4458
Sök

SAAB 9000 2.3T CD -93 (Ojämn tomgång och spikande TURBO)

15 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan. har nu i en vecka skruvat med bilen, har bytt Drivknuter, stabilisatorstag, växellåda och koppling, samt olja, stift och filter.

Nu till problemet
Vi fick igång bilen igår och den går riktigt fint i motor och låda men jag kan inte ha mer än 0.5Bar i ladd för då spikar den, Innan vi bytte allt så hade jag 1.2-1.4 Ladd och det var inga som helst problem med något, men nu måste jag hålla mig under 0.6 annars spikar den, samt att tomgången pendlar mellan 12-1300RPM upp till 2000RPM.

Någon som har några ideer på vad det kan vara för problem jag har? vet inte vart jag ska börja att felsöka heller då jag aldrig hade skruvat med bilar innan jag fick riva nere hela denna skit.

Kan det ha hänt något när min gammal låda rasade? en polare som körde min bil när den bogserades fick för sig att kolla villen växel den drev på och det ända som hända var att det blev en tvär smäll och har rensa hela min låda, sköt ett drev igenom sprängkåpan och sköt sönder difhus och koppling, kan detta ha gett någon på verkan på något annat?

MVH


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2012
#2
kolla alla vacum slangar till o börja med, samt soppa tillförsel osv, sen ska tändstiften bara bcpr7es-11


15 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#3
Funkiee skrev:
kolla alla vacum slangar till o börja med, samt soppa tillförsel osv, sen ska tändstiften bara bcpr7es-11

Hejsan, tack för det snabba svaret, hur kollar man vacomslangarna på bästa sätt? Stiften som sitter i nu är sånna som satt i innan. Kanske ska tilläga att det är Maptun Steg3 med 3"JT system från turbon och bak med 3" downpipe och 3"racekat. vet inte om detta gör någon skilland dock :S


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2012
#4
du kan spruta startgas runt slangarna, eller så köper du nya för o vara på säkra sidan


15 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#5
Okej. får kanske bli att åka iväg och köpa nya och se om det kanske kan vara det. var någon på en bilträff igår som sa att det kanske kunde vara min Wastegate som krångla men jag är lite skeptisk till det :S


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2012
#6
kan va den med, men den styrs med vacumslangar, så kolla alla runt insuget, (BTR, vevhusvent, dump, ev mapsensor) sen ska du även kolla om du har en vagnetventil har du 3 slangar o testa som går till turbon, vilket du lär ha efter som den är chippad!


15 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#7
Okej. får ringa in någon som är lite mer inne på dom delarna så får dom hjälpa mig att kolla vad det kan vara för fel på den, tack för tipsen ska kollas direkt big_smile  BTW min första SAAB så är totalt grön på dessa bilar, men väldigt roliga att köra ;D


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2012
#8
det är busenkelt o se vacum slangarna! smile men kul att du gillar bilen o välkommen till saab träsket! big_smile


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
22 juli 2012
#9
InluZion skrev:
en polare som körde min bil när den bogserades fick för sig att kolla villen växel den drev på och det ända som hända var att det blev en tvär smäll och har rensa hela min låda, sköt ett drev igenom sprängkåpan och sköt sönder difhus och koppling, kan detta ha gett någon på verkan på något annat?

Hihi, dom gör så domdär växelådorna. Man får vara snabb på att byta dem sen. Nyare generationens lådor "kortmotor" från -94 och framåt håller lite lite bättre.
Mitt rekord på lådbyte är 45 minuter i en gammal 9000, säger nått om hur många jag rundat av kanterna på kuggarna i.

Men kolla att luftmassemätaren är hel och ansluten för övrigt, får bilen ingen last-signal så vill den inte gå redigt.


15 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#10
wadde skrev:
InluZion skrev:
en polare som körde min bil när den bogserades fick för sig att kolla villen växel den drev på och det ända som hända var att det blev en tvär smäll och har rensa hela min låda, sköt ett drev igenom sprängkåpan och sköt sönder difhus och koppling, kan detta ha gett någon på verkan på något annat?

Hihi, dom gör så domdär växelådorna. Man får vara snabb på att byta dem sen. Nyare generationens lådor "kortmotor" från -94 och framåt håller lite lite bättre.
Mitt rekord på lådbyte är 45 minuter i en gammal 9000, säger nått om hur många jag rundat av kanterna på kuggarna i.

Men kolla att luftmassemätaren är hel och ansluten för övrigt, får bilen ingen last-signal så vill den inte gå redigt.

Hihi, det tog typ 5timmar för oss, dock har ingen av oss som höll på mekat med framhjules drvet förr och inte SAAB heller big_smile får kolla på det big_smile


15 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#11
Tala nyss med en polare som jobbar med att skruva bilar hela dan och han sa att det kanske kan vara något fel med tändnngen, vad tror ni om detta?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 juli 2012
#12
tvivlar på tändningen, det du kan göra är o testa med en annan tändkasett, röd, men det låter högst osannorlikt, kolla så att alla vacumslangar o sen alla kontakter sitter i där dom ska!


15 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#13
Funkiee skrev:
tvivlar på tändningen, det du kan göra är o testa med en annan tändkasett, röd, men det låter högst osannorlikt, kolla så att alla vacumslangar o sen alla kontakter sitter i där dom ska!

Det va stiften som felade, dock var dom spritt nya och likadana som satt innan, men anntar att jag fick måndags exemplar.

Men nu går den som en klocka igen så jag jobbar mig sakta upp i ladd nu igen, har kommit upp till 1.1Bar nu.


Saab älskare!
4 597 Inlägg

Sök