3158
Sök

Kraftigare Generator?

14 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
Hallåj!

Har en Audi A6 -04 som jag har lastat i dubbla Kicker L7 med ett Mutant Ascension 1 slutsteg.
Men generatorn och batteriet är lite väl klent tycker jag då volt mätaren far i botten så fort man höjer volymen en smula! Så funderar därför då på att stoppa in ett större batteri
så kommer vi då till min fråga!

Kan de vara bättre om jag köper en kraftigare generator och ett till batteri till den och möjligtvis en kondensator?
Är inte en höjdare på ljud men är lite kunnig i alla fall men skulle vilja ha lite tips av en som kan mer om detta!

Så skriv gärna tips och råd!

MVH

16 197 Inlägg
25 juni 2012
LiinuusGranstrom skrev:
Hallåj!

Har en Audi A6 -04 som jag har lastat i dubbla Kicker L7 med ett Mutant Ascension 1 slutsteg.
Men generatorn och batteriet är lite väl klent tycker jag då volt mätaren far i botten så fort man höjer volymen en smula! Så funderar därför då på att stoppa in ett större batteri
så kommer vi då till min fråga!

Kan de vara bättre om jag köper en kraftigare generator och ett till batteri till den och möjligtvis en kondensator?
Är inte en höjdare på ljud men är lite kunnig i alla fall men skulle vilja ha lite tips av en som kan mer om detta!

Så skriv gärna tips och råd!

MVH

har du uppgraderat originalkablarna ifrån generatorn samt jordkabel mellan batteri-chassi-generatorn?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

14 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Nääe de har jag inte, blir de bättre om jag uppgraderar dom?

16 197 Inlägg
26 juni 2012
LiinuusGranstrom skrev:
Nääe de har jag inte, blir de bättre om jag uppgraderar dom?

de är ett MÅSTE om man ska ha ett större ljudsystem..   kablarna som sitter original är anpassad efter bilens elsystem.

14 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Ahaaa Okeej! Vars kan jag hitta sånt? Och du hade ju ena jävla ljud byggen så gissar på att du är ganska så kunnig så vad anser du om dubbla batterier då?

16 197 Inlägg
26 juni 2012
LiinuusGranstrom skrev:
Ahaaa Okeej! Vars kan jag hitta sånt? Och du hade ju ena jävla ljud byggen så gissar på att du är ganska så kunnig så vad anser du om dubbla batterier då?

inget som finns färdigt att köpa.. de måste man anpassa själv.. men jag skulle rekomendera minst 35mmkabel mellan generator å batterier.. sen 50mm2 som jord mellan batteri-chassit-motorn.

14 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Ahaaa Okeej! Men jag ska ta och åtgärda de snarast möjligt!
Så jag behöver inte dubbla batterier då?

16 197 Inlägg
26 juni 2012
LiinuusGranstrom skrev:
Ahaaa Okeej! Men jag ska ta och åtgärda de snarast möjligt!
Så jag behöver inte dubbla batterier då?

testa å uppgradera alla kablar innan..

14 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Okeej jag ska prova med det!
Tackar för råden i alla fall! Man får alltid lära sig något nytt varje dag!

6 851 Inlägg
26 juni 2012
Börja med att uppgradera jorden. Kabeln mellan generatorn till batteri är (oftast i dessa bilar) anpassad efter generatorns max kapacitet.

14 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Jooo jag ska ta och prova det! Tack!

33 Inlägg
29 juni 2012
om du ska ha batterier sen kan du ju sätta något av omtima dom är ju som rejäla smile

"Allt går om man vill ;P "

Voodoo
1 444 Inlägg
30 juni 2012
du som har nära till finland så rekomenderar jag att du åker till tampis å köper kablar på båtavdelningen dära riktigt bra priser på 50mm2 kabel i ren koppar  sen  har  ojanperä bra priser på batterier köpte mitt 100Ah för ca 1000 kr dära 2 års garanti tror jag de är på batteriet

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

14 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
Jooo dom har bra grejer på ojanperä så tänkte svänga förbi där någon vacker dag och dra fram shopping plånboken!

742 Inlägg
2 juli 2012
Annars finns det justerbara laddrelän till din befintliga generator!
http://www.bilstereoonline.se/index.php … mp;lang=sv

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

409 Inlägg
3 juli 2012
Vad hjälper det när nuvarande generator inte klarar av att leverera mer ström?

742 Inlägg
3 juli 2012
Blir en jäkla skillnad! Med denna kan du ställa upp spänningen till det du vill! Jag har kört ca 18v ur en standard 65A generator! Den blev så varm så det rök ur den efter några timmar! Högre spänning så drar sakerna mindre ström! Så då räcker din befintliga generator!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

Voodoo
1 444 Inlägg
3 juli 2012
AndrAAx skrev:
Blir en jäkla skillnad! Med denna kan du ställa upp spänningen till det du vill! Jag har kört ca 18v ur en standard 65A generator! Den blev så varm så det rök ur den efter några timmar! Högre spänning så drar sakerna mindre ström! Så då räcker din befintliga generator!

Så pass ny bil me canbus osv tar nog skada av att öka volten.. helre lägga ner pengar på kablage osv i värsta fall större gen än nån laddregulator! I slutändan när man har bra kraft då kan man satsa på regulator

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

409 Inlägg
3 juli 2012
Precis, ställa om spänning till 16/18V gör bara skada, plus att en sån liten ökning i spänning med så lite ström gör i stort sett ingen skillnad..

14.4*65 = 936W
16*65= 1040W
18*65 = 1170W

KNAPPAST likvärdigt att hänga på en 100A+ generator.

14 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
Då blir de inköp av grövre kablar!

Sök