Fadde_e30 skrev:
Helknas skrev:
Fadde_e30 skrev:
Tja, Jajemän det är en finnes full bur. Jadu, hur har jag tänkt att svetsa i den, kapa så rören passar ihop och helsvetsa efter? ;) Vilken serie jag kommer att delta med bilen i framtiden vet jag inte än, men har kollar lite på reglerna och det verkar mest vara att man måste bygga boxar till burfästerna osv? Något mer som jag missat kanske? :)
Aa jo de är en fördel... Ja du får nog läsa på reglerna en hel del om du ska "tävla" med bilen så att säga.. För det första måste buren vara bultad.. Får absolut inte svettsas någonstans i karossen om det inte är en certifiserad bur svettsare.. Buren måste vara HEL svettsad, dvs man måste svettsa rören hela vägen runt, även där man inte kommer åt som i tak, a stolpe osv. Ingångshålet för förare och passagerare måste vara ett vist mått, så om du hade tänkt att ha toyota stag så blir ditt ingångshål väldigt litet med tanke på att du har en fyrdörrars kaross. Ska du ha plast dörrar måste du ha kryss i dörren, det övre staget i dörrkrysset får dock inte vara högre än lås näsan för dörren.. Osv osv
Åfyfan vad regler, det där med att buren måste vara bultat hade jag ingen aning om faktiskt! Har för mig att jag har sett många bilar med svetsad bur vid fäst-punkterna, men då antar jag jag att certifiserad bursvetsare som har gjort det? Fan vad drygt då, då jag redan börjat svetsa.. Får ta och titta över det där lite å fundera.. Men tackar väldigt mycket för informationen!!! :)
Det är nya regler inför 2013.. Samt väldigt många som tvingas bygga nya bilar eller få dispans.. Gör så här att su bygger dina boxar som man alltid gör.. På boxen lägger du ytterligare en platta som du sedan svettsar buren i.. Plattan bulltar du sedan fast i boxen.
Du får inte svettsa fast övriga buren i karossen heller om de inte är en certifiserad som gör de, men då får han BARA svettsa fast buren där rören är i direkt kontakt med karossen.. Man får alltså INTE göra som många gör sätta "hålborrade" plattgärn mellan rör och kaross..
Du måste också ha vissa rör som ett krav för att buren ska bli godkänd, finns att se ritningar på sbf hemsida.
Du får absolut inte heller kapa NÅGONTiNG mellan dom 4 torn topparna.. Alltså, inte moddifiera torpedvägg, kapa upp växelådstunnel och bygga större, kapa i golv osv osv.. Däremot framför och bakom fjäderbenstornen får du kapa hur du vill..
För att få tävla måste du också ha fia godkända saker, som fuelcell, rattnav, snapoff, ratt, stolar, bälten, personlig skydsutrustning etc.. Så din fuelcell du har är inte godkänd tyvär.
Däremot så kan fia datumet ha utgått, det gör inget..
För kännedom så måste man också ha en 80 cm bred bromslampa högst upp i framrutan som lyser framåt.. För att dommare ska kunna se om du bromsar med pedal inför en kurva, vilket ger poängavdrag..