3069
Sök

Volvo 740 turbo trycker ur sej olja och har mycket hög vevhuskomp

84 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#1
tja, har problem med min vollvo 740 turbo, har nyss bytt topplockspackningen och planat toppen 0,02. bytte den prg av att den tröck ur sig olja mellan toppen och blocket, vid 1an och 4ans. nu så är det samma problem igen plus att den har på tok för högt vevhus komp, när man man har motorn igång så tar man ur oljestickan och då rycker det där och det lucktar soppa. jag själv tror att efftersom jag inte planade styrningarna till toppen som just sitter på 4an och 1ans cylinder så kan de kanske vara det? men då skulle den väll inte ha hög vevhus komp? eller så äre det ringarna? vad tror ni?


8 253 Inlägg
3 juli 2012
#2
Har du högt tryck i vevhuset och gaserna därifrån luktar bensin så är det sannolikt något med kolvringar / kolvar / cylinderlopp som inte är rätt.


84 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Har du högt tryck i vevhuset och gaserna därifrån luktar bensin så är det sannolikt något med kolvringar / kolvar / cylinderlopp som inte är rätt.

och att den trycker ur sig olja då? vad är anlednigen till det?


8 253 Inlägg
3 juli 2012
#4
Om det läker vid 1 och 4 hade jag ju funderat på om topp och block är raka samt om monteringen av toppen blivit riktigt rätt till att börja med och om planingen av toppen gjordes rätt.
Senast redigerat av Marlboroman (3 juli 2012)


84 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Om det läker vid 1 och 4 hade jag ju funderat på om topp och block är raka samt om monteringen av toppen blivit riktigt rätt till att börja med och om planingen av toppen gjordes rätt.

den läckte ur samma cylindarar innan toppen planades?


379 Inlägg
4 juli 2012
#6
Oljeläck och vevhustryck är nästan alltid ett tecken på dåliga kolvringar, och/eller cylinderlopp. Annars är de ventiltätningarna, men de är inte alls lika vanligt.

Motorn är slut med andra ord. Lättaste och billigaste är att köpa en annan som gått mindre. Få tag på en FK maskin som gått under 20 så har du en kanonfin maskin. eller iaf bottendelen, så kan du bulta på 531an om du har en gammal 740 turbo so har den toppen.

84 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#7
Webrex skrev:
Oljeläck och vevhustryck är nästan alltid ett tecken på dåliga kolvringar, och/eller cylinderlopp. Annars är de ventiltätningarna, men de är inte alls lika vanligt.

Motorn är slut med andra ord. Lättaste och billigaste är att köpa en annan som gått mindre. Få tag på en FK maskin som gått under 20 så har du en kanonfin maskin. eller iaf bottendelen, så kan du bulta på 531an om du har en gammal 740 turbo so har den toppen.

den som sitter i nu har gått 23? en ft från en 98-940 ftt


One Man Clan
4 287 Inlägg
4 juli 2012
#8
mät kompressionen, är  spisen lite vässad och de har spikat blir jag inte förvånad om du har blåst ringlandet på kolvarna.... mät kompet, är de taskigt på några cylindrar ta oljekannan å ett par sprut i cylindern å kör komptest igen ökar de då så ligger felet i cylindervägg/kolvringar....  ta en cylinder i taget å pumpa in oljan strax innan du mätar kompet, gör samma prodecur på samm cylindrar, spruta inte in all olja samtidigt på alla cylindrar för de hinner spruta iväg.



Sök