Rquired skrev:
Tyckande är fritt, men du får gärna nämna varför du tycker att Volvo 800 är felkonstruerad?
Jag spinner vidare på den skottsäkra västen, men vänder något på det. Likna en bil med en kula, 800 är den väst som utan tvekan kommer skydda sin brukare bäst. Nitton år är generellt en evighet inom utveckling oavsett ålder på bilarna, steget från 1970-talet då säkerhet var lågt prioriterat och 1990-talet då säkerhet blivit högt prioriterat och den grunden vi bygger på än idag lades är enorm och 200 hänger helt enkelt inte med.
Nästa fördel gäller vägegenskaper, jag är visserligen glad i bakhjulsdrift men då är det inte drivningen bak i sig utan de fördelar en bra bakhjulsdriven bil ger i form av bättre kontroll och balans jag gillar. Volvo 800 driver fram men är en bil med ett konsekvent uppträdande, en sämre bakhjulsdriven bil likt Volvo 200 med sin gamla bakaxel är mer lömsk framför allt vid halka och därmed inte lika trygg som 800.
Sammanfattat är 800 en mycket säkrare bil än 200, och krocksäkerheten är något jag tycker att man skall lägga stor vikt vid under ett bilköp. Alla vill väl minska risken för att en själv eller bekanta går bort eller skadas illa om det sker en olycka? Vägegenskaperna ger dessutom 800 en ytterligare mindre viktig fördel, 800 är inte förarens bil jämfört med många samtida konkurrenter men godkänd väghållning och en pigg femma gör den mycket roligare än 200 om du frågar mig.
Du antyder dock att 800 skulle vara en opålitlig bil, jag ser inga belägg för det eftersom det än idag rullar många exemplar på vägarna i ett flertal fall med höga mätarställningar. Det är en mer avancerad bil vilket ökar risken för småfel, men att en korrekt skött 800 inte skulle ta en från A till B lika tryggt som en korrekt servad 200 känns som sagt inte realistiskt.