3230
Sök

Kraftigare Generator?

742 Inlägg
3 juli 2012
Boyakacsha: Nu tänker du lite galet! Om det inte räcker med ström nu så har han INTE 14,4v! Vi kan räkna om igen!

Jämförelse

10*65=650w
15,5*65=1007,5

Det är ganska STOR skillnad! Samt 15,5v är inte speciellt skadligt! Största skillnaden med ett justerbart laddrelä är att det är intelligent! Om du belastar det hårdare så håller det spänningen uppe! Inte som det är nu att den droppar spänningen när du belastar! Så jämförlse så kickar laddelä större generator hur lätt som helst! Du ska upp mycket innan generatorn ger mer än laddrelät! Du kan nog lätt jämföra en 65A generator med laddrelä och en 150A generator utan. Troligtvis så kommer 150A att hålla längre men 65A med laddrelä kommer nog ge mer ström/spänning! Orsak! En 150A generator laddar inte 150A förenn den kommer upp i vissa varv, kanske ger en 60% vid lägre varv! En 65A med relä laddar alltid bra!

Kablar spelar ingen roll i detta fall! Utan ett bra batteri, sedan bättre kablar, sedan kan du fundera på generator eller laddrelä!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

409 Inlägg
3 juli 2012
Så du menar alltså att ett nytt relä helt magiskt skulle piffa upp spänningen och att den han har för tillfället är trasig och ger ut 10V? Annars förstår jag inte hur endast ett nytt relä ska göra skillnad, men du kan säkert förklara det? smile Eftersom du bara föreslog ett relä och inga andra ändringar..

Och ett laddrelä spränger alltså fysikens lagar och får en 65A generator att alltid ge full ström, oavsett varvtal?
Fräna grejjer dom där laddreläerna.

Voodoo
1 444 Inlägg
3 juli 2012
ska kolla imorgon i ekta  om c4ans 120A gen passar på c5an.. isf kan  de fixas fram för bra pris:) om du är sugen på på en  större generator:)

men  börja med att dra ny laddkabel från gen till batteri lr sätta en extra samt behålla org  och sen  se till att du har  rejält  jordat mellangenerator/motor  till chassi  och sen uppgradera jord till batteri  och se över alla punkter  slipa dom plåtrent   och köp dig ett lr 2 extra batterier och släng ut  reservhjulet:)  ojanperä tog  när jag köpte exides 100ahs prenium  ca 1000 kr och de är ju inga pengar  så köp dig 2  big_smile sen köp kablar samt polskor och kabelskor på  tampis båt avdelning i källaren där har de bättre priser smile
Senast redigerat av Stripz (3 juli 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

3 466 Inlägg
3 juli 2012
Stripz skrev:
ska kolla imorgon i ekta  om c4ans 120A gen passar på c5an.. isf kan  de fixas fram för bra pris:) om du är sugen på på en  större generator:)

Kanske skulle kollat vad det sitter för generator i nu till att börja med..

En polare har en Audi A3 1,6 -05 och där e 120A i den så de e märkligt om A6an har mindre..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Voodoo
1 444 Inlägg
3 juli 2012
M_icke_ skrev:
Stripz skrev:

En polare har en Audi A3 1,6 -05 och där e 120A i den så de e märkligt om A6an har mindre..

kanske kan vara så att de redan sitter  en större i  den

3 466 Inlägg
3 juli 2012
Stripz skrev:
M_icke_ skrev:
Stripz skrev:

Aa fast de e en basic-utrustad A3 utan elstolar eller taklucka eller ngt så jag ser ingen anledning att de skulle sitta större generator i den än någon annan.

14 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
Till och börja med nu så ska jag byta ut kablarna till en skvätt grövre från generatorn till batteriet så får jag se om det blir bättre med de smile

742 Inlägg
4 juli 2012
Har aldrig sagt att den han har är trasig, men han har spänningsproblem, så han har säkert inte mer än en 10v när han spelar!

Boyakacsha: Läs hela posten nästa gång! wink
Utan ett bra batteri, sedan bättre kablar, sedan kan du fundera på generator eller laddrelä!

Funktioner hos ett laddrelä!

Normal: laddspänning vid vardaglig körning, tex. 14,40 volt mätt över startbatteriets poler.

Förhöjd: aktiveras stift 5 så höjer regulatorn spänningen till önskad nivå, tex. 14,95 volt så fort man slår på helljuset eller någon annan funktion. Mätningen sker även här på startbatteriet.

Förflyttad: aktiveras stift 6 så flyttas spänningsavkänningen från startbatteriet till tex. någon batteribank eller strömmatningsplint på ett slutsteg. Spänningen ökar också till förvalt värde, tex. 16,00 volt som kan vara användbart vid dB-dragrace.

Alla spänningar mäts över batteriets poler eller valfri punkt, ej I GENERATORN som i vanliga fall! Så ställer du in 14.4v på laddrelät, då har du 14.4v där du mäter! Enkelt!
Senast redigerat av AndrAAx (4 juli 2012)

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

14 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Enligt original volt mätaren i bilen så får jag kring just under 12-12V när jag drar på när jag kör, men när jag står på tomgång så faller det en bit till!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 juli 2012
LiinuusGranstrom skrev:
Enligt original volt mätaren i bilen så får jag kring just under 12-12V när jag drar på när jag kör, men när jag står på tomgång så faller det en bit till!

Låter som om du skall mäta upp vad din generator levererar..

På en så pass ny bil med canbus är det INTE rekommenderat att du byter laddrelä.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 851 Inlägg
5 juli 2012
Stripz skrev:
M_icke_ skrev:
Stripz skrev:

Sitter väldigt olika i Audi. En C4 är gammal och har inte lika mycke elektronik m.m som nyare bil, tex. i detta fall en A3a. Min ena gammla C4 hade enbart 90A generator, Men min andra hade 130A och vet att det finns upp till 140A till just C4 karossen. wink

6 851 Inlägg
5 juli 2012
AndrAAx skrev:
Blir en jäkla skillnad! Med denna kan du ställa upp spänningen till det du vill! Jag har kört ca 18v ur en standard 65A generator! Den blev så varm så det rök ur den efter några timmar! Högre spänning så drar sakerna mindre ström! Så då räcker din befintliga generator!

Ja och detta är ju jättebra att rekomendera då till folk som kanske vill kunna köra sin bil lite längre sträckor och fortfarande ha en fungerande bil?

Det man vinner i kraft, förlorar man i längd..enkelt sagt. roll

3 466 Inlägg
5 juli 2012
TT-Avant skrev:
Stripz skrev:
M_icke_ skrev:

Sitter väldigt olika i Audi. En C4 är gammal och har inte lika mycke elektronik m.m som nyare bil, tex. i detta fall en A3a. Min ena gammla C4 hade enbart 90A generator, Men min andra hade 130A och vet att det finns upp till 140A till just C4 karossen. wink

Men tråden handlar inte om en C4.. Elsystemet i en C5 -04 är ju gissningsvis minst lika krävande som en basic A3 -05. Och har då A3an 120A så borde A6an ha minst lika stor.

Detta är dock mina spekulationer så jag rekommenderar därför att TS kollar vad det står. Brukar inte va allt för svårt att se.

Voodoo
1 444 Inlägg
5 juli 2012
TT-Avant skrev:
Stripz skrev:
M_icke_ skrev:

jasså du  då ska jag fan  ta och söka upp en sådan till min smile  inte för att de behövs men lika att ha stöm i överflöd än att vara utan

Sök