3418
Sök

Volvo v40 t4 98 har tappat orken,bluddrar,spikar vid gaspådrag

7 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Hej jag har fortfarande inte fått problemet löst, så jag lägger upp en till tråd

-Bilen funkar bra under 3 tusen varv men "ibland" vid gaspådrag så känns de som att den spikar
-Bilen har tappat lite kraft också på senaste tiden,
-Ibland så kan de ta lite extra tid för den att starta "kall som varm"
-Bilen har börjat dra lite mer soppa med.

Har också en liten fundering de är 3 slangar vid luftfiltret en blå en vit och en röd. den röda åker ut lite då och då men vad fyller den för funktion?

Volvo t4 1998
steg 3 bsr

3 tums
Chip
Sportluftfilter
1.2 bar laddtryck

tacksam för alla svar!

219 Inlägg
29 juni 2012
Har slangen varit ur efter du kört och kollat efteråt? smile

354 Inlägg
30 juni 2012
Vad har du åtgärdat så vi kan bortse från det?
Termostat, btr, tändstift, spolar...

7 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
Asså jag har inte fixat något på den men polaren trodde att den fick för lite bränsle/luft ska kolla upp de och byta stiften

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
1 juli 2012
tändkablar e ju inte ovanligt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2012
JaggaChafen skrev:

På bilar som har tändkablar ja ;-)  på S40 byter man tändspolarna och vips är problemet löst. Dock är just -98 ökända för dåliga styrboxar. Volvo åtgärdade dessa på garantin på tiden det begav sig, men inte på alla bilar och nu är garantitiden ute med råge tyvärr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
några har fått de löst genom att bara byta tändstiften så jag tror jag ska testa de först! har ni några tips på bra tändstift elle?smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
1 juli 2012
torpis skrev:
JaggaChafen skrev:

På bilar som har tändkablar ja ;-)  på S40 byter man tändspolarna och vips är problemet löst. Dock är just -98 ökända för dåliga styrboxar. Volvo åtgärdade dessa på garantin på tiden det begav sig, men inte på alla bilar och nu är garantitiden ute med råge tyvärr

Å du menar att dessa har COP... nedu Jag har bytt kablar på dom som har 2 COP å där kunde man tydligt se skader på plastdeler som gick ner i tändstiftshålet..

Å om jag inte minns fel så har dom äldre 2 separata spolar å kablar till varje stift.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
1 juli 2012
badhro skrev:
några har fått de löst genom att bara byta tändstiften så jag tror jag ska testa de först! har ni några tips på bra tändstift elle?smile

Vanliga NGK

inga fancygrejjer utan vanliga ES stift. (det sista i betäckningen)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
1 juli 2012
JaggaChafen skrev:
torpis skrev:
JaggaChafen skrev:

Å du menar att dessa har COP... nedu Jag har bytt kablar på dom som har 2 COP å där kunde man tydligt se skader på plastdeler som gick ner i tändstiftshålet..

Å om jag inte minns fel så har dom äldre 2 separata spolar å kablar till varje stift.

Å jag har inte bytt ett enda styrdon på dessa bilarna under mina 8 år som Volvomek...

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2012
JaggaChafen skrev:
JaggaChafen skrev:
torpis skrev:

Å jag har inte bytt ett enda styrdon på dessa bilarna under mina 8 år som Volvomek...

Har för mig vi haft denna diskussionen innan.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2012
badhro skrev:

NGK iridium

7 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Tjenare jag har idag bytt tändstift till BOSH och så va de en av tändspolarna som inte satt på ordentligt och bilen går mycket piggare plus att den har slutat spika! smile

Sök