3329
Sök

Köpråd Mitsubishi EVO 8

Fotograf
1 000 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Då var det dags för mig att skaffa en ny bil och jag är väldigt sugen att köpa en Mitsubishi Evo 8.

Jag slänger in lite frågor rörande EVO:n jag hoppas någon kan besvara.
- Vanliga fel? Barnsjukdomar etc?
- När är det kamremsbyte?
- Vad bör man kolla och lyssna på när man testkör?

Är medveten att det finns en heldel liknande frågor här på forumet men är tacksam om ni kunde besvara här också.

Mvh
Rani
Senast redigerat av Ranoshka (24 juni 2012)

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

1 515 Inlägg
24 juni 2012
#2
Ranoshka skrev:
Hej!
Då var det dags för mig att skaffa en ny bil och jag är väldigt sugen att köpa en Mitsubishi Evo 8.

Jag slänger in lite frågor rörande EVO:n jag hoppas någon kan besvara.
- Vanliga fel? Barnsjukdomar etc?
- När är det kamremsbyte?
- Vad bör man kolla och lyssna på när man testkör?

Är medveten att det finns en heldel liknande frågor här på forumet men är tacksam om ni kunde besvara här också.

Mvh
Rani

:Evos brukar ha problem med ACY/ACD - Fördelningslådag för FWD. Det är viktigt att den lirar rätt annars kan det kosta över 70.000:- att renovera detta, och det är bara i material.

:Kamremsbyte brukar vara vid 12000mil har jag för mig, rätt mig någon om jag har fel?

:Lyssna och kolla till ifall den misständer på något sätt, då dessa bilar Ofta körs riktigt hårt och ofta rasar förr eller senare! - Ett gott exempel är min som du redan sätt. funka klockrent och alltid vart servad var 750de Mil, men åndå börja grenröret,packnings,stift samt spolar att strula..

-Så Räckna med att få mecka lite då och då ifall du kör riktigt hårt! Lycka till Rani, Kul att du väljer Evo! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Fotograf
1 000 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#3
Tack för det! smile

Audi_powah skrev:
Ranoshka skrev:
Hej!
Då var det dags för mig att skaffa en ny bil och jag är väldigt sugen att köpa en Mitsubishi Evo 8.

Jag slänger in lite frågor rörande EVO:n jag hoppas någon kan besvara.
- Vanliga fel? Barnsjukdomar etc?
- När är det kamremsbyte?
- Vad bör man kolla och lyssna på när man testkör?

Är medveten att det finns en heldel liknande frågor här på forumet men är tacksam om ni kunde besvara här också.

Mvh
Rani

:Evos brukar ha problem med ACY/ACD - Fördelningslådag för FWD. Det är viktigt att den lirar rätt annars kan det kosta över 70.000:- att renovera detta, och det är bara i material.

:Kamremsbyte brukar vara vid 12000mil har jag för mig, rätt mig någon om jag har fel?

:Lyssna och kolla till ifall den misständer på något sätt, då dessa bilar Ofta körs riktigt hårt och ofta rasar förr eller senare! - Ett gott exempel är min som du redan sätt. funka klockrent och alltid vart servad var 750de Mil, men åndå börja grenröret,packnings,stift samt spolar att strula..

-Så Räckna med att få mecka lite då och då ifall du kör riktigt hårt! Lycka till Rani, Kul att du väljer Evo! smile

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

831 Inlägg
25 juni 2012
#4
- Kamremsbyte är 9000 mil eller 6 år.
- Trygghansa med maskinskada på försäkringen täcker en eventuell AYC/ACD reparation om bilen inte gått mer än 8000 mil eller är 10 år gammal.

iceman_21
25 juni 2012
#5
Annars finns det ju alltid begagnade delar att tillgå....utan att behöva kosta 70k smile

1 515 Inlägg
25 juni 2012
#6
iceman_21 skrev:
Annars finns det ju alltid begagnade delar att tillgå....utan att behöva kosta 70k smile

Det ska vara nya grejer, då vet man att det håller! big_smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 juni 2012
#7
Audi_powah skrev:
iceman_21 skrev:
Annars finns det ju alltid begagnade delar att tillgå....utan att behöva kosta 70k smile

Det ska vara nya grejer, då vet man att det håller! big_smile

Eller en mekaninsk eftermarkandsdiff som både håller och är billigare smile

Autotech

807 Inlägg
26 juni 2012
#8
köp en supra wink

I'd rather die like a man, than live like a coward

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 juni 2012
#9
drazen_gti skrev:
köp en supra wink

Jaaaa köp en tung gammal klump från mitten på 90 talet med ratten på fel sida för samma pengar....roll

Autotech

1 515 Inlägg
26 juni 2012
#10
Busgrabb skrev:
drazen_gti skrev:
köp en supra wink

Jaaaa köp en tung gammal klump från mitten på 90 talet med ratten på fel sida för samma pengar....roll

Haha, word lol

TS kommer att köpa en Evo oavsett, helt klart det bättre valet! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

807 Inlägg
27 juni 2012
#11
Busgrabb skrev:
drazen_gti skrev:
köp en supra wink

Jaaaa köp en tung gammal klump från mitten på 90 talet med ratten på fel sida för samma pengar....roll

äldre visst, bara 90kg tyngre o en motor och drivlina som tål apmycket med orginaldelar. Men visst, vill man ha en symaskin så är evo 8 ett bra val wink

I'd rather die like a man, than live like a coward

1 515 Inlägg
27 juni 2012
#12
drazen_gti skrev:
Busgrabb skrev:
drazen_gti skrev:
köp en supra wink

Jaaaa köp en tung gammal klump från mitten på 90 talet med ratten på fel sida för samma pengar....roll

äldre visst, bara 90kg tyngre o en motor och drivlina som tål apmycket med orginaldelar. Men visst, vill man ha en symaskin så är evo 8 ett bra val wink

90kg tyngre? RS modellen Väger bara 1,2ton så tror knappast att din väger 1290kg lol

Och det finns nog ingen supra som har en mer trimvänlig motor än 4G63 motorn i evon imo.
Dessutom vill TS inte ha en strippen/drift bil utan Det är en bra banbil han är ute efter, och då blir valet lätt wink

Är ingen ide att ens argumentera om detta, han frågade om fakta till evo och Han ska eventuellt köpa en fin idag smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Race For Fun!
379 Inlägg
27 juni 2012
#13
Jag har en E8:a som igentligen aldrig har krånglat, är verkligen nöjd med den!
Har ägt den nu i ca 4 år och gjort div. med den i ombyggnad.
Ta en titt vet ja smile men klart du ska ha en evo !!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

807 Inlägg
27 juni 2012
#14
Audi_powah skrev:
drazen_gti skrev:
Busgrabb skrev:

Jaaaa köp en tung gammal klump från mitten på 90 talet med ratten på fel sida för samma pengar....roll

äldre visst, bara 90kg tyngre o en motor och drivlina som tål apmycket med orginaldelar. Men visst, vill man ha en symaskin så är evo 8 ett bra val wink

90kg tyngre? RS modellen Väger bara 1,2ton så tror knappast att din väger 1290kg lol

Och det finns nog ingen supra som har en mer trimvänlig motor än 4G63 motorn i evon imo.
Dessutom vill TS inte ha en strippen/drift bil utan Det är en bra banbil han är ute efter, och då blir valet lätt wink

Är ingen ide att ens argumentera om detta, han frågade om fakta till evo och Han ska eventuellt köpa en fin idag smile

jag vet Damir, men så länge jag känt Rani så har han varit kär i supra:) Därför jag skrev det, inte för att tjafsa om vilken bil som är lättare;)

I'd rather die like a man, than live like a coward

Fotograf
1 000 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#15
Tack allihopa för er svar smile.
Ska iväg och titta på en Evo idag
Mitsubishi evo 8.
Svensksåld.
7000mil.
Endast sommarkörd.
Täta olja och filter byten.
Chippad.
Sportluftfilter.
Ferrita 3" system hela vägen.
proffstonade rutor runt om.
AC.
Vänsterstyrd.
Brembo ventilerade bromsskivor
H&R sänkningssats.
Laddtrycksmätare
Kamrem bytt vid 65** mil.
walbro 255 bränslepump.
NY Exedy racing koppling 2 puckad.
Respons system
laddar 1.2 bar.

Mappad & bromsad på AG:S i Norrköping 280 hk & 390Nm på hjulen.

Drazen: du har helt rätt i, jag är fortfarande kär i Supra och jag kommer att köpa en Supra. Men just i dagsläge så passar inte högerstyrt mina behöv därför är Evo:n andra valet..
Senast redigerat av Ranoshka (27 juni 2012)

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

1 515 Inlägg
27 juni 2012
#16
drazen_gti skrev:
Audi_powah skrev:
drazen_gti skrev:

äldre visst, bara 90kg tyngre o en motor och drivlina som tål apmycket med orginaldelar. Men visst, vill man ha en symaskin så är evo 8 ett bra val wink

90kg tyngre? RS modellen Väger bara 1,2ton så tror knappast att din väger 1290kg lol

Och det finns nog ingen supra som har en mer trimvänlig motor än 4G63 motorn i evon imo.
Dessutom vill TS inte ha en strippen/drift bil utan Det är en bra banbil han är ute efter, och då blir valet lätt wink

Är ingen ide att ens argumentera om detta, han frågade om fakta till evo och Han ska eventuellt köpa en fin idag smile

jag vet Damir, men så länge jag känt Rani så har han varit kär i supra:) Därför jag skrev det, inte för att tjafsa om vilken bil som är lättare;)

Haha Jaha, Oavsett vilken så är de under samma kategori iaf, Hoppas att han bli nöjd bara smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Japanese Engineering
690 Inlägg
27 juni 2012
#17
Problem med AYC (Active Yaw Control) är endast vanligt på Evo 6. Evo 7, 8, 9 hade inte lika mycket problem med AYC då systemet uppgraderades, dock är ett oljebyte alltid rekommenderat.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

iceman_21
27 juni 2012
#18
Audi_powah skrev:
iceman_21 skrev:
Annars finns det ju alltid begagnade delar att tillgå....utan att behöva kosta 70k smile

Det ska vara nya grejer, då vet man att det håller! big_smile

Nja...sparar man 60k..så kör jag hellre en begad, med garanti smile

948 Inlägg
1 juli 2012
#19
Finns ju vänsterstyrda supror standard med..dock så kostar dom ju en "smula" mer..

831 Inlägg
2 juli 2012
#20
Babbel babbel. Ingen var intresserad av Supra.

Verkade evon du kikade på sjysst?


Sök