2890
Sök

Montering utav bromsok VOLVO 740

76 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
Någon som har ett bra sätt att byta bromsok på på en volvo 740 -90?   BENDIX-ok  altså inte GIRLING.

Inga dumma svar tack vill ha snabba bra svar som handlar om ämnet !

Det är två bromsslangar som leder till oket så att "skruva" oket går inte.

Att vrida slangen 50 varv är väldigt svårt att passa in sen i gängorna.

Så alla bra svar på hur jag ska ta mig till väga är jag väldigt tacksam över.

Lösningen kan ta lång tid eller kort tid BARA DET BLIR BRA!

Tack på förhand !!!

Mvh Kim

2 419 Inlägg
26 juni 2012
Funkar det inte att släppa slangarna där de sitter ihop med rören? så kan du släppa slangarna när du kan sätta upp oket i skruvstädet!

381 Inlägg
26 juni 2012
Du åker helt enkelt till Kungälvs bildemontering och skrotar skiten tongue

Nää men jag antar att du gör detta hemma så börjar du med att spreja en jävla massa rostlösare och så börjar du att lossa bromslangen från bromsröret. och sen tar du av skiten och sätter det på en stadig plats ( skruvstäd ) och lossar bromsslangen från oket :p Och stressa inte som Sulemanji brukar säga tongue

Glöm inte att bromspedalen ska vara nertryckt och lufta skiten efteråt helst tongue

Ivärsta fall får man värma men då ska man akta sig så att inte bromsslangen exploderar :p hehe

Nu har jag aldrig plockat ner ett bromsok på en volvo 740 konstigt nog men jag antar att det ska kunna gå så ?
Senast redigerat av erminsacictuning (26 juni 2012)

402 Inlägg
26 juni 2012
Som sagt så måste du lossa slangarna från rören först. Tyvärr använder volvo mässings nipplar som brukar va i princip omöjliga att få bort med oskadade gängor.

Skulle byta slangar på min 940 o det var bara att slita fram vinkelslip o skära loss de gamla slangarna o sen pressa om rören för att få en ny kona.

Bytte då till nipplar i stål. smile

76 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Funkar det inte att släppa slangarna där de sitter ihop med rören? så kan du släppa slangarna när du kan sätta upp oket i skruvstädet!

Jo det hade varit en smart ide men det är rostigt och sitter fast så om jag gör detta så kommer bromsröret att gå av, men är bromsrören lätta att byta där fram på en 740 ?

76 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Hedlisch skrev:
Som sagt så måste du lossa slangarna från rören först. Tyvärr använder volvo mässings nipplar som brukar va i princip omöjliga att få bort med oskadade gängor.

Skulle byta slangar på min 940 o det var bara att slita fram vinkelslip o skära loss de gamla slangarna o sen pressa om rören för att få en ny kona.

Bytte då till nipplar i stål. smile

Detta låter inte dumt du! ska se om inte detta blir min lösning på det hela smile Tack!

76 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
erminsacictuning skrev:
Du åker helt enkelt till Kungälvs bildemontering och skrotar skiten tongue

Nää men jag antar att du gör detta hemma så börjar du med att spreja en jävla massa rostlösare och så börjar du att lossa bromslangen från bromsröret. och sen tar du av skiten och sätter det på en stadig plats ( skruvstäd ) och lossar bromsslangen från oket :p Och stressa inte som Sulemanji brukar säga tongue

Glöm inte att bromspedalen ska vara nertryckt och lufta skiten efteråt helst tongue

Ivärsta fall får man värma men då ska man akta sig så att inte bromsslangen exploderar :p hehe

Nu har jag aldrig plockat ner ett bromsok på en volvo 740 konstigt nog men jag antar att det ska kunna gå så ?

Haha Ermin..       att ta loss oket var inte det svåra, att få på det igen är svårare eftersom det är 2 slangar och då kan man inte snurra oket på slangen utan man får hitta på något annat smile

2 419 Inlägg
29 juni 2012
A-K skrev:
strandberg31 skrev:

Jo det hade varit en smart ide men det är rostigt och sitter fast så om jag gör detta så kommer bromsröret att gå av, men är bromsrören lätta att byta där fram på en 740 ?

Du har väll inte abs då det är två slangar? borde vara ganska lätt och byta! ev skarva rören går ju med! smile

76 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
strandberg31 skrev:
A-K skrev:
strandberg31 skrev:

Du har väll inte abs då det är två slangar? borde vara ganska lätt och byta! ev skarva rören går ju med! smile

Jag har inte ABS, men får göra som du skriver här att skarva rören, det måste ju va lättast och bara sätta dig en ny rörbit i slutet smile

Sök