2529
Sök

Köpråd: Billiga fläktar?

286 Inlägg
1 oktober 2006
Dj_funky skrev:
mackan_ skrev:
Dj_funky skrev:
Fel, fel och lite fel till. smile

Röd är + på fläkten svart är gnd, gul är en varvtalsräknare...

Nu snackade jag om datorfläktarna, och då är det så som jag säger smile Vet inte om du menade något annat.. Annars kan jag referara dig till att kolla på t.ex en cd/dvd läsare eller brännare. Där ser du exakt vad molexkontaktens kablar har för uppgift smile

hittade ne bild t.o.m wink
http://www.wpc-fr.net/images/faq/quest- … /molex.jpg

Och efte som att du verkar vara så kunnig så borde du veta att en datorfläkt inte går på molex smile utan en trepinskontakt wink
Du har fel

Båda av er har rätt, beror helt på ifall fläkten är till processorn då den oftast kopplas in via en trepinns, den tredje är till för rpm (därav varför man kopplar den på moderkortet)

Sen finns det även chassifläktar som jag bara har sett drivs via en molexkontakt. Och det är ju säkert en fläkt på 80/120 mm som du ska använda, så kan nästan lova att den drivs via molex.
Annars går det ju att klippa och och koppla hur man vill....
Senast redigerat av Sanny (1 oktober 2006)

Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
1 oktober 2006
Eller så sätter ni ett relä på remote kabel så Håller sej remoten i fint skick heheh!!
Har man mångha förstärkare så kan man göra så för att få en liten snällare uppstart

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

4 554 Inlägg
1 oktober 2006
lånar tråden och undrar om nån vet var man hittar turbinfläktar i 12v dv en inbyggd fläckt i en kåpa med runda slanganslutningar i varje ända.. mitt bagage blir för varmt för att bara ha cirk. fläktar så måste få in friskluft med en slang:D

121 Inlägg
2 oktober 2006
Sanny skrev:
Dj_funky skrev:
mackan_ skrev:

Nu snackade jag om datorfläktarna, och då är det så som jag säger smile Vet inte om du menade något annat.. Annars kan jag referara dig till att kolla på t.ex en cd/dvd läsare eller brännare. Där ser du exakt vad molexkontaktens kablar har för uppgift smile

hittade ne bild t.o.m wink
http://www.wpc-fr.net/images/faq/quest- … /molex.jpg

Och efte som att du verkar vara så kunnig så borde du veta att en datorfläkt inte går på molex smile utan en trepinskontakt wink
Du har fel

Båda av er har rätt, beror helt på ifall fläkten är till processorn då den oftast kopplas in via en trepinns, den tredje är till för rpm (därav varför man kopplar den på moderkortet)

Sen finns det även chassifläktar som jag bara har sett drivs via en molexkontakt. Och det är ju säkert en fläkt på 80/120 mm som du ska använda, så kan nästan lova att den drivs via molex.
Annars går det ju att klippa och och koppla hur man vill....

Ja de kan drivas via molex men då används inte den gula kabeln som är till rpm...  Svart = Gnd Röd = +

Sök