* När folk respekterar varandra och hjälps åt i trafiken.
* Håller avstånd och kör lugnt.
* Använder blinkers.
En gång för ett par år sedan skulle jag och några polare köra hem två Skylines R33:or från England, men i Tyskland fick vi soppatorsk på en sträcka utan belysning mitt ute i skogen (skulle svänga av motorvägen för att tanka, tankmätaren visade fel). Vi rullar in till sidan och slår på varningsblinkers och inom en minut stannade ett äldre par som var på väg hem (till den ort där vi tänkte tanka) och jag blev utsedd att åka med dem. Vi fick låna en dunk, fyllde på den, de körde tillbaka mig till bilen (enkel väg åtminstone 2 mil) utan att ha någonting i gengäld eller ta betalt (jag betalade naturligtvis bensinen).
Ypperligt trevligt par, mannen var sådär härligt berusad och var mycket intresserad av sveriges trafikomläggning 1967, Saab, Volvo och Kalles Kaviar.
Han fru, tillika chaufför, sa nästan ingenting utan flinade bara åt sin make prata på knagglig engelska. Om inte de hade stannat vete fasen hur länge vi blivit stående, för enligt polarna så kom inte en enda bil körandes förbi medan jag åkte med det äldre paret och hämtade bensin. Klockan var ungefär 3 på natten.
Senast redigerat av Bebben (13 november 2012)