2437
Sök

Street racingkultur i Sverige

24 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#1
Okey vänner, jag erkänner, det här är barnsligt. Att som snart 20 år fyllda fortfarande vara galen i Fast and Furiousfilmerna är inte på något sätt okey. Men som tur är så lever vi ett sammanhang där man får vara barnslig.

Jag har haft körkort ett tag nu men det är först nu i sommar som det blir aktuellt med bil. Jag vill ha en japansk sportcoupé som jag kan styla. Mitt bilintresse har blommat upp mer nu det senaste i och med att jag har råd med bil nu. Och jag är helt förälskad i Fast and Furiousstuket och jag drömmer om att ha en sån bil.

Men då är frågan, finns det någon tuning/street racingkultur i Sverige som liknar och tydligt påminner om Fast and Furiousfilmerna?
Senast redigerat av Nerman (5 juli 2012)

123 Inlägg
5 juli 2012
#2
Som Fast and furious filmerna, att bygga upp sig ett namn där många vet om en å vill rejsa hela tiden. Nej, det finns nog bara i drömmar och i filmer wink

Men streetrace finns väll, liknande iallafall.  1 mot 1 race på en raksträcka typ.
Sen typ blackrace och allt va det heter. Sverige är nog inte rätt plats att kolla efter "fast and furious" race, men plastade japsare finns det väll gått om och många är nog villiga att rejsa på nån gata.
Senast redigerat av fredrikkh (5 juli 2012)

24 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#3
fredrikkh skrev:
Sen typ blackrace och allt va det heter.

Blackrace ja! Skall genas googla. Jag är lite halvbekant med begreppet sen tidigare men har aldrig riktigt satt mig in i det. Tack för tipset! smile

961 Inlägg
6 juli 2012
#4
jag tror sverige är rätt land om man vill ha street race, men ofta är det volvo och dylikt som körs men ibland kan det ploppa upp en och en annan japp smile (beror nog på var i landet man är)
Senast redigerat av KBAragger (6 juli 2012)

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Finraggare
2 381 Inlägg
9 juli 2012
#5
Eller v8-skåp

I love being a nobody - because nobody is perfect.

961 Inlägg
9 juli 2012
#6
ja justeja, jänkare är fina bilar smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Finraggare
2 381 Inlägg
10 juli 2012
#7
Det är okej att vara sån - jag är över 30 och är lika dan. Bara lustgas sen är jag klar. Nej bara kompressor - sen inget mer. Åhh snabbare växellåda SEN är det klart... osv osv.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
14 juli 2012
#8
Du bor i samtidigt rätt och fel ställe för streetracing. Götets racing scen är ...speciell.
Om du inte ser trimmade volvos så är det jävligt fulstylade bilar. (generellt)

Saken med fnf stil på bilar är att den är rätt dyr om den ska vara bra. Det minnet jag har från en GSR (göteborg street racing) träff är att det var 90% volvo, en audi TT och den fulaste galanten på jorden. Den galanten altså... Ord har svårt att förklara hur Äcklig den var. Men se det som i tankesättet att man försöker fulstyla en bil själv och göra allting med flit så fult och dåligt som möjligt så får du hälften av den bilens äcklighet. Själv har jag inte så bra erfarenheter av GSR i allmänhet så det är så pass stor tabu att ens nämna GSR i garaget utan att få misstänksamma blickar.

Allt i allo så är göteborgs billiv... Saknande i vissa aspekter. Men det betyder inte att allt är dåligt. Skönt folk finns det alltid.

De enda andra städer som jag åker på träffar är stockholm, orsa och uppsala.

Orsa och dalarna generellt: köpa billig bil och trimma till abnormala nivåer och raaaaaaagare. Fnf styling är inte så populärt men de flesta bilar är seriösa och genom det fina. Dock så är de ju sina kompisgäng och som med alla mindre samhällen, svårt att komma in som outsider.

Stockholm: en salsamix av alla smaker. Raggare, stylare, ljudbyggare, tuners... Ja allt. Jag upplever de flesta som att de helre köper dyra bilar och småtrimmar/stylar än att de bygger på billiga bilar. Jag är en som lutar mot billigare bilar/mitt emellan då jag tappade lusten efter ett misslyckat audi 100 quattro projekt som skulle trycka långt över 500 hästar. och då har jag ägt från hela spektrumet av priser.

Bilfolket är i stort sett alltid trevliga och öppna men ibland opersonliga, liksom svårt att komma i umgänge med. Men det har väl med mentaliteten av hela stockholms befolkning. Det finns så många, så man behöver ingen tajt kompiskrets. Mer än de som man hänger med.

Uppsala är mitt emellan orsa och stockholm, både geografiskt och kulturmässigt. Fler raggare och fler som köper billigt, men stockholmskulturen har också sin influens. Där har de också kompiskretsar, men som är trevliga samtidigt.


Jag har bott i både götet och stockholm samt i skåne och en del i småland. Och hittils så är det stockholm som har det mest aktiva billivet. De man hittar som har personlighet är råsköna och blir vänner, och de som är.. Stockholmska blir man glad att träffa på och hänga med smile
Senast redigerat av Eddy (14 juli 2012)


961 Inlägg
14 juli 2012
#9
Eddy skrev:
Du bor i samtidigt rätt och fel ställe för streetracing. Götets racing scen är ...speciell.
Om du inte ser trimmade volvos så är det jävligt fulstylade bilar. (generellt)

Saken med fnf stil på bilar är att den är rätt dyr om den ska vara bra. Det minnet jag har från en GSR (göteborg street racing) träff är att det var 90% volvo, en audi TT och den fulaste galanten på jorden. Den galanten altså... Ord har svårt att förklara hur Äcklig den var. Men se det som i tankesättet att man försöker fulstyla en bil själv och göra allting med flit så fult och dåligt som möjligt så får du hälften av den bilens äcklighet. Själv har jag inte så bra erfarenheter av GSR i allmänhet så det är så pass stor tabu att ens nämna GSR i garaget utan att få misstänksamma blickar.

Allt i allo så är göteborgs billiv... Saknande i vissa aspekter. Men det betyder inte att allt är dåligt. Skönt folk finns det alltid.

De enda andra städer som jag åker på träffar är stockholm, orsa och uppsala.

Orsa och dalarna generellt: köpa billig bil och trimma till abnormala nivåer och raaaaaaagare. Fnf styling är inte så populärt men de flesta bilar är seriösa och genom det fina. Dock så är de ju sina kompisgäng och som med alla mindre samhällen, svårt att komma in som outsider.

Stockholm: en salsamix av alla smaker. Raggare, stylare, ljudbyggare, tuners... Ja allt. Jag upplever de flesta som att de helre köper dyra bilar och småtrimmar/stylar än att de bygger på billiga bilar. Jag är en som lutar mot billigare bilar/mitt emellan då jag tappade lusten efter ett misslyckat audi 100 quattro projekt som skulle trycka långt över 500 hästar. och då har jag ägt från hela spektrumet av priser.

Bilfolket är i stort sett alltid trevliga och öppna men ibland opersonliga, liksom svårt att komma i umgänge med. Men det har väl med mentaliteten av hela stockholms befolkning. Det finns så många, så man behöver ingen tajt kompiskrets. Mer än de som man hänger med.

Uppsala är mitt emellan orsa och stockholm, både geografiskt och kulturmässigt. Fler raggare och fler som köper billigt, men stockholmskulturen har också sin influens. Där har de också kompiskretsar, men som är trevliga samtidigt.


Jag har bott i både götet och stockholm samt i skåne och en del i småland. Och hittils så är det stockholm som har det mest aktiva billivet. De man hittar som har personlighet är råsköna och blir vänner, och de som är.. Stockholmska blir man glad att träffa på och hänga med smile

håller med om att många stylade bilar är fula, det är som att man har ett behov av t.ex. att äga ett body kit, så man köper det allra billigaste man kan hitta oavsett hur djävla fult det är. ska man styla tycker jag att det är snyggare med en clean look, liksom plocka bort lister och emblem på en gammal Volvo och lacka hela bilen i en färg, typ svart metallic även på kofångarna. sedan är det snyggt med krom lister runt rutor etc. även svart tonade bakrutor. då ser bilen riktigt fet ut, kostar inte heller allt för mycket. sedan ska man ha en luffar turbo b23 under huven och ett avgassystem med bara en främre ljuddämpare och en katt på 100 celler. interiören är fin om man hittar några skinn säten och en go ratt från någon Volvo 2000 modell. då pratar vi snygg bil smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Finraggare
2 381 Inlägg
14 juli 2012
#10
Well, finns väl flera olika sätt att göra det på. Jag respekterar dock ett skåp som ser ut som skit men som går låga 10or på strippen mer än en plastraket som kör 15...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

961 Inlägg
14 juli 2012
#11
tror jag många gör, båda är ganska standard i bil kulturen, men ser en bil ut som en plastraket bör den åka som en raket med. däremot så behöver man inte vänta sig för mycke från ett skåp men är kul om den går som satan och ser ut som en vanlig Svenssonbil

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

6 634 Inlägg
14 juli 2012
#12
Ja, att starta något är svårt.

Om det väl blir något så möter man en skyline..meh.

De/Dem

Finraggare
2 381 Inlägg
14 juli 2012
#13
Vad är det som är så speciellt med en skyline? smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.

961 Inlägg
14 juli 2012
#14
fjortisens våta dröm cool

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Finraggare
2 381 Inlägg
14 juli 2012
#15
Iofs - är väl en av dedär "mytomspunna" bilarna.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

961 Inlägg
14 juli 2012
#16
men en jänkare eller volvo är legendarer på raserbanan! jappsen är ju från senare tid, skillnaden mellan en japp och ett v8 järn är att den ena gör sig bäst vid sidan av med disco dunk och den andra gör sig bäst i action, vill man vara kung på racebanan så ska man ha containrarna eller något kompressor järn, vill man ha brudar så brukar jappsen vara bättre. frågan är vad man är ute efter smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Finraggare
2 381 Inlägg
15 juli 2012
#17
Well, det är dåligt med brudar runt min bil - det kan jag villigt erkänna. smile

Audi kör LeMans med en diesel och det finns flera bilar i typ BTCC som kör diesel. Varför inte mycket folk kör det är ju hur motorn är designad med dieselmotorns långa stroke men relativt smala bore som ger bottenvrid tidigt på rpm kurvan men lägre varvstopp.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

961 Inlägg
15 juli 2012
#18
Waahlvik skrev:
varför inte racea med diesel? en kompis till mig kör en w123 med 24v diesel 6an och dubbelturbo.. går uta helvete

diesel är fan riktigt fräcka, de ska sota me då jäklar, då har man en ultimat mördar maskin. tråkigt bara att jag läste i bilsport att diesel kan ge en kancer sad men det är bara å bita ihop och ta kancern som en man och gasa vidare med den sotande mercan, fast favoriten är ju d24 i Volvo tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

961 Inlägg
15 juli 2012
#19
kameramannen skrev:
Well, det är dåligt med brudar runt min bil - det kan jag villigt erkänna. smile

Audi kör LeMans med en diesel och det finns flera bilar i typ BTCC som kör diesel. Varför inte mycket folk kör det är ju hur motorn är designad med dieselmotorns långa stroke men relativt smala bore som ger bottenvrid tidigt på rpm kurvan men lägre varvstopp.

jag tror många brudar ser sånna bilar som gubb bilar och drar sig till japps, tyskar och volvo, ja jag upplever att volvo drar till sig smile men jag håller med om att jänkare är riktigt fräcka, bara älskar fiskebåts mullret, men konstigt nog så är det bara män som drar sig till jänkarna, så ska man ragga så är det bästa att man är bög lol nämen du fattar vad jag menar... tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Finraggare
2 381 Inlägg
15 juli 2012
#20
En brud som drar sig till en volvo kan hålla sig borta från min bil.

I love being a nobody - because nobody is perfect.


Sök