Hej på er! Haft fruktansvärt mycket annat att stå i, men bygget kommer absolut inte att läggas ner.
Jag kommer förmodligen uppdatera tråden, men jag/vi finns också nu på Facebook för att på sikt uppdatera mer frekvent: 07K Motorsport om ni gillar Audi och dessa nya motorer...
Jag har eventuellt 3st 07K Motorer över också om någon är intresserad! Ni ser bak i tråden på vilka som är stora skillnader på dessa och den gamle femman. Fördelarna väger klart upp den, och därav varför jag själv kommer köra denna.
Senast redigerat av helvetesmaskinen (2 mars 2016)
Många bilder som är borta märkte jag sedan imageshack la ner...
Kan kanske bli några dubbletter men men, säg till om ni saknar nått av dom gamle bilderna, annars kör jag på från nu.
Hänt lite grann iaf sedan sist och jag väntar på mer delar i skrivande stund till chassit.
Jag har ju haft dom flesta delar till motorn länge och gjort mer med chassit för att det ska folieras snart, så har fått jaga ihjäl mig bland delar till detta (stötfångaren bak bl.a).
Kamaxlarna kom sen sist, och gällande motor så har jag tänkt lite grann på hur jag ska modifiera kamkedjan och skenorna/spännarna, då jag vill ta bort original oljepump. Torrsumpet har jag också mätt ut och jag har inte bestämt mig om jag ska göra om subframe fram för att sänka motor och låda något, och kanske flytta bak dom något, men det kommer i så fall senare.
Lite bilder:
Kammarna från härdning. Egen dimension och profil. Räknande med speciell hänsyn till VVT och kommer dra hårt upp mot 9500rpm, men får se hur turbon flödar på bänkning sen. Tidigt ladd är fortfarande enormt prioriterat så kommer labba mycket med kamtider och avgashus när det blir aktuellt. Dessa topparna är hysterisk mycket bättre än dom gamla, och mycket bättre topp än så här blir det inte Bara hysteriskt knark i den här!
Ska i nya ventiltryckare som shimsas till spec, så blir typ halvhydraulisk
Lite mer bilder på 07K motorn
Insug
Avgas
Från CNC'n
JE kolvar 82.5mm med nitratringar, H-profil och 22mm bult samt lager
Org pumpen ska bort!!!!!! Torrsump väntar
Utmätning av svänghjul, misstänker att det är som gamle 5-cyl, dock är centrum större...
Styrstiften i skyddskåpan gick i fint på 01E lådan efter lite kapning. Samma bultmönster som gamla 5-cyl
Blir mycket plats över i nosen Dom som är vana vid gamle 5-cyl vet nog vad jag menar Får se om det flyttar bak mer sen...
Toppen på med ventilkåpan
Dags att ragga startmotor också nu när man ska orka ta fram svänghjul
Senast redigerat av helvetesmaskinen (3 mars 2016)
Fick bli ett par schyssta Brembo 6 kolvs-ok fram och 4 kolv-ok bak istället. Min sko på 46 ser liten ut och ok'en är lätta som en fjäder för sin storlek Får se vad för skivor det blir. Ingen brådska med bromsar än