Bästa träningsformen?

sveddan
27 september 2006 · 1 453 Inlägg

Sharky skrev:
Inte bara dom. Det som lägger ner först när man blir äldre är ben och benstyrka. Det som jag lär ut som grundläggande är ben och ryggträning. Armar, bröst etc är mindre viktigt ur ett hälsoperspektiv. (Magträning behövs i princip inte om man kör ordentliga ben)

/Göran

Phaetoon skrev:
Sharky, Christian Ohlsson och utföråkningslandslaget måste ju träna benen... wink

Ur ren hälsosynpunkt bör även axlar räknas som grundträning, dessa utsätts ofta för mycket statisk spänning i det dagliga arbetet vilket kan straffa sig i längden om de inte underhålls.

Personligen tycker jag att hela kroppen ska tränas för att uppnå symmetri - hur snygga är egentligen bodybuilders? Dessutom tar kroppen lätt stryk av för hård träning, det är en konst att träna utan att utsätta kroppen för skador och de flesta får mer eller mindre känningar från träning.

Sharky
27 september 2006 · 10 287 Inlägg

Absolut! Jag skrev "grundläggande" , pratar man komplett grundträning så skall man lägga in mera. Tex tänka på sådant som någorlunda symmetrisk styrketillväxt runt en led ( därav en av mina käpphästar med Hamstring och Vastus Medialis). Axlar tillhör hållningsmuskulatur och skall definitivt ingå med beaktning av balans frontalt/dorsalt. Tyvärr tränar många axlar jäkligt illa, lyfter med trapezius i sidlyft, tränar triceps när dom skall komma åt axelns baksida etc.

Problemet med många unga är att dom fokuserar på bröst och biceps samt ibland 1000 situps om dagen (huga....) vilket leder till så kallade vandrande grobianer.

Benträning är för många alldeles för smärtsamt (ofta mentalt smärtsamt) och det är sällan man ser någon träna relativt sett för mycket ben.

/Göran

sveddan skrev:
Ur ren hälsosynpunkt bör även axlar räknas som grundträning, dessa utsätts ofta för mycket statisk spänning i det dagliga arbetet vilket kan straffa sig i längden om de inte underhålls.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
FreddeK
28 september 2006 ·

Sharky skrev:
Absolut! Jag skrev "grundläggande" , pratar man komplett grundträning så skall man lägga in mera. Tex tänka på sådant som någorlunda symmetrisk styrketillväxt runt en led ( därav en av mina käpphästar med Hamstring och Vastus Medialis). Axlar tillhör hållningsmuskulatur och skall definitivt ingå med beaktning av balans frontalt/dorsalt. Tyvärr tränar många axlar jäkligt illa, lyfter med trapezius i sidlyft, tränar triceps när dom skall komma åt axelns baksida etc.

Problemet med många unga är att dom fokuserar på bröst och biceps samt ibland 1000 situps om dagen (huga....) vilket leder till så kallade vandrande grobianer.

Benträning är för många alldeles för smärtsamt (ofta mentalt smärtsamt) och det är sällan man ser någon träna relativt sett för mycket ben.

/Göran

sveddan skrev:
Ur ren hälsosynpunkt bör även axlar räknas som grundträning, dessa utsätts ofta för mycket statisk spänning i det dagliga arbetet vilket kan straffa sig i längden om de inte underhålls.

ursäkta att jag hoppar in och förstör tråden lite men Göran jag kunde inte hålla mig för skratt när du skrev att dom blir som
vandrande grobianer...haha kvider mig av garv! hehe

Phaetoon
28 september 2006 · 8 156 Inlägg

Sharky skrev:
Benträning är för många alldeles för smärtsamt (ofta mentalt smärtsamt) och det är sällan man ser någon träna relativt sett för mycket ben.

Kan tyvärr hålla med. Det är jobbigt. Lite långtråkigt wink
Jag undviker benträningen när jag gymmar (mot bättre vetande).
Men eftersom jag cyklar en hel del (Blivit ett antal hundra mil det här året) så har jag ganska så ok och väldefinierade benmuskler ändå.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Sharky
28 september 2006 · 10 287 Inlägg

Jag älskar att det gör ont (.......), därför är benträning det bästa jag vet. Mitt normala benpass ser ut som:

- Superset med benspark / hamstringövning 1. Två uppvärmningsset sedan fyra max-set 12 rep och fallande.
- Superset med benpress / vadmaskin 1. Två uppvärmningsset sedan fyra max-set vader och fyra tunga benpress plus ytterligare två lättare tills död.
- Superset vadmaskin 2 / hamstringövning 2. Fyra set.
- Superset adduktorer / Gluteus. Tre eller fyra set.

Sedan blir jag utburen.

/Göran

P.S. Mina knän vill inte vara med om knäböj längre så det är bara när knäna inte protsterar som jag klarar av att köra knäböj i smith.

Phaetoon skrev:

Sharky skrev:
Benträning är för många alldeles för smärtsamt (ofta mentalt smärtsamt) och det är sällan man ser någon träna relativt sett för mycket ben.

Kan tyvärr hålla med. Det är jobbigt. Lite långtråkigt wink
Jag undviker benträningen när jag gymmar (mot bättre vetande).
Men eftersom jag cyklar en hel del (Blivit ett antal hundra mil det här året) så har jag ganska så ok och väldefinierade benmuskler ändå.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
GrebyAxel
28 september 2006 · 524 Inlägg

Knäböj tycker jag är överlägset bäst för ben...

FreddeK
28 september 2006 ·

GrebyAxel skrev:
Knäböj tycker jag är överlägset bäst för ben...

knäböj är bra om man ska träna låren och sjärten...jag känner inte mycket någon annanstans...

Börja med mountainbike för några år sedan och det känns som det är mer givande än allt annat jag testat. sliter inte på bena som tex att springa....sen kör man med spd (pedaler och skor man sitter fast i) så tränar du alla benmuskler du har pga det överlägsna rundtrampet. dock är det dyra inköp om man ska ha någe vettigt men det är förbaskat kul.

Sen att få andas frisk luft i skogen är ju bara det en charm i sig! dock finns det en nackdel och det är lite för kallt på vintern för det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang