2705
Sök

Mekonomen, varför finns dom?

15 Inlägg
23 juli 2012
Självklart vill alla handlare oavsett bransch tjäna så mycketdet går och ha så hög marginal man kan alla företag finns ju för att man vill tjäna pengar.

Resultatet av det är ju självklart att priserna pressas uppåt

Tror att detta med priser mm kan diskuteras i en evighet och att konsumenten alltid kommer vara den som drar längsta strået tyvärr.

15 Inlägg
23 juli 2012
Måste tillägga att jag håller med ang prissättningen hade vart mycket bättre med procentuellt påslag på kostnaden för tillverkning istället för som det är idag. Men att det tyvärr är så att alla handlare vill såklart ta så mycket dom kan

1 067 Inlägg
23 juli 2012
Syvende och sist..

I Sverige kostar det deg att ha företag.. Speciellt om du ska ha en fysisk butik bemannad med folk under Mån - Lördag.   

En näthandlare behöver inget eget lager.  Skickar direkt från grossist ut till slutkund.. Är det då fråga om kinagrejer som slutanvändaren monterar själv ja då är det både billiga prylar och det är upp till slutkunden att montera det hela rätt.  Felmonterat och du är torsk på ev reklamationer.   

Man måste ha marginal.. Omsätter du för lite och du har för lite vinst så då drar din bank in din checkkredit och du är rökt.

Ska du ha billigt billigt så går du inte till Mekonomen, Meca eller Autoexperten utan du går till Biltema eller Skruvat eller liknande. 

Sedan att du får vad du betalar för är väl upp till dig som slutkund.  Att det är billigare i yttre tjottaheijti är inte Svenska aktörers fel.  Med vårt skattetryck och allmänna omkostnader så måste man ha in deg för att det ska gå runt.   

Tycker det är rätt soft att knata in och beställa prylar som jag vet funkar innan klockan 14 och ha grejerna dagen efter..     Men det är ju jag det..  Skulle aldrig köpa prylar till min bil på Biltema eller Skruvat heller..

16 Inlägg
24 juli 2012
Tycker Mekonomen sköter sig BRA, likaså Mekonomen verkstan som jag anlitar för vardagsbilen- mycket bra verkstad. Sen så är det inte bara bildelar utan allt är dyrare i Sverige och detta får vi nog leva med. Har handlar delar på nätet ( USA) men bara sånt som inte går att få tag i Sverige.
"vanliga" delar handlar jag i fysisk butik.
Har ni problem med mekonomen så slå en signal till Karin så löser hon det ;-)

579 Inlägg
30 juli 2012
Mekonomens priser kan suga R*V!! Var först inne på ad-center och skulle köpa grenrörspackningar till en bmw och det kosta 100 kr st (behövs två 3 st som sitter ihop x2) men dom hade inte det hemma.
Så åkte till mekonomen för att se om dom hade men dom hade inte heller. Nu till den sjuka prisskillnaden , mekonomen skulle ha 500 kr st alltså skulle jag betala 1000 kr sammanlagt för båda och så betalade jag bara 200 på ad center. Sista gången man går in där om det inte är riktigt akut . Ha de!!

1 067 Inlägg
30 juli 2012
motorraZ skrev:
Mekonomens priser kan suga R*V!! Var först inne på ad-center och skulle köpa grenrörspackningar till en bmw och det kosta 100 kr st (behövs två 3 st som sitter ihop x2) men dom hade inte det hemma.
Så åkte till mekonomen för att se om dom hade men dom hade inte heller. Nu till den sjuka prisskillnaden , mekonomen skulle ha 500 kr st alltså skulle jag betala 1000 kr sammanlagt för båda och så betalade jag bara 200 på ad center. Sista gången man går in där om det inte är riktigt akut . Ha de!!

?? 

De måste kollat på fel detalj..  Eller haft nån major malfunction..

579 Inlägg
30 juli 2012
Hool skrev:
motorraZ skrev:

?? 

De måste kollat på fel detalj..  Eller haft nån major malfunction..

Jag vet i fan fick dessa pris uppgifterna och tycker de är sjukt jävla galet!!
Och han på mekonomen tyckte med det lätt konstigt

GREASEMONKEY
822 Inlägg
31 juli 2012
prajtor skrev:
Hej
Har en längre tid funderat över varför folk handlar på Mekonomen?  Vad mig anbelangar säljer mekonomen piratdelar till orginaldelspris?!

Sällan har de delarna inne på lager. Istället är butiken inredd med godis och tjejrosa spolarvätska. Näthandlarna levererar billigare och dessutom hem till dörren, många gånger får man delarna redan dagen efter. Har mekonomen spelat ut sin roll? Vad säger ni?

Jag handlar hos Mekonomen då:
1. dom har bättre service där jag bor.
2. grejerna kommer hem mycket snabbare än postorder och märkesverkstad.
3. mycket dom säljer är originaldelar fast utan biltillverkarens stämpel ..
4. deras verkstäder klassas som originalservice också ..
5. dom är kanske inte billigast men man får delar som håller samma kvalité som original om inte bättre i vissa fall. Ta BMW e34 med M20 motor, då är mekonomens vattenpump bättre än BMW original .. konstigt va ?

Jag handlar olika delar i olika butiker beroende på pris, märken, erfarenhet och tillgänglighet, Mekonomen är dom man handlar mest hos.

Jag har ju uppenbarligen en Volvo, men jag avstår gärna Tage Rejmes då deras service på reservdelssidan i Örebro suger hårt !

Mvh S.Österdahl

1 062 Inlägg
4 augusti 2012
770_EVOLVE skrev:
Ta BMW e34 med M20 motor, då är mekonomens vattenpump bättre än BMW original .. konstigt va ?

Vad är det som är bättre med den?

M.V.H.

309 Inlägg
4 augusti 2012
Vi har 2 st mekonomen butiker i västerås,den ena kunde inte få fram en packbox till en peugeot men den andra kunde...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
4 augusti 2012
PETROLHEAD skrev:
Vi har 2 st mekonomen butiker i västerås,den ena kunde inte få fram en packbox till en peugeot men den andra kunde...

Egentligen ganska konstigt, dom tar väl grejorna från samma centrallager i Strängnäs tror jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

431 Inlägg
4 augusti 2012
Vettemannen skrev:
PETROLHEAD skrev:

Egentligen ganska konstigt, dom tar väl grejorna från samma centrallager i Strängnäs tror jag.

/Benny

Sen kan ju olika butiker ha olika stödlevarantörer

Smålänning
7 887 Inlägg
4 augusti 2012
Natural skrev:
Vettemannen skrev:
PETROLHEAD skrev:

/Benny

Och olika ambition att hjälpa kunderna.

Dom kan få fram det mesta, men dom flesta är för lata för att ens orka leta någon annan stans än sin egen katalog. dom har fler levrantörer än Mekonomens huvudlager.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

309 Inlägg
4 augusti 2012
twin_cam skrev:
Natural skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Och olika ambition att hjälpa kunderna.

Dom kan få fram det mesta, men dom flesta är för lata för att ens orka leta någon annan stans än sin egen katalog. dom har fler levrantörer än Mekonomens huvudlager.

I den första jag va in i så kändes de som att dom inte orka kolla ordentligt, så jag for runt hela västerås för o hitta en packbox, så jag chansade på den andra mekonomen butiken o där va de inga problem alls..smile

516 Inlägg
4 augusti 2012
Många tror fortfarande att mekonomen är så billiga.men i själva verket är dom i några fall dyrare eller samma priser som märkershandlaren.ta som hjullager till volvo 850/S70/v70. ligger volvo själva ett par hundralappar billigare än mekonomen.

finns självklart fall där dom är avsevärt mkt billigare än märkeshandlaren.men många utgår ifrån att dom är de på de mesta

Deras vattenpumpar till volvo är dessutom riktig skit med plastdrev som vingarna tillslut släpper och orsakar att motorn går i kok, istället för som orginal med ståldrev!
Senast redigerat av tpc_ (4 augusti 2012)

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

GREASEMONKEY
822 Inlägg
4 augusti 2012
AndreasPlars skrev:
770_EVOLVE skrev:
Ta BMW e34 med M20 motor, då är mekonomens vattenpump bättre än BMW original .. konstigt va ?

Vad är det som är bättre med den?

M.V.H.

Det ska tydligen vara plasthjul i den från BMW, och stålhjul på den som mekonomen säljer, ialf sålde.

Mvh S.Österdahl

1 062 Inlägg
5 augusti 2012
770_EVOLVE skrev:
Det ska tydligen vara plasthjul i den från BMW, och stålhjul på den som mekonomen säljer, ialf sålde.

Stål... snarare gjutjärn. Billigare att använda sig av vid små serier. En plastgjutform för en så avancerad form blir asdyr men man får säkert en bättre precision.
Brukar original plastimpeller gå sönder då?

M.V.H.

Smålänning
7 887 Inlägg
5 augusti 2012
AndreasPlars skrev:
770_EVOLVE skrev:

Stål... snarare gjutjärn. Billigare att använda sig av vid små serier. En plastgjutform för en så avancerad form blir asdyr men man får säkert en bättre precision.

M.V.H.

Ja.

BMW hade visst problem med det, så stora att dom ett tag rekommenderade folk att köpa "PIRAT" vattenpumparna. Detta va dock inte mekonomen bara, utan alla kjedjorna sålde pumpar med impeller i stål (inte gjutjärn). Så avancerad är inte formen, det som hände va att impelleraxeln rostade så att plasten sprack och impellerhjulet lossnade.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 067 Inlägg
5 augusti 2012
AndreasPlars skrev:
770_EVOLVE skrev:

M.V.H.

Att plastimpellern släpper på vattenpumpen är ett typfel på BMW.. 

BMW bilar vill man inte överhetta..   Det blir dååligt.

Evildan
5 augusti 2012
Hool skrev:
AndreasPlars skrev:
770_EVOLVE skrev:

M.V.H.

Att plastimpellern släpper på vattenpumpen är ett typfel på BMW.. 

BMW bilar vill man inte överhetta..   Det blir dååligt.

Bra kombination dessutom med ett termostathus i plast lol

Sök