3707
Sök

Köpråd: rolig förstabil. behöver svar på lite frågor.

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#1
Shenare!

till hösten säljs moppen nyrennoverad och första bilen införskaffas. Har dock stött på lite problem då jag funderar på vad det blir för någon.

lite fakta är en helt vanlig 95a som ska köpa förstabil. redigt motorintresserad och vill köra riktigt fort men fortfarande ha stilen kvar. gärna lättpillad motor då jag inte varit i just bilmotor förut men motorn ska ha god för trimmning och eventuellt turbobygge så småningom.


MAX 20 000kr. helst lägre än det.


bmw E30: Gillar den. riktigt snygga och sportiga om man stylar rätt och cleant. oftast dåligt skick då dom är rätt gammla.

bmw e36: snyggaste bilen av dom jag väljer mellan. med m3 kit och ny lack så blir den riktigt fräsh. problemet är att detta kostar redigt med pengar och dom billiga har oftast dom sämre motorerna.

volvo 240: är ingen volvoraggare men gillar bilen rent allmänt. billiga och lätta att hitta grejjer till. inte dom snyggaste och oftast rätt sunkiga.



Vilken tycker ni är en lämplig bil?
vilken motor skulle ni valt om ni skulle trimma lätt och meka med och få ut bra med hästar? vilken motor för turbobygge?

motorn ska kunna gå att få tag i lätt i en fräsh bil under 20000.



http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_e30 … amp;last=1
stor motor med bra kräm i. bra för turbobygge senare och rätt fin bil i övrigt.



http://www.blocket.se/orebro/Tillfalle_ … 13&w=2
ser lite sunkigare ut, men med lite fix och ny lack så blir den riktigt fräsh.



andra tips?
Senast redigerat av P-K (8 juli 2012)

Stil>Funktion

Pim_Pim
8 juli 2012
#2
Volvo 945LTT, en trevlig bil för kaffepengar och lätta att skrämma upp i motorn.
Annars är ju BMW en trevlig bil me, men lite svårare att trimma enkelt.( Enligt mig)
Och sen är det nog rätt svårt att hitta en fräsch e30 för 20k ??

1 230 Inlägg
8 juli 2012
#3
ska du själv stå för bilen eller ska föräldrarna stå på¨den? ska du betala försäkring/skatt själv? tänkte så du inte bara kollar bilar utan att tänka på kringkostnaderna smile det är ju lätt att kolla på bilar och sen glömmer man bort och kolla hur mycket det kostar att försäkra wink


StaticVikings
118 Inlägg
8 juli 2012
#4
för de första så är ju 320in fräschare än e30in utan tvekan, hur kan du skriva att e36an är sunkigare pga att han tagit skit dåliga mobil bilder?

å sen 4 dörrars e30 är inte fränt nånstans =/ sry

crank it up a bit! // Banz-

Ungdoms Räser
425 Inlägg
8 juli 2012
#5
Som varje ung racerförare får höra. Köp en billig bil som man lär sig att köra med. 240 i detta fall är ju ett bra alternativ. De är billiga då det gäller reservdelar och allt fixar man själv. Är det en -82a så slipper du skatten. Där sparar man pengar!

Sedan så är dem relativt lätta att "hotta upp". Sänkning, större fälgar och spacers så har du fixat biffen!

Fast alla tycker olika.


1 230 Inlägg
8 juli 2012
#6
Isaksson5 skrev:
Som varje ung racerförare får höra. Köp en billig bil som man lär sig att köra med. 240 i detta fall är ju ett bra alternativ. De är billiga då det gäller reservdelar och allt fixar man själv. Är det en -82a så slipper du skatten. Där sparar man pengar!

Sedan så är dem relativt lätta att "hotta upp". Sänkning, större fälgar och spacers så har du fixat biffen!

Fast alla tycker olika.

vad ska han med spacers till? :o köp rätt fälgar istället wink men jaa alltså jag har själv erfarenhet av att man gärna vill sladda eller gasa på och kraschar man då men en finare bil blir det så jävla dyrt sad


4 637 Inlägg
9 juli 2012
#7
Har ägt en 240 från 1981 i många år och mil, toppenbilar. Behöver inte vara sunkiga alls, kolla i mitt galleri. Men ska du ha en fin med en del effekt (utan att trimma själv) är det väl nästan GLT eller Turbo som gäller och de kan vara svåra att hitta och kosta lite mer. Snyggaste bilmodellen genom tiderna! Dessutom mängder av charm. Finns mängder av snygga 240isar där ägarna är raka motsatsen till volvoraggare...

Tycker personligen att 740/940 känns mer klumpig familjecontainer än 240 så jag hade nog hellre kikat åt Mercedes. 190?
Senast redigerat av Navkapsel (9 juli 2012)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
9 juli 2012
#8
manne_940 skrev:
Isaksson5 skrev:
Som varje ung racerförare får höra. Köp en billig bil som man lär sig att köra med. 240 i detta fall är ju ett bra alternativ. De är billiga då det gäller reservdelar och allt fixar man själv. Är det en -82a så slipper du skatten. Där sparar man pengar!

Sedan så är dem relativt lätta att "hotta upp". Sänkning, större fälgar och spacers så har du fixat biffen!

Fast alla tycker olika.

vad ska han med spacers till?

Om man vill vara extrem tongue


2 174 Inlägg
9 juli 2012
#9
Isaksson5 skrev:
manne_940 skrev:
Isaksson5 skrev:
Som varje ung racerförare får höra. Köp en billig bil som man lär sig att köra med. 240 i detta fall är ju ett bra alternativ. De är billiga då det gäller reservdelar och allt fixar man själv. Är det en -82a så slipper du skatten. Där sparar man pengar!

Sedan så är dem relativt lätta att "hotta upp". Sänkning, större fälgar och spacers så har du fixat biffen!

Fast alla tycker olika.

vad ska han med spacers till?

Om man vill vara extrem tongue

hahah extrem med en 240.....pojkar.

Satsa på en bmw 325 istället, jävligt rolig hållbar bil ligger i bra prisklass man får en vettig för 20, går hänga och det håller, snygg som fan (e36 coupe tex) billig styling billiga delar.


2 174 Inlägg
9 juli 2012
#10
P-K skrev:
Shenare!

till hösten säljs moppen nyrennoverad och första bilen införskaffas. Har dock stött på lite problem då jag funderar på vad det blir för någon.

lite fakta är en helt vanlig 95a som ska köpa förstabil. redigt motorintresserad och vill köra riktigt fort men fortfarande ha stilen kvar. gärna lättpillad motor då jag inte varit i just bilmotor förut men motorn ska ha god för trimmning och eventuellt turbobygge så småningom.


MAX 20 000kr. helst lägre än det.


bmw E30: Gillar den. riktigt snygga och sportiga om man stylar rätt och cleant. oftast dåligt skick då dom är rätt gammla.

bmw e36: snyggaste bilen av dom jag väljer mellan. med m3 kit och ny lack så blir den riktigt fräsh. problemet är att detta kostar redigt med pengar och dom billiga har oftast dom sämre motorerna.

volvo 240: är ingen volvoraggare men gillar bilen rent allmänt. billiga och lätta att hitta grejjer till. inte dom snyggaste och oftast rätt sunkiga.



Vilken tycker ni är en lämplig bil?
vilken motor skulle ni valt om ni skulle trimma lätt och meka med och få ut bra med hästar? vilken motor för turbobygge?

motorn ska kunna gå att få tag i lätt i en fräsh bil under 20000.



http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_e30 … amp;last=1
stor motor med bra kräm i. bra för turbobygge senare och rätt fin bil i övrigt.



http://www.blocket.se/orebro/Tillfalle_ … 13&w=2
ser lite sunkigare ut, men med lite fix och ny lack så blir den riktigt fräsh.



andra tips?

spara gärna lite pengar extra och satsa på en som är skaplig istället för gå efter vad plånboken säger och köpa en man prutat massor på eller som är billig, dom går sönder och det är alltid saker som måste fixas.

320 är grymt slöa och törstiga, 325 drar lika mycket och har 50 hk extra extremt mycket roligare bil och mer lättsåld.


4 637 Inlägg
9 juli 2012
#11
hangman skrev:
hahah extrem med en 240.....

Finns många extrema 240is. Åk på nån träff.
En gammal BMW av rätt vanlig modell är väl inte alls extrem om man nu inte väljer en M5 eller nåt för de är väl rätt extrema?
Senast redigerat av Navkapsel (9 juli 2012)

2 174 Inlägg
9 juli 2012
#12
Navkapsel skrev:
hangman skrev:
hahah extrem med en 240.....

Finns många extrema 240is. Åk på nån träff.
En gammal BMW av rätt vanlig modell är väl inte heller så extrem om man nu inte väljer en M5 eller nåt för de är väl rätt extrema?

man får ingen extrem bil för dom pengarna TS vill lägga tongue

visst en 240 kaross med bur och 1000 hk är extrem, men en normal 240 eller annan gammal volvo är inget och ens jämföra mot en tysk bil tex 325 i prestanda kvalite eller utseende.

m5 och m3 är dyra, då pratar vi mycket mer pengar, inte något som ts är ute efter.


4 637 Inlägg
9 juli 2012
#13
hangman skrev:
Navkapsel skrev:
hangman skrev:
hahah extrem med en 240.....

Finns många extrema 240is. Åk på nån träff.
En gammal BMW av rätt vanlig modell är väl inte heller så extrem om man nu inte väljer en M5 eller nåt för de är väl rätt extrema?

man får ingen extrem bil för dom pengarna TS vill lägga tongue

visst en 240 kaross med bur och 1000 hk är extrem, men en normal 240 eller annan gammal volvo är inget och ens jämföra mot en tysk bil tex 325 i prestanda kvalite eller utseende.

m5 och m3 är dyra, då pratar vi mycket mer pengar, inte något som ts är ute efter.

Inte i prestanda men 240 är bättre i det andra.
Nej, ska man ha en riktigt extrem bil räcker nog inte 20 000...

127 Inlägg
9 juli 2012
#14
Här kommer mitt bidrag!

Köp en mercedes 190e (w201) Har ingen personlig erfarenhet av att trimma dem, men du kan ju alltid köpa en med 2.6liters 6:a och sen slänga i den större 3.2liters sexan på 220kusar smile

Ett sådant projekt kan du nog klara under 20papp smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

Thedriftking
9 juli 2012
#15
Köp min e36 320i , 15.000

..
Skulle satsat på en BMW alt, Mercedes, typ 190e eller liknande
En Volvo är ju mer lätt mekat men bmw är mer kvalitet, bara att välja smile

4 637 Inlägg
9 juli 2012
#16
Thedriftking skrev:
Köp min e36 320i , 15.000

..
Skulle satsat på en BMW alt, Mercedes, typ 190e eller liknande
En Volvo är ju mer lätt mekat men bmw är mer kvalitet, bara att välja smile

Känner en gubbe som köpte en begagnad 740 och kört 25 000 mil tror jag i sin ägo och dessutom lånat ut den till sina gasglada barn mm. Knappt några fel genom åren. (Dock gav bränslemätaren upp nyligen. smile
Men ni kanke syftar på trimningstålighet?

157 Inlägg
9 juli 2012
#17
Har ingen erfarenhet av nåt annat än volvo men en 940 ltt är inte så dyr och är lätt att ha ca 220-250 hk utan större ingrepp! smile

Audi A4 1.8t Quattro

113 Inlägg
9 juli 2012
#18
satsa på BMW det är både lättmeckat och bra kvalitet, billiga delar om man ska ha tex e34/e36

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#19
funderar på en 320. dom är hyffsat billiga och lätta smile

trimma motorn behövs ju inte göra men det är klart att jag köper en 325:a om jag hittar en billig.


btw. vad är för skillnad på 320 och tex 325/328 när det gäller försäkring, skatt osv?

Stil>Funktion

2 401 Inlägg
10 juli 2012
#20
Skatt kollar du på transportstyrelsen och försäkringen kollar du upp på valfritt bolag. Finns en funktion där du kan beräkna pris hos varje bolag



Sök