3414
Sök

Möjligt att endast byta oljefiltret?

103 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Var idag och skulle byta olja och oljefilter på bilen (Volvo 850 -93) men fick inte loss filtret för hand, och lite klantigt så hade man glömt ta med oljefilterverktyget, så blev till att bara byta oljan.

Nu misstänker jag att om man lossar oljefiltret i efterhand så kommer all olja att rinna ut igen, eller finns det någon smart lösning dom har gjort som förhindrar detta?
Kanske finns det några knep man kan göra för att "minska" oljespillet om man skulle lossa det i efterhand nu?

Tacksam för svar!

564 Inlägg
29 juni 2012
Jag har aldrig jobbat med en sådan motor, men ingen av de jag bytt filter på så har det runnit ut någon nämnvärd mängd olja när man tar loss filtret.

103 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Okej, satt dessa filter under bilen eller direkt under huven?
Ska tillägga att detta sitter under bilen.

564 Inlägg
29 juni 2012
Oljefiltret brukar sitta lågt på sidan av motorn och på de bilder jag hittar på motor till 850 är det i princip samma sak även om den sitter så att oljetråget går runt den mer eller mindre. Typiskt sitter den på oljepumpens utgång så att så länge den inte är igång så att du har oljetryck så kommer det inte rinna ut någon nämnvärd mängd olja när du skruvar bort filtret. Du kan ju förbereda det nya filtret genom att smörja packningen med ren olja och fylla filtret innan du skruvar bort det gamla så att du har det till hands och snabbt kan skruva dit det. När du sedan är klar så kollar du nivån och fyller på om det behövs.

Jag tror aldrig jag sett någon variant med oljefilter direkt under huven, det är bränslefiltren till dieslar som brukar sitta där.
Senast redigerat av sverkera (29 juni 2012)

Jajjemen!
1 512 Inlägg
29 juni 2012
sverkera skrev:
Jag tror aldrig jag sett någon variant med oljefilter direkt under huven, det är bränslefiltren till dieslar som brukar sitta där.

Bmw har filtret högt upp på motorn i framkant brevid toppen, iaf m50 och m52 motorer

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

254 Inlägg
29 juni 2012
har för mig jag bytt oljefilter på en mercedes där det satt ett oljefilter rakt fram när man öppna huven ska kolla, lite offtopic men endå big_smile

254 Inlägg
29 juni 2012
xaren skrev:
har för mig jag bytt oljefilter på en mercedes där det satt ett oljefilter rakt fram när man öppna huven ska kolla, lite offtopic men endå big_smile

inte lika motor men de finns! smile http://stidge.com/image/7523d31a

93 Inlägg
29 juni 2012
oljan rinner inte ut när du byter filter. om du tittar på hur det sitter monterat så ser du att anslutningen sitter ovanför oljenivån i tråget, dessutom så sitter oljefiltret efter oljepumpen så oljan måste gå igenom den också.

564 Inlägg
29 juni 2012
När jag tänker efter så har Scania sin cyklon högt upp, den är istället för oljefilter och renar genom att föroreningar slungas ut mot väggarna.

103 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Men det låter ju som att jag ska kunna byta filtret då utan att flera liter bara rinner ut isånafall smile
Faan så bra grabbar, då får man kanske ta och byta filtret också då, så att det blir någon effekt.
Tog emot att hälla ner ren fin olja på ett gammalt filter..

Angående diskussionen med oljefilter och dess placering så har jag sett flera bilar som man byter filter "under" huven smile

Men tack igen allihop, uppskattas!

Pim_Pim
29 juni 2012
Kunde du inte vänta med att byta oljan ? big_smile

254 Inlägg
29 juni 2012
han hade förmodligen redan tömt ut oljan innan han skulle ta loss filtret smile

26 Inlägg
29 juni 2012
Annars om man inte får loss filtret för hand elr har ett verktyg så funkar det ju finfint att bara slå in en mejsel för att kunna vrida loss. smile

Pim_Pim
29 juni 2012
parand skrev:
Annars om man inte får loss filtret för hand elr har ett verktyg så funkar det ju finfint att bara slå in en mejsel för att kunna vrida loss. smile

Funkar kanon, brukar själv göra de. smile

Evildan
29 juni 2012
xaren skrev:
xaren skrev:

inte lika motor men de finns! smile http://stidge.com/image/7523d31a

MB OM615, Dieselmotorn som bla var monterad i W115 Compact hade insatsoljefilter som man enkelt skruvade bort två muttrar på behållaren och smidigt lyfte ur filtret med en liten lyftbåge som satt längst upp på detsamma, man blir inte ens smutsig...dock när man ska tömma oljan förstås.

Sök