3740
Sök

Köpråd: rolig förstabil. behöver svar på lite frågor.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juli 2012
#41
mp-pettersson skrev:
Rquired skrev:
mp-pettersson skrev:
jag skulle köra på en volvo som första bil. allt finns på biltema ifall något skulle paja o man inte har pengar direkt o laga den. skulle man köra en bmw som kstar ass o laga så när något går sönder måste man antingen ha ett konto med en del pengar på eller prisis fått lönen. skulle inte tro att man kör en bmw ut och sladdar om man inte ska leka i hjäl den eller har tillrekligt mö pengar att bränna i onödan:) jag kör en volvo 945 tic och jag är otroligt nöjd drar inte så mö soppa heller beror vell på vem som har ägt den innan osv skulle inte tro att en ungdoms körd bmw.mb.audi drar så mycket mindre så hittar du en gubb körd bil som är väll servad så är ju en 940/5 ltt något att föredra att trimma för dom håller för en hel del me stryck;) mvh matte p

Trist att du tror en BMW kostar mer i drift än en Volvo, du är tyvärr inte ensam i Sverige om de fördomarna. Jag som BMW-ägare kan tycka att det är tråkigt att alltid få höra eller få det antytt att man är oekonomisk på grund av sitt bilval, när ett av dom främsta skälen till att dels jag men även många inom min familj eller bekantskapskrets kör BMW på grund av det är väldigt ekonomiska och pålitliga bilar att äga.

Den dagen jag känner för att "bränna pengar i onödan" köper jag en exotisk sportbil och inte en vanlig familjebil från en av marknadens mest uppskattade tillverkare, vars emblem av någon anledning sticker i ögonen på vissa svenskar...

har haft en bmw 730 kolla gamla bilar om du vill. kommer nog aldrig mer köpa en bil som strulade som den. va ganska pigg kan jag medge när den gick men där imellan hann jag köpa två 744or innan jag blev av med den. nästa ägare var en bmw fantast han fick heller inte ordnig på den bilen hamnade på skrot ganska kort efter ägar byttet. kommer kanske köpa en bmw den dagen jag hittar en som ser bra ut och inte har gått långt och max 3 ägare för det är ingtligen inte fel på något bil märke över huvedtaget bara det att tyska bilar har bra andrahands värde om dom har få ägare och gått lite. så jag skulle inte tro att man hittar en bmw e36a 325a men 3 ägare och gått 15k mil iså fall så skulle jag någ köpt den ifal jag letade efter bil men just nu så kommer jag nog ta o hålla mig till min volvo tills jag har lekt av mig senare blir det garanterat en mb eller bmw(bara för dom tillverkar nya bilar som är bakhjulsdrivna:)

Du har alltså köpt en 21år gammal lyxbil att övningsköra med och du ägde den i tolv dagar, baserat på den erfarenheten anser du dig ha belägg för att det är ekonomiskt vansinne att köra en BMW?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

294 Inlägg
15 juli 2012
#42
Rquired skrev:
mp-pettersson skrev:
Rquired skrev:

Trist att du tror en BMW kostar mer i drift än en Volvo, du är tyvärr inte ensam i Sverige om de fördomarna. Jag som BMW-ägare kan tycka att det är tråkigt att alltid få höra eller få det antytt att man är oekonomisk på grund av sitt bilval, när ett av dom främsta skälen till att dels jag men även många inom min familj eller bekantskapskrets kör BMW på grund av det är väldigt ekonomiska och pålitliga bilar att äga.

Den dagen jag känner för att "bränna pengar i onödan" köper jag en exotisk sportbil och inte en vanlig familjebil från en av marknadens mest uppskattade tillverkare, vars emblem av någon anledning sticker i ögonen på vissa svenskar...

har haft en bmw 730 kolla gamla bilar om du vill. kommer nog aldrig mer köpa en bil som strulade som den. va ganska pigg kan jag medge när den gick men där imellan hann jag köpa två 744or innan jag blev av med den. nästa ägare var en bmw fantast han fick heller inte ordnig på den bilen hamnade på skrot ganska kort efter ägar byttet. kommer kanske köpa en bmw den dagen jag hittar en som ser bra ut och inte har gått långt och max 3 ägare för det är ingtligen inte fel på något bil märke över huvedtaget bara det att tyska bilar har bra andrahands värde om dom har få ägare och gått lite. så jag skulle inte tro att man hittar en bmw e36a 325a men 3 ägare och gått 15k mil iså fall så skulle jag någ köpt den ifal jag letade efter bil men just nu så kommer jag nog ta o hålla mig till min volvo tills jag har lekt av mig senare blir det garanterat en mb eller bmw(bara för dom tillverkar nya bilar som är bakhjulsdrivna:)

Du har alltså köpt en 21år gammal lyxbil att övningsköra med och du ägde den i tolv dagar, baserat på den erfarenheten anser du dig ha belägg för att det är ekonomiskt vansinne att köra en BMW?

hade den i 4 vekor innan garaget tillåt den. den gick bra sen dog den och det var inget fel med det tyckte bmw i grästorp. bara att tre data boxar la av de va inte konstigt då tyckte jag att jag håller mig till mina volvosar. bara se till o ha bensin o batteri i bilen så startar som för det mästa(kan va någon lite avensjuk unge som har jävlas) har aldrig haft problem med en enda volvo faktiskt. så jag kommer ju ite över gå fören jag ska ha en bil att glida i. bmw:n rasade enligt bmw själva för att jag hade kört för hårt. jag låt faktiskt automaten växla själv till skilnad på min 744 automat jag hade för några vekor sedan den varvade jag 7k vara per växel o den går än idag bara att gasa o tro mig jag var inte snäll mot den 744an. bmw.n kördes två gånger sedan lade den av. kan ha med förra ägaren har inte en anning som du sa den va ju ett par år gammal och det bevisar ju att gammla volvos håller för lite mer hård körnig;)

volvo 945 tic

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juli 2012
#43
mp-pettersson skrev:
Rquired skrev:
mp-pettersson skrev:

har haft en bmw 730 kolla gamla bilar om du vill. kommer nog aldrig mer köpa en bil som strulade som den. va ganska pigg kan jag medge när den gick men där imellan hann jag köpa två 744or innan jag blev av med den. nästa ägare var en bmw fantast han fick heller inte ordnig på den bilen hamnade på skrot ganska kort efter ägar byttet. kommer kanske köpa en bmw den dagen jag hittar en som ser bra ut och inte har gått långt och max 3 ägare för det är ingtligen inte fel på något bil märke över huvedtaget bara det att tyska bilar har bra andrahands värde om dom har få ägare och gått lite. så jag skulle inte tro att man hittar en bmw e36a 325a men 3 ägare och gått 15k mil iså fall så skulle jag någ köpt den ifal jag letade efter bil men just nu så kommer jag nog ta o hålla mig till min volvo tills jag har lekt av mig senare blir det garanterat en mb eller bmw(bara för dom tillverkar nya bilar som är bakhjulsdrivna:)

Du har alltså köpt en 21år gammal lyxbil att övningsköra med och du ägde den i tolv dagar, baserat på den erfarenheten anser du dig ha belägg för att det är ekonomiskt vansinne att köra en BMW?

hade den i 4 vekor innan garaget tillåt den. den gick bra sen dog den och det var inget fel med det tyckte bmw i grästorp. bara att tre data boxar la av de va inte konstigt då tyckte jag att jag håller mig till mina volvosar. bara se till o ha bensin o batteri i bilen så startar som för det mästa(kan va någon lite avensjuk unge som har jävlas) har aldrig haft problem med en enda volvo faktiskt. så jag kommer ju ite över gå fören jag ska ha en bil att glida i. bmw:n rasade enligt bmw själva för att jag hade kört för hårt. jag låt faktiskt automaten växla själv till skilnad på min 744 automat jag hade för några vekor sedan den varvade jag 7k vara per växel o den går än idag bara att gasa o tro mig jag var inte snäll mot den 744an. bmw.n kördes två gånger sedan lade den av. kan ha med förra ägaren har inte en anning som du sa den va ju ett par år gammal och det bevisar ju att gammla volvos håller för lite mer hård körnig;)

Du ägde alltså bilen i minst fyra veckor trots att du själv anger att du köpte bilen den första juni 2010 och sålde bilen den fjortonde juni 2010, du körde BMWn två gånger innan den dog för att tre styrboxar lade av men trots det rasade växellådan på grund av att du körde för hårt (Med en död bil)?

Utöver detta tog du en 21år gammal bil till en auktoriserad verkstad, och åter igen det tycker du är grund nog för att BMW är ett slöseri med pengar? Nej, jag hänger inte med tyvärr.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 juli 2012
#44
mp-pettersson skrev:
Rquired skrev:
mp-pettersson skrev:

har haft en bmw 730 kolla gamla bilar om du vill. kommer nog aldrig mer köpa en bil som strulade som den. va ganska pigg kan jag medge när den gick men där imellan hann jag köpa två 744or innan jag blev av med den. nästa ägare var en bmw fantast han fick heller inte ordnig på den bilen hamnade på skrot ganska kort efter ägar byttet. kommer kanske köpa en bmw den dagen jag hittar en som ser bra ut och inte har gått långt och max 3 ägare för det är ingtligen inte fel på något bil märke över huvedtaget bara det att tyska bilar har bra andrahands värde om dom har få ägare och gått lite. så jag skulle inte tro att man hittar en bmw e36a 325a men 3 ägare och gått 15k mil iså fall så skulle jag någ köpt den ifal jag letade efter bil men just nu så kommer jag nog ta o hålla mig till min volvo tills jag har lekt av mig senare blir det garanterat en mb eller bmw(bara för dom tillverkar nya bilar som är bakhjulsdrivna:)

Du har alltså köpt en 21år gammal lyxbil att övningsköra med och du ägde den i tolv dagar, baserat på den erfarenheten anser du dig ha belägg för att det är ekonomiskt vansinne att köra en BMW?

hade den i 4 vekor innan garaget tillåt den. den gick bra sen dog den och det var inget fel med det tyckte bmw i grästorp. bara att tre data boxar la av de va inte konstigt då tyckte jag att jag håller mig till mina volvosar. bara se till o ha bensin o batteri i bilen så startar som för det mästa(kan va någon lite avensjuk unge som har jävlas) har aldrig haft problem med en enda volvo faktiskt. så jag kommer ju ite över gå fören jag ska ha en bil att glida i. bmw:n rasade enligt bmw själva för att jag hade kört för hårt. jag låt faktiskt automaten växla själv till skilnad på min 744 automat jag hade för några vekor sedan den varvade jag 7k vara per växel o den går än idag bara att gasa o tro mig jag var inte snäll mot den 744an. bmw.n kördes två gånger sedan lade den av. kan ha med förra ägaren har inte en anning som du sa den va ju ett par år gammal och det bevisar ju att gammla volvos håller för lite mer hård körnig;)

haha hoppas du är ironisk haha


2 046 Inlägg
15 juli 2012
#45
CHEEVA skrev:
mp-pettersson skrev:
Rquired skrev:
Du har alltså köpt en 21år gammal lyxbil att övningsköra med och du ägde den i tolv dagar, baserat på den erfarenheten anser du dig ha belägg för att det är ekonomiskt vansinne att köra en BMW?

hade den i 4 vekor innan garaget tillåt den. den gick bra sen dog den och det var inget fel med det tyckte bmw i grästorp. bara att tre data boxar la av de va inte konstigt då tyckte jag att jag håller mig till mina volvosar. bara se till o ha bensin o batteri i bilen så startar som för det mästa(kan va någon lite avensjuk unge som har jävlas) har aldrig haft problem med en enda volvo faktiskt. så jag kommer ju ite över gå fören jag ska ha en bil att glida i. bmw:n rasade enligt bmw själva för att jag hade kört för hårt. jag låt faktiskt automaten växla själv till skilnad på min 744 automat jag hade för några vekor sedan den varvade jag 7k vara per växel o den går än idag bara att gasa o tro mig jag var inte snäll mot den 744an. bmw.n kördes två gånger sedan lade den av. kan ha med förra ägaren har inte en anning som du sa den va ju ett par år gammal och det bevisar ju att gammla volvos håller för lite mer hård körnig;)

haha hoppas du är ironisk haha

Hoppas jag också.. Han menar att Volvo håller för hård körning och BMW gör inte. Kan säga dig att där Finns en väldigt stor risk att den BMW har inte blivit skött. Typ som att ägaren inte bytat olja osv osv.. En Volvohade nog också rasat...


EDIT: Du är inte ens 18 och har haft 11 bilar..? Tror nog att du trollar...
Senast redigerat av kannebanne (15 juli 2012)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Large Cap
1 816 Inlägg
15 juli 2012
#46
BMW e32 eller e38 med m60b40 motorn (v8). Hittar du en välutrustad samt i gott skick för ~20k så köp! Tror inte att man kan få så mycket mer bil för dom pengarna!

Är du mer i skruva, pilla samt "trimma-vidare" tankar så köp Volvo 740/940 eller Ford Sierra, alt. BMW e30.

577 Inlägg
15 juli 2012
#47
Rquired skrev:
risodlarn skrev:
Rquired skrev:

Tyckande är fritt, men du får gärna nämna varför du tycker att Volvo 800 är felkonstruerad?

Jag spinner vidare på den skottsäkra västen, men vänder något på det. Likna en bil med en kula, 800 är den väst som utan tvekan kommer skydda sin brukare bäst. Nitton år är generellt en evighet inom utveckling oavsett ålder på bilarna, steget från 1970-talet då säkerhet var lågt prioriterat och 1990-talet då säkerhet blivit högt prioriterat och den grunden vi bygger på än idag lades är enorm och 200 hänger helt enkelt inte med.

Nästa fördel gäller vägegenskaper, jag är visserligen glad i bakhjulsdrift men då är det inte drivningen bak i sig utan de fördelar en bra bakhjulsdriven bil ger i form av bättre kontroll och balans jag gillar. Volvo 800 driver fram men är en bil med ett konsekvent uppträdande, en sämre bakhjulsdriven bil likt Volvo 200 med sin gamla bakaxel är mer lömsk framför allt vid halka och därmed inte lika trygg som 800.

Sammanfattat är 800 en mycket säkrare bil än 200, och krocksäkerheten är något jag tycker att man skall lägga stor vikt vid under ett bilköp. Alla vill väl minska risken för att en själv eller bekanta går bort eller skadas illa om det sker en olycka? Vägegenskaperna ger dessutom 800 en ytterligare mindre viktig fördel, 800 är inte förarens bil jämfört med många samtida konkurrenter men godkänd väghållning och en pigg femma gör den mycket roligare än 200 om du frågar mig.

Du antyder dock att 800 skulle vara en opålitlig bil, jag ser inga belägg för det eftersom det än idag rullar många exemplar på vägarna i ett flertal fall med höga mätarställningar. Det är en mer avancerad bil vilket ökar risken för småfel, men att en korrekt skött 800 inte skulle ta en från A till B lika tryggt som en korrekt servad 200 känns som sagt inte realistiskt.

Framvagnen fungerar som en offeranod så det går galvaniska strömmar. Alltså äts framvagnen upp pga av materialvalet. Det menar jag med felkonstruerat då jag inte tycker att det ska vara så. Att den är tryggare kan jag hålla med om men det är också det enda. Jag själv hatar framhjulsdrivna bilar för jag tycker helt enkelt att det är obekvämt att köra speciellt under halka men det är ju personlig preferens och hör ju inte hit. Tog upp det bara så att du ska förstå varför jag tycker som jag gör. Jag menar inte att man ska! ha en 240 men just 850 är inte bra vad man än jämför med enligt mig! nog för att de håller länge men de kostar att underhålla.

Har dom byggt bilen på det viset håller jag med om att det är dumt, men jag tycker man får ta hänsyn till praktiken med och som sagt: De håller länge. Jag håller även med om framhjulsdrift och dess beteende vid framför allt halka, men många föredrar det och 200 går inte tryggare i mina ögon även om den uppträder annorlunda.

Jag förstår helt och hållet vad du menar och uppskattar att du förklarar, men lägger fortfarande en röst på 850 (I fallet Volvo, annars en BMW E36) som jag tror blir mer bil till en liknande driftkostnad. smile

Ja men då är vi ju mer eller mindre överens i alla fall smile BMW skulle jag ha valt om man inte ville ha en volvo 7/900 för det är riktigt fina bilar!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

2 174 Inlägg
15 juli 2012
#48
Rquired skrev:
mp-pettersson skrev:
jag skulle köra på en volvo som första bil. allt finns på biltema ifall något skulle paja o man inte har pengar direkt o laga den. skulle man köra en bmw som kstar ass o laga så när något går sönder måste man antingen ha ett konto med en del pengar på eller prisis fått lönen. skulle inte tro att man kör en bmw ut och sladdar om man inte ska leka i hjäl den eller har tillrekligt mö pengar att bränna i onödan:) jag kör en volvo 945 tic och jag är otroligt nöjd drar inte så mö soppa heller beror vell på vem som har ägt den innan osv skulle inte tro att en ungdoms körd bmw.mb.audi drar så mycket mindre så hittar du en gubb körd bil som är väll servad så är ju en 940/5 ltt något att föredra att trimma för dom håller för en hel del me stryck;) mvh matte p

Trist att du tror en BMW kostar mer i drift än en Volvo, du är tyvärr inte ensam i Sverige om de fördomarna. Jag som BMW-ägare kan tycka att det är tråkigt att ibland få höra eller få det antytt att man är oekonomisk på grund av sitt bilval, när ett av dom främsta skälen till att dels jag men även många inom min familj eller bekantskapskrets kör BMW på grund av det är väldigt ekonomiska och pålitliga bilar att äga.

Den dagen jag känner för att "bränna pengar i onödan" köper jag en exotisk sportbil och inte en vanlig familjebil från en av marknadens mest uppskattade tillverkare, vars emblem av någon anledning sticker i ögonen på vissa svenskar...

+1


Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
#49
ni behöver inte diskutera onödiga saker då det bara blir mer skit att läsa.

blir förhoppningsvis en trasig e36 att skruva på. hittade en billig 318 med ljud i motorn för 4500. tror han glömde fixa nållagret som sitter i svänghjulet där du det kom efter han bytt lameller och svänghjul smile

menar, fixar jag den och säljer så tjänar jag en del. sen när jag gjort det ett par gånger så har jag mer cash att lägga bil på smile


bra ide? jag får ju ändå inte körkort på 1,5 år..

Stil>Funktion

Självlärd
3 083 Inlägg
16 juli 2012
#50
Det är sällan man tjänar något på att renovera bilar då det oftast kostar mer i tid och pengar att fixa dom. Så det slutar alltid med att man går +-0 typ.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Stormcatcher
16 juli 2012
#51
En BMW 318 drar mindre bensin än en Volvo.... Köp 318!

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2012
#52
P-K skrev:
Shenare!
MAX 20 000kr. helst lägre än det.


andra tips?

Ja jag slänger in ett annat tips i leken: Rover 620ti.

Plus: Du får en nyare bekvämare bil (95-99) som är maxutrustad med skinn, AC, allt elektriskt, torsendiff (grym på vintern) 200hk i standard, riktigt stort lastutrymme och det trevligaste, en lite udda bil. Honda Accord i grunden fast med bättre rostskydd.

Minus: Bilen ska vara oskruvad om du köper en. Gärna sänkt, större fälgar eller vad som helst kosmetiskt, men ingen ska ha pillat på motorn då den inte tål att trimmas på fel sätt.

Delarna köper du på Mekonomen eller din lokala bildelsnasare, reparationer (om det nu skulle behövas vilket jag tvivlar på) gör du på din vanliga verkstad då det handlar om standardreparationer, byte av komponenter. Närmsta auktoriserade verkstad ligger i Borås verkar det som men det finns ingen anledning att besöka dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 juli 2012
#53
P-K skrev:
ni behöver inte diskutera onödiga saker då det bara blir mer skit att läsa.

blir förhoppningsvis en trasig e36 att skruva på. hittade en billig 318 med ljud i motorn för 4500. tror han glömde fixa nållagret som sitter i svänghjulet där du det kom efter han bytt lameller och svänghjul smile

menar, fixar jag den och säljer så tjänar jag en del. sen när jag gjort det ett par gånger så har jag mer cash att lägga bil på smile


bra ide? jag får ju ändå inte körkort på 1,5 år..

i och med att du inte har nå körkort på en evighet så kan du ju skippa bil helt tills de är klart och då kanske du har lycktas få fram den dubbla mängden pengar och kan köpa mkt bättre bilar och mer urval av roliga turbo bilar v8or osv.


sen är ju körkort inget man får utan något man klarar wink


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 juli 2012
#54
du kommer inte tjäna en krona på att fixa en gammal 318 tyvär ...


3 374 Inlägg
16 juli 2012
#55
mejmotorsport skrev:
Köp min vita Volvo 740 GL 1990. Gått 16.000 mil. Gubbägd innan mig och alltid servad på Volvo.

Bilder kan skickas till den intresserade smile

Gubb ägd är ju inget och skryta med? smile


294 Inlägg
19 juli 2012
#56
kannebanne skrev:
CHEEVA skrev:
mp-pettersson skrev:

hade den i 4 vekor innan garaget tillåt den. den gick bra sen dog den och det var inget fel med det tyckte bmw i grästorp. bara att tre data boxar la av de va inte konstigt då tyckte jag att jag håller mig till mina volvosar. bara se till o ha bensin o batteri i bilen så startar som för det mästa(kan va någon lite avensjuk unge som har jävlas) har aldrig haft problem med en enda volvo faktiskt. så jag kommer ju ite över gå fören jag ska ha en bil att glida i. bmw:n rasade enligt bmw själva för att jag hade kört för hårt. jag låt faktiskt automaten växla själv till skilnad på min 744 automat jag hade för några vekor sedan den varvade jag 7k vara per växel o den går än idag bara att gasa o tro mig jag var inte snäll mot den 744an. bmw.n kördes två gånger sedan lade den av. kan ha med förra ägaren har inte en anning som du sa den va ju ett par år gammal och det bevisar ju att gammla volvos håller för lite mer hård körnig;)

haha hoppas du är ironisk haha

Hoppas jag också.. Han menar att Volvo håller för hård körning och BMW gör inte. Kan säga dig att där Finns en väldigt stor risk att den BMW har inte blivit skött. Typ som att ägaren inte bytat olja osv osv.. En Volvohade nog också rasat...


EDIT: Du är inte ens 18 och har haft 11 bilar..? Tror nog att du trollar...

du kollar bara på garaget du och tror allt stämmer;( synd nog jag är vell ganska bortskämd jag har haft ganska många bilar till det syftet att jag har fått en hel del kontakter via morsan genom att köpa/bytta/sälja bilar. jag har haft en å en annan bil garaget inte gillade och plockade bort för (vinterbil osv) min förta 744a handande uppe något år. sen blev den sönderslagen(dåliga affärer med fel folk) och hupps plups skabbig enligt någon adminstatör. och visst den bmw:N kan jag tänka mig hade gått ett par tusen bil med den oljan osv men jag kommer aldrig ta en bmw ist för en volvo som går 100tusen bil och är otroligt lätt mekade.

volvo 945 tic

4 637 Inlägg
2 augusti 2012
#57
Evildan skrev:
Som förstabil skulle jag avråda dig från en Volvo 240.
Det börjar bli ont om fina exemplar
(jag är skamligt nog väldigt medskyldig till detta då jag är av 240generationen) så att sätta ett nyblivet körkort i den är lite synd om det skulle ske ett misstag och du skrotar den.

Köp dig istället en småhinkig Volvo 740 eller ngn halvskabbig BMW och krama livet ur den, när du sedan lekt av dig lite och dräpt din förstabil kanske det är dags att satsa lite pengar på en "bättre" bil att lägga tid och pengar på.

Förstabilen "ska" vara en inte allt för fräsch bil som det inte gör något om du "justerar" lite mot någon stubbe eller sten.

Instämme roch instämme rinte.
En 240 från 1990 som behöver lite rubbing och lite färg runt bakhjulet riskerar fortfarnde att brukas ihjäl, bättre att någon bilintresseerad köper den och gör något skojj.
En förstabil ska man ha lite ansvarkänsla för. Man kör säkrare och det är kul med skpalig bil. Köpte själv en fin 240 -81 med nytaget körkort. Flera roliga vintrar senare har jag kvar den än idag. Vintern blir inte roligare för att man kör med varvstoppet in i lyktstolpar. smile

240 är det enda rätta. Köp en och behåll original eller gör nåt skoj män!
Toppenbilar 240. Om inte 240 fanns skulle jag kanske kört Mb 190
Senast redigerat av Navkapsel (2 augusti 2012)

2 401 Inlägg
2 augusti 2012
#58
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Som förstabil skulle jag avråda dig från en Volvo 240.
Det börjar bli ont om fina exemplar
(jag är skamligt nog väldigt medskyldig till detta då jag är av 240generationen) så att sätta ett nyblivet körkort i den är lite synd om det skulle ske ett misstag och du skrotar den.

Köp dig istället en småhinkig Volvo 740 eller ngn halvskabbig BMW och krama livet ur den, när du sedan lekt av dig lite och dräpt din förstabil kanske det är dags att satsa lite pengar på en "bättre" bil att lägga tid och pengar på.

Förstabilen "ska" vara en inte allt för fräsch bil som det inte gör något om du "justerar" lite mot någon stubbe eller sten.

Instämme roch instämme rinte.
En 240 från 1990 som behöver lite rubbing och lite färg runt bakhjulet riskerar fortfarnde att brukas ihjäl, bättre att någon bilintresseerad köper den och gör något skojj.
En förstabil ska man ha lite ansvarkänsla för. Man kör säkrare och det är kul med skpalig bil. Köpte själv en fin 240 -81 med nytaget körkort. Flera roliga vintrar senare har jag kvar den än idag. Vintern blir inte roligare för att man kör med varvstoppet in i lyktstolpar. smile

240 är det enda rätta. Köp en och behåll original eller gör nåt skoj män!
Toppenbilar 240. Om inte 240 fanns skulle jag kanske kört Mb 190

Delad bakaxel är ett stort pluss tycker jag så jag skulle garanterat ha köpt en 190e. Anledningen till att jag skulle ha valt en E modell är eftersom dessa har insprutning smile tex en 190 har förgasare medan 190e har en smaskig insprutning som ger hyffsad bränsleekonomi iaf.
Senast redigerat av Nybergrobin (2 augusti 2012)


127 Inlägg
6 augusti 2012
#59
Nybergrobin skrev:
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:
Som förstabil skulle jag avråda dig från en Volvo 240.
Det börjar bli ont om fina exemplar
(jag är skamligt nog väldigt medskyldig till detta då jag är av 240generationen) så att sätta ett nyblivet körkort i den är lite synd om det skulle ske ett misstag och du skrotar den.

Köp dig istället en småhinkig Volvo 740 eller ngn halvskabbig BMW och krama livet ur den, när du sedan lekt av dig lite och dräpt din förstabil kanske det är dags att satsa lite pengar på en "bättre" bil att lägga tid och pengar på.

Förstabilen "ska" vara en inte allt för fräsch bil som det inte gör något om du "justerar" lite mot någon stubbe eller sten.

Instämme roch instämme rinte.
En 240 från 1990 som behöver lite rubbing och lite färg runt bakhjulet riskerar fortfarnde att brukas ihjäl, bättre att någon bilintresseerad köper den och gör något skojj.
En förstabil ska man ha lite ansvarkänsla för. Man kör säkrare och det är kul med skpalig bil. Köpte själv en fin 240 -81 med nytaget körkort. Flera roliga vintrar senare har jag kvar den än idag. Vintern blir inte roligare för att man kör med varvstoppet in i lyktstolpar. smile

240 är det enda rätta. Köp en och behåll original eller gör nåt skoj män!
Toppenbilar 240. Om inte 240 fanns skulle jag kanske kört Mb 190

Delad bakaxel är ett stort pluss tycker jag så jag skulle garanterat ha köpt en 190e. Anledningen till att jag skulle ha valt en E modell är eftersom dessa har insprutning smile tex en 190 har förgasare medan 190e har en smaskig insprutning som ger hyffsad bränsleekonomi iaf.

Håller med, delad bakaxel ger fin komfort och en fina köregenskaper, och insprutet ger verkligen godkänd förbrukning, jag kör min 2liters 190E på 0,7-0,8 blandad körning ( jag buskör sällan;) )
Sammanfattningsvis jag håller kvar vid mina rekommendationer om en 190E som första bil,
2.0 eller 2.3litersmodellen med insprut! smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#60
är nästan 200% säker på en e36 att göra iårdning.

hade tänkt mig en 325. fin motor för mig som både vill ha kräm att gasa på lite och även en stabil motor i sig.


hade dock tänkt mig att köpa en billig e36 (valfri motor) att ha som skruvobjekt där något är defekt för att lära mig lite. dock så vill jag ha en ordentlig bil att bygga på i hösten när allt annat är klart så som sommarjobb, sparat lite pengar. kommit igång med skolan så jag eventuellt kan skruva där (fordon) och får sålt moppen. räknar med ca 20 000 att köpa grundbil för.



vad tycker ni? hittar man en fin e36 för 20-25? vill ha en med m-kit runtom. fin lack och dugliga fälgar.

värt att sen köpa fina fälgar samt lite övrig utrustning? ska försöka fixa ett par 18 tums CSL-kopior eller ett par BBS LM-liknande.

Stil>Funktion


Sök