Här kommer ett par av mina erfarneheter.
Säkert en del stavfel, har suttit och skrivit en stund nu....
-----------
Bodde i en liten stuga i bushen i Norrland en sommar. Fanns inga andra hus i direkt närhet där det bodde någon, dock ett stort grått (EDIT : Kollade mina foton nu, det var visst rött...) ödehus 50m bort. Mannen som hade bott ensam i huset innan hade kommit in på hem, oklart hur länge huset stått öde. Gardiner och blommor fanns kvar i fönstren, någon närmare titt tog jag inte.
Det fanns en klippt "väg" ner över ängen till vattnet. Den gick så klart över tomten och alldelles förbi ödehuset. Vi hade varit nere några st tidgare på kvällen.
Just innan vi skulle lägga oss första kvällen ville jag gå ner och fota lite vid sjön, men jag kom aldrig så långt..
När jag gick förbi med ödehuset på min högra sida fick jag en sån där obehaglig känsla av att jag var iakttagen, från huset. Jag vägrade att titta, det var många fönster och jag trodde så klart att tittar jag upp, så står där någon bakom gardinen...
Jag gick vidare och hade sen ryggen emot huset men jag gick bara 20m istället för dom 100m ner till vattnet.
Tyckte det var lite obehagligt...
Tog ett par bilder från där jag stod, men skyndade mig snart tillbaka, tittade rakt ner på fötterna och rös i hela kroppen.
Första natten vakande jag OCH mitt ex av samma ljud, på tomten till "vår" stuga.
Det första jag tänkte på var att det lät som nån gick med en skottkärra och något i skottkärran skrammlade till.
Det var ju ljust i stort sett dygnet runt och så även då. Ingen av oss vågade titta ut vad jag minns. Sen låg vi vakna en bra stund och hörde massa konstiga ljud så klart
Många av dom var säkert från vilda djur, då vi som sagt var i bushen, men det första ljudet var svårt att härleda till ett djur...
--------------
Har även bott på Sidsjö Hotell & Konferans i Sundsvall 2 nätter, vid 2 tillfällen, i samband med ett jobb jag hade i stan.
Första gången var det inga problem, tänkte en del på vad det varit för ställe innan, men hade inga problem att sova.
Har aldrig tidigare varit ute för nåt som skulle kunna härledas till "spöken" så jag förväntade mig inget heller.
Efter andra gången sa jag till min chef att jag sover aldrig där igen, dom fick fixa ett annat boende.
I mina ögon ett väldigt creepy ställe att sova på, som jag aldrig kommer att sova på igen !
Rummen har konstig utformning, man förstår att det inte ändrats mycket sen sjukhus-tiden.
Där sängen står, förstår man att där har alltid stått en säng, dvs patientens säng.
Finns liksom ingen annanstans i rummet där det kan placeras en säng.
Kanske har det just på den plats där sängen du sover i står, stått en annan säng med en fastbunden patient ?!
På väggarna sticker det ut små fyrkanter ett par cm, stora som ett eluttag, som sen byggts över ?!?
Jag tänker inte gå in mer på varför, utan så är det bara. Provbo själva om ni vill veta mer
Info om stället :
http://lmgtfy.com/?q=sidsj%C3%B6+mentalsjukhus--------------
Förra sommaren bodde jag och min far tillfälligt över i ett hus i en by Dalarna.
En mycket trevligt man bjöd in oss till sitt hus när vi inte hittade nåt ställe att sova över på i byn.
Huset låg mycket fint vid en liten sjö med vackra omgivinigar. Det var ett gammal hus, 1800tal, som mannen hade renoverat och gjort beboligt. Tidigare hade det varit smedja och stall, dvs inget bostadshus.
Jag kommer faktiskt inte ihåg om han berättade nån spökhistoria, tror inte det.
Jag kände inget obehag och förväntade mig inget heller.
I vilket fall som helst så gick vi och la oss och somnade.
Nån gång på morgonen, 3-4 tiden, vaknade jag till med ett ryck !
Något ljud hade väckt mig, fick med ens en väldigt obehagskänsla...
Jag visste vad jag hade hört och blev såpass skrämd att jag var tvungen att väcka min far.
Det var en slägga som slog emot ett städ med full kraft...
Inte i samma rum, men nånstans i huset...
Jag sov inte mer den natten och låg på helspänn...
Möjligt att jag drömde nånting och vaknade av ljudet i drömmen, oavsett så var det väldigt obehagligt.
I övrigt är det väldigt sällan jag har svårt att sova pga av såna här saker
Kan inte påstå att jag än idag tror på spöken
-------------
Det finns en Prästgård i Borgvattnet i närheten av Östersund där det sägs vara spökgaranti !
" - Folk springer skrikande ut i nattkläderna"
http://www.borgvattnet.eu/Den var till salu för nåt eller ett par år sen, en god vän var påväg att köpa stället, fast det blev aldirg så...
Enligt sägen är det en kvinna som spökar i huset, som tydligen ska vara en släkting till min vän, som kommer ifrån trakten. Massor med TV bolag har varit där och gjort program, även utländska. Finns säkert på tuben...
----------
Har ni missat detta, så är det
läs och sevärt OBS scrolla låååångsamt
http://vasternorrland.blogs.se/2008/09/ … t-4699252/