2522
Sök

Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)

Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med... Visa mer

Ålänning!
257 664 Visningar
Uppdaterades senast 18 juli 2020
Ålänning!
532 Inlägg
22 juli 2014
Trådstartare
#241
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-d275a2f7837aeba4b18cb9b43542febb.jpg
Vart en uppsättning nya däck smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-11fb1d6a9060d96dd7859d7530fb18a9.jpg
Fick grenröret svetsat igen och så lindade jag det med glasfiberbandage i hopp om att värmen skall spridas bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-044238615e0e126c5e5bf5ed735b9cc8.jpg
Vackert!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-5583b51deb9bc06b491543a00ba2833a.jpg
Sen var jag ut till "landet" och hämtade andra bilen smile Efter Audi Meet så blir det att plocka ur motorn!




Då var det bara småputs kvar före Resan till Audi Meet smile Blir inget gjort åt fälgarna för har varken lust, ork eller tid i denna värme..

//Pexi


Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
22 juli 2014
#242
Får hoppas att grenröret håller bättre denna gång då, spec om du skall köra till Audi Meet, kan ej vara så skoj att få grenrörs haveri på vägen tongue

Vad blir de för skoj med andra motorn då?

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall

Ålänning!
532 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#243
Sååå, då har jag äntligen fått arslet från soffan och börjat med andra bilen! smile

För den som inte har följt med projektet så ska jag renovera och sätta smidda stakar och kanske kolvar i denna motor, sen hamnar den i min Quattro smile Lite motorstyrning till på det och annat smått och gått så lär det bli en rolig bil wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f8aff1bfc6e96bd8dfc7c7b361c530c6.jpg
Cyl 1: 4Bar
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-8d3de371b407855eda18b0de76f038e2.jpg
Cyl 2: 3Bar
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-896600aea7366f6a65b9307b9eb7ab82.jpg
Cyl 3: 7Bar
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-966a2793f2174858d3811d7bbeb7dc3a.jpg
Cyl 4: 3Bar

Efter komptestet tyder det på att toplockspackningen är problemet! Motorn går snällt runt och inget som slår i toppen. All Clear!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-af9f2bf4142e4c861affed8d0a5701cf.jpg
Plockat bort Fronten, Intercoolern, tryckrör & lyktor. Tömt kylaren och kopplat ur allt kablage från motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-213bad0b375b454c82ebcfb93b8a5824.jpg
Sitter tydligen en utbytt turbo så den borde vara fräsh!



Imorgon ska jag försöka göra lite rum i hallen och få hjälp att rulla in bilen så jag kan plocka ur motorn!
Är osäker på hur jag ska göra med kondensorn till ACn, plocka bort den och fylla på kylmedel när jag sätter bilen i bruk nångång eller låta den hänga och vara ivägen när det ska skruvas?!

//Pexi
Senast redigerat av Pexi92 (18 augusti 2014)


Ålänning!
532 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
#244
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ba92531c7b646ee61589055c2fe6d7b8.jpg
Dags att plocka ur motorn!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-cea8a0c148ecd215193221b98b76da99.jpg
Gick ju bra det här (halv 1 på natten)

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-4d88c3aaa21d1dcb002c04776468495d.jpg
Ställde motorn i reprummet som är i samma lokal som jag skruvar i. Där får den stå och skämmas tills jag har tid att skruva isär den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-fd972e5aeab3fc08e73ea0b4c3a50d4e.jpg
Sen när har en -96a plats för oljenivåsensor?



Gick rätt bra att plocka ur motorn, dock hatar jag dom nedre bultarna på växellådan.. kunde man inte placerat växellådan 3cm längre bak..

//Pexi


Ålänning!
532 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#245
Förbannade hemma mekaniker som drar åt oljefiltret med rörtång då packningen läcker..


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-0d12d36c92975d22df34da5c824a8c7f.jpg
Minskar på delar!


Nästa projekt är att få bort den värsta skiten från motorn, sen ska jag försöka få bort dubbelmassesvänghjulet och efter det plocka bort toppen, dock saknar jag verktyg till toppen så måste försöka ordna ett sånt. Positiva är att alla ventiler ser raka ut!

//Pexi


Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
26 augusti 2014
#246
Ser ut som ett roligt projekt, vad är de för verktyg som fattas? Vet nog att de finns på Åland att låna tongue

Kommer definitivt att följa detta projekt med spänning big_smile

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall

Ålänning!
532 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
#247
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ceea1f1279f8c281d24d0dff8e7200d0.jpg
Demonterar Toppen

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-a8b7b02b04bd0b8f6f037668c3eb2032.jpg
Lite vatten i sisat cylindern efter tvätten, packningen var orsaken till det dåliga kompet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-a27c17ce80927e59c41d92809e3f546f.jpg
Syns att sista cylindern har släpat efter ett tag

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ce175db51a3fe1ac0ee604b49efa1a48.jpg
Lite puts så blir den nog bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-609eab5bab3f6e58dce96edef32298f4.jpg
Ett snart tomt block

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-2ee7941830decae83bf68a20d72e06d1.jpg
Hittade knappt någon kocks i oljetråget så borde vara en riktigt frisk motor smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-41e3da11007318b6f33d5f6b4a93b5bb.jpg
Första kolven ur

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-863f6d0a5302c163dffb854c7ce02e73.jpg
Lite slitet så räknar med att borra till nästa överdimmension och sätta nya smidda kolvar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-73ad3e48442b3ff688cfc9b4e978d24f.jpg
Bandrummet som blev meckrum smile



Nästa projekt blir att gå igenom alla delar och se var som behöver beställas!

//Pexi


R1 driver!
5 128 Inlägg
25 september 2014
#248
Hoppas motorn blir lätt att få iordning igen. smile


860 Inlägg
1 november 2014
#249
såg att du bytt hjullager o sånt....
är det lika att byta lagret fram som bak???
måste byta mitt hjullager fram på min då de låter som fan o vibrerar i pedalerna av det...
redigt fina bilar du har o härligt o följa ditt bygge smile


Ålänning!
532 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
#250
mikael_86 skrev:
såg att du bytt hjullager o sånt....
är det lika att byta lagret fram som bak???
måste byta mitt hjullager fram på min då de låter som fan o vibrerar i pedalerna av det...
redigt fina bilar du har o härligt o följa ditt bygge smile

Jo borde vara lika att byta fram, dock är det annan storlek på lagret.
Här har du en bra guide: http://www.audiworld.com/tech/wheel45.shtml  smile


Ålänning!
532 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
#251
En liten men viktig update! Har beställt hem Smidda Kolvar och Stakar till motorn smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-e55cb2f9049f929bac1cba320ad7a4f2.jpg
JE 242881 81,5mm Smidda kolvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-8441972560786de72ff7a7859e7e51cd.jpg
Eagle CRS5669A3D

Inte billiga men lika bra att satsa på bra grejjer smile



// Pexi


Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
15 november 2014
#252
Sweet, skulle så vilja gå egenom min V6a och börja byta ut lite saker så man eventuellt skulle kunna få ut lite mera än dom 149 hästarna som budde under huven när bilen lämnade fabriken.

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall

Ålänning!
532 Inlägg
25 november 2014
Trådstartare
#253
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-66b324c5ad5bddea9987a31bf1053823.jpg
Då har första paketet anlänt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-fd3a5e47660147a1094a390789ba0a26.jpg
Riktigt fina kolvar och kombinationen kommer bra att hålla för de mål jag har smile



Förra veckan beställde jag resterande delar till motorn från ECStuning. Vart en häftig summa på 1890$ (frakt 246$).
Tittade först på en Ebay koppling @ 300$ men läste att dom inte var bra så satsade på en RA4 Conversion Clutch Kit - Stage 2 från ECS big_smile Bara 699.95$.. Men är ju RS4 tryckplatta och lamell så den ska hålla wink

I den summan ingår även delar till motorn som sitter i Ådin, då brorsan tyckte att reservdelsbilen var för fin för att inte sätta i bruk igen. Så blir att gå igenom den motorn också.

Så schemat ser ut såhär:
-10dec - Resterande delar borde dyka upp
-11dec - För in block, vev, topp mm. till en motorfirma för Borrning, honing och planing av block. slipning, inpassning och balansering av vev. Inpassning av vevstakar och inslipning av kolvringar mm.
-Julhelgen - Plocka ihop motorn i lugn och ro.
-Mellandagarna/Nyårshelgen - Plocka ur gamla motorn ur Ådin. Föra Grenröret på svetsning (IGEN). Plocka Grenröret och K04 turbon på nya motorn. Lyfta i nya motorn.

Målet är att köra ut Ådin med nya motorn från hallen innan 2015 big_smile
Orsaken till att Grenröret och K04 turbon hamnar på nya motorn är att jag för tillfället inte har ekonomi till att köpa grenrör och turbo.

Under Januari månad ska jag försöka gå igenom Ådins motor och sedan plocka i den i Reservdelsbilen och få den besiktad och såld till brorsan. Pengarna jag får för den borde räcka till turbo & grenrör.

Sen är det bara styrsystem och spridare + div. delar som saknas, vilket jag borde ha ekonomi till under våren smile


Oj jävlar vilket långt inlägg.. Hehe big_smile 
Mer bilder kommer så fort jag får hem delarna smile


//Pexi


Ålänning!
532 Inlägg
8 december 2014
Trådstartare
#254
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-46a6a3a12d857bd7cb2881a5465ecfa1.jpg
Veven och alla kolvar och stakar ur!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-12240fb0bb680f85ee1ed6fe11be5c65.jpg
Mellanaxeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-17615383b7c65763eda60d701668bff5.jpg
En nästan tom botten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-7189ccb06024aaa9130707693601b8ad.jpg
Oj, här hände det något cool Jag som inte skulle göra något med toppen och så efter lite youtube tittande beslutade jag att gå igenom den då den ändå är bortplockad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-870b13692c94b9f8ae13f848f053af92.jpg
En tom topp

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-6d3b79caf28ec63ff8012e6d2c5735ac.jpg
Grävde fram min Dremel kopia och började med 80 grit sandpapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-da592fe24d189809da0e14c5df9fd4ba.jpg
Än så länge bara 80 grit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-b91df71ce9122cf69886e4ac7ccbdea4.jpg
Nämen oj! Min ECS beställning big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f481bc433f54d8c57ffef8cbe6e3a196.jpg
RA4 conversion clutch kit big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-60b548522132d88b0489645dcef52d6d.jpg
Någon hade snott bakre vevaxeltätningen från ena förpackningen.. Hyggliga som ECS är så skickade de en ny i fläns utan extra kostnad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-c0cb7d8c80b3223d653f855222b171f7.jpg
En låda med massor av mums!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-e7824bf16bd64914bf2b5ba1a6c77aa7.jpg
Fortsättning med 120 grit

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-ab00352f4eb1a8fb2b3c4daa688f0584.jpg
Följt av 240 våtslip förhand smile



Nu börjar det bli brottom... Kommer inte få ha tillgång till mitt meck rum på jobbet så länge till...
Väntar ännu på vevstakslagren från Tyskland, sen kan jag föra alla delar för inslipning och borrning.
Imorgon ska jag försöka börja och göra klart insugssidan på toppen, och sen på onsdag slipa och polera förbränningsutrymmet och slipa in ventilerna...
Förhoppningsvis anländer de sista delarna i veckan så kan jag föra in alla delar i slutet på veckan. Då borde jag ha motorn ihop under julen smile

// Pexi


wtf.
85 Inlägg
9 december 2014
#255
tjena! läst hela tråden nu! jävlar vad energi du lägger ned på den! riktigt imponerande!

har en fundering på varför ditt grenrör spricker, på sida sida 8 post #151 bild 3 har du ju gjort ett ordentligt stag för att stötta turbon.
Men var har du fäst det staget? i motorn eller karossen eller nått annat? lite svårt att se.
Men det jag tänker på är om motorn rör sig och staget sitter monterat på något annat som inte rör sig med motorn eller lika mycket kommer det bli stora brytningar i grenröret.

kommer ihåg att när jag bytte turbo på min i somras så gick det stöttande staget direkt till ett fäste på motorn.

aja, en tanke som slog mig!

lycka till och prem är självklart lagd!

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."

Ålänning!
532 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#256
Lohman skrev:
tjena! läst hela tråden nu! jävlar vad energi du lägger ned på den! riktigt imponerande!

har en fundering på varför ditt grenrör spricker, på sida sida 8 post #151 bild 3 har du ju gjort ett ordentligt stag för att stötta turbon.
Men var har du fäst det staget? i motorn eller karossen eller nått annat? lite svårt att se.
Men det jag tänker på är om motorn rör sig och staget sitter monterat på något annat som inte rör sig med motorn eller lika mycket kommer det bli stora brytningar i grenröret.

kommer ihåg att när jag bytte turbo på min i somras så gick det stöttande staget direkt till ett fäste på motorn.

aja, en tanke som slog mig!

lycka till och prem är självklart lagd!

Kul att du gillart!

Staget sitter monterat där som orginalstaget satt, alltså i motorfästet. Orsaken till sprickandet har många faktorer. Fel material, för tunnt, fel design, dålig collector vilket gör att det blir extra varmt mm.. Men okunnighet i byggande av grenrör är väl största orsak tongue


wtf.
85 Inlägg
10 december 2014
#257
Pexi92 skrev:
Lohman skrev:
tjena! läst hela tråden nu! jävlar vad energi du lägger ned på den! riktigt imponerande!

har en fundering på varför ditt grenrör spricker, på sida sida 8 post #151 bild 3 har du ju gjort ett ordentligt stag för att stötta turbon.
Men var har du fäst det staget? i motorn eller karossen eller nått annat? lite svårt att se.
Men det jag tänker på är om motorn rör sig och staget sitter monterat på något annat som inte rör sig med motorn eller lika mycket kommer det bli stora brytningar i grenröret.

kommer ihåg att när jag bytte turbo på min i somras så gick det stöttande staget direkt till ett fäste på motorn.

aja, en tanke som slog mig!

lycka till och prem är självklart lagd!

Kul att du gillart!

Staget sitter monterat där som orginalstaget satt, alltså i motorfästet. Orsaken till sprickandet har många faktorer. Fel material, för tunnt, fel design, dålig collector vilket gör att det blir extra varmt mm.. Men okunnighet i byggande av grenrör är väl största orsak tongue

aha, då är jag med! mitt satt nämligen på ett annat ställe! kör hårt!

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."

Ålänning!
532 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#258
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-3e91a7c685676fdbc848b93bb65d8cf7.jpg
Bestämmde mig för att skippa slipning och polering av förbränningsutrymmet. För lite yta och för stor risk att förstöra ventilsäterna, så putsning med en mässingsborste till dremeln fick räcka.
Här har jag även påbörjat slipning av insugsportarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-15c16b8771654a1c0c5faec71125de86.jpg
Efter och före 80grit

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-02238899f97344c6eb22bcf4efaabec0.jpg
Före, jisses vilka gjutmärken det är på väggarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-387f7905414cf9d2798eef82eec2f387.jpg
En runda med 80grit

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-8ab91c6e7f23d2435c112522a81cfa29.jpg
120grit + 240vått får duga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-6c61fbe874ddf29aba98405f86cb7b10.jpg
Avgasventiler, efter och före. Har även börjat slipning av ventilsäten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f8b688be11a2618f65fb8eaadc1c073d.jpg
Forden kommer lastad med hästar smile



Nu är botten och vev inlämnade till allmek här på åland. Ska försöka göra toppen klar i helgen och föra in den för planing på måndag, så borde ha alla delar till nästa helg smile Sen blir det bygga!


//Pexi


Ålänning!
532 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#259
Söndagsjobb smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-7e07d05bd2ff6fe79f04fd954b02a565.jpg
Lappa ventiler, 10-15min/ventil..

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f0a24e66586a4b3b25f9f3b65267caa3.jpg
Alla ventiler inslipade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-4dbb56927b90a8d752a2e02e4baab252.jpg
Lättaste sättet att hålla reda på vilken ventil hör vart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-011bdb3e72b412f116a6410affbfcbdc.jpg
Tömd igen!



Då var toppen klar och förd till allmek för planing. Borde kunna hämta den i mitten på veckan och börja montera ventiler så den är klar.
Blocket och veven borde jag få till helgen! smile

//Pexi


Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
15 december 2014
#260
Vad siktar du på för antal hästar denna gång? 200-300 lr 300-400 lr mera?

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall


Sök