerande 18 åring så är budgeten ganska så låg.. wink
Precis, därför så turbokonverterar man inte.
Bättre att kolla på ett bättre alternativ istället då eller helt enkelt infinna sig att man är fast vid det man har wink.


Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
#19
amoreex skrev:
Jo men hur blir det med avgaserna då?
Man vill väl ändå att de skjuts ifrån bilen?

Har funderat på t ex en sån här

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/motor … 6mm-2.html

Men då måste jag väl ha någon form av adapter så att mitt orginal rör som sitter där redan får samma tjocklek som de nya röret?

Vet ej vad de är för tum orginal...
Jo, men jag menar att du ska byta slutdämparen mot ett rakt rör i stället. Det borde göra susen.

2 712 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#20
Confide skrev:
amoreex skrev:
Usch för Kombi..

Nä det är som de flesta vet att som studerande 18 åring så är budgeten ganska så låg.. wink
Precis, därför så turbokonverterar man inte.
Bättre att kolla på ett bättre alternativ istället då eller helt enkelt infinna sig att man är fast vid det man har wink.
Har därför som plan att när man sen fått jobb efter skolan spara pengar och köpa en Rx-7a med Twin Turbo (:

Mervolic skrev:
amoreex skrev:
Jo men hur blir det med avgaserna då?
Man vill väl ändå att de skjuts ifrån bilen?

Har funderat på t ex en sån här

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/motor … 6mm-2.html

Men då måste jag väl ha någon form av adapter så att mitt orginal rör som sitter där redan får samma tjocklek som de nya röret?

Vet ej vad de är för tum orginal...
Jo, men jag menar att du ska byta slutdämparen mot ett rakt rör i stället. Det borde göra susen.
Jo det kanske det gör.. Men tycker dock de är rätt så snyggt när man ser t ex en kromad dämpare där bak smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..


Sök