3825
Sök

Går det att skrota en bil utan papper?

Volvo850-92
1 680 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.

Fick en dum idé nu. Eller den är inte dum om man inte älskar skatt. Den är ju bra för själva personen. Men jag funderade på att regga om min bil till en 1987 740 GL från 1988 740 GL. Men jag tänkte först kolla om det är lätt eller om man inte ska göra det?

En 740 GL B230F från 1987 är EXAKT samma sak som en  740 GL B230F från 1988.

Hur mycket kan papperna vara värt? Hur skortar man bilen sedan då? Liksom man kan inte direkt flytta över dom gamla papperna till skrotbilen(om man nu köper en sådan) så därför det måste ju besiktas först med dom.

Men vad tror ni om den idén? Kanske inte värt besväret då 740 skatten kostar ca 1500 kr? En skrot 740 GL med papper måste man ge minst 1000 kr för idag, kanske 1500 om säljaren är snål.
I'm Dr Evil cool


70 Inlägg
23 juli 2012
#2
för det första: Varför? finns absolut ingen andledning till det.

Det går inte att regga om en bil till annan årsmodell.

Som jag fattar det så vill du identitetsfuska, genom att "byta regnr" alltså identitet?

Flytta papper från en 87:a till en 88:a?

somsagt varför?


Volvo850-92
1 680 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#3
rikardbystrom skrev:
för det första: Varför? finns absolut ingen andledning till det.

Det går inte att regga om en bil till annan årsmodell.

Som jag fattar det så vill du identitetsfuska, genom att "byta regnr" alltså identitet?

Flytta papper från en 87:a till en 88:a?

somsagt varför?

Jadu. Jag vet om att det är typ omöjligt, men har hört att vissa har lyckats med det.
Min bil är en 88:a och sista skatten på den ska betalas 1987. Men har jag en 87:a så betalas sista skatten 1986.
tongue

Det är just...titeln skattebefriad jag vill ha. Sen vägrar jag sälja min 740 då den är i toppskick/mycket utrustning och rostfri samt ALLT fungerar på den, även tankmätaren.


70 Inlägg
23 juli 2012
#4
Volvo740-88 skrev:
rikardbystrom skrev:
för det första: Varför? finns absolut ingen andledning till det.

Det går inte att regga om en bil till annan årsmodell.

Som jag fattar det så vill du identitetsfuska, genom att "byta regnr" alltså identitet?

Flytta papper från en 87:a till en 88:a?

somsagt varför?

Jadu. Jag vet om att det är typ omöjligt, men har hört att vissa har lyckats med det.
Min bil är en 88:a och sista skatten på den ska betalas 1987. Men har jag en 87:a så betalas sista skatten 1986.
tongue

Det är just...titeln skattebefriad jag vill ha. Sen vägrar jag sälja min 740 då den är i toppskick/mycket utrustning och rostfri samt ALLT fungerar på den, även tankmätaren.

Bilen blir skattebefriad när det är över 30 år, alltså blir en 88:ans 740 skattefri år 2018, en 87:a 2017 osv osv


766 Inlägg
23 juli 2012
#5
Volvo740-88 skrev:
Hejsan.

Fick en dum idé nu. Eller den är inte dum om man inte älskar skatt. Den är ju bra för själva personen. Men jag funderade på att regga om min bil till en 1987 740 GL från 1988 740 GL. Men jag tänkte först kolla om det är lätt eller om man inte ska göra det?

En 740 GL B230F från 1987 är EXAKT samma sak som en  740 GL B230F från 1988.

Hur mycket kan papperna vara värt? Hur skortar man bilen sedan då? Liksom man kan inte direkt flytta över dom gamla papperna till skrotbilen(om man nu köper en sådan) så därför det måste ju besiktas först med dom.

Men vad tror ni om den idén? Kanske inte värt besväret då 740 skatten kostar ca 1500 kr? En skrot 740 GL med papper måste man ge minst 1000 kr för idag, kanske 1500 om säljaren är snål.
I'm Dr Evil cool

du måste kapa bort chassienummret på b-stolpen och byta till 87ans utan att det syns sen byta brickan i bagaget och under huven.

sen sätter du bara dit 88ans nummer på 87an och kör den till skroten som vanligt och får den avskriven från dig.

766 Inlägg
23 juli 2012
#6
cpu1337 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hejsan.

Fick en dum idé nu. Eller den är inte dum om man inte älskar skatt. Den är ju bra för själva personen. Men jag funderade på att regga om min bil till en 1987 740 GL från 1988 740 GL. Men jag tänkte först kolla om det är lätt eller om man inte ska göra det?

En 740 GL B230F från 1987 är EXAKT samma sak som en  740 GL B230F från 1988.

Hur mycket kan papperna vara värt? Hur skortar man bilen sedan då? Liksom man kan inte direkt flytta över dom gamla papperna till skrotbilen(om man nu köper en sådan) så därför det måste ju besiktas först med dom.

Men vad tror ni om den idén? Kanske inte värt besväret då 740 skatten kostar ca 1500 kr? En skrot 740 GL med papper måste man ge minst 1000 kr för idag, kanske 1500 om säljaren är snål.
I'm Dr Evil cool

du måste kapa bort chassienummret på b-stolpen och byta till 87ans utan att det syns sen byta brickan i bagaget och under huven.

sen sätter du bara dit 88ans nummer på 87an och kör den till skroten som vanligt och får den avskriven från dig.

och helst inte vara så dum så du besiktar på samma station som sett din bil tidigare:)

Forummoderator
26 418 Inlägg
23 juli 2012
#7
cpu1337 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hejsan.

Fick en dum idé nu. Eller den är inte dum om man inte älskar skatt. Den är ju bra för själva personen. Men jag funderade på att regga om min bil till en 1987 740 GL från 1988 740 GL. Men jag tänkte först kolla om det är lätt eller om man inte ska göra det?

En 740 GL B230F från 1987 är EXAKT samma sak som en  740 GL B230F från 1988.

Hur mycket kan papperna vara värt? Hur skortar man bilen sedan då? Liksom man kan inte direkt flytta över dom gamla papperna till skrotbilen(om man nu köper en sådan) så därför det måste ju besiktas först med dom.

Men vad tror ni om den idén? Kanske inte värt besväret då 740 skatten kostar ca 1500 kr? En skrot 740 GL med papper måste man ge minst 1000 kr för idag, kanske 1500 om säljaren är snål.
I'm Dr Evil cool

du måste kapa bort chassienummret på b-stolpen och byta till 87ans utan att det syns sen byta brickan i bagaget och under huven.

sen sätter du bara dit 88ans nummer på 87an och kör den till skroten som vanligt och får den avskriven från dig.

Och byta alla rutor som är original har jag för mig, då det är instansat registreringsnumren i dem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

519 Inlägg
23 juli 2012
#8
Volvo740-88 skrev:
rikardbystrom skrev:
för det första: Varför? finns absolut ingen andledning till det.

Det går inte att regga om en bil till annan årsmodell.

Som jag fattar det så vill du identitetsfuska, genom att "byta regnr" alltså identitet?

Flytta papper från en 87:a till en 88:a?

somsagt varför?

Jadu. Jag vet om att det är typ omöjligt, men har hört att vissa har lyckats med det.
Min bil är en 88:a och sista skatten på den ska betalas 1987. Men har jag en 87:a så betalas sista skatten 1986.
tongue

Det är just...titeln skattebefriad jag vill ha. Sen vägrar jag sälja min 740 då den är i toppskick/mycket utrustning och rostfri samt ALLT fungerar på den, även tankmätaren.

vad har du fått det ifrån.du får vänta några år till om du vill köra skattebefriat om jag fattat dig rätt..

Volvo850-92
1 680 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#9
dan-kristian skrev:
Volvo740-88 skrev:
rikardbystrom skrev:
för det första: Varför? finns absolut ingen andledning till det.

Det går inte att regga om en bil till annan årsmodell.

Som jag fattar det så vill du identitetsfuska, genom att "byta regnr" alltså identitet?

Flytta papper från en 87:a till en 88:a?

somsagt varför?

Jadu. Jag vet om att det är typ omöjligt, men har hört att vissa har lyckats med det.
Min bil är en 88:a och sista skatten på den ska betalas 1987. Men har jag en 87:a så betalas sista skatten 1986.
tongue

Det är just...titeln skattebefriad jag vill ha. Sen vägrar jag sälja min 740 då den är i toppskick/mycket utrustning och rostfri samt ALLT fungerar på den, även tankmätaren.

vad har du fått det ifrån.du får vänta några år till om du vill köra skattebefriat om jag fattat dig rätt..

Jag får betala skatt 5 år till. Sista skatten ska betalas 1987.

En kompis till mig har en Amerikansk 760 Turbo 1982 med amerikanska papper och han får ha lite mera extra i sin än vanliga svensksålda 760:s. Problemet är att han har monterat ned den totalt men från inte ihop den. Därför tänker han köpa en 740 som går och fungerar, byta papper.


766 Inlägg
23 juli 2012
#10
Mack skrev:
cpu1337 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hejsan.

Fick en dum idé nu. Eller den är inte dum om man inte älskar skatt. Den är ju bra för själva personen. Men jag funderade på att regga om min bil till en 1987 740 GL från 1988 740 GL. Men jag tänkte först kolla om det är lätt eller om man inte ska göra det?

En 740 GL B230F från 1987 är EXAKT samma sak som en  740 GL B230F från 1988.

Hur mycket kan papperna vara värt? Hur skortar man bilen sedan då? Liksom man kan inte direkt flytta över dom gamla papperna till skrotbilen(om man nu köper en sådan) så därför det måste ju besiktas först med dom.

Men vad tror ni om den idén? Kanske inte värt besväret då 740 skatten kostar ca 1500 kr? En skrot 740 GL med papper måste man ge minst 1000 kr för idag, kanske 1500 om säljaren är snål.
I'm Dr Evil cool

du måste kapa bort chassienummret på b-stolpen och byta till 87ans utan att det syns sen byta brickan i bagaget och under huven.

sen sätter du bara dit 88ans nummer på 87an och kör den till skroten som vanligt och får den avskriven från dig.

Och byta alla rutor som är original har jag för mig, då det är instansat registreringsnumren i dem.

alla har inte stanstat i rutorna men endel har det, hadde en 86a för massa år sen som hade de på alla bakrutor men ingen annan 740 ja haft eller nån polare haft har ja sett det på. tror det var nåt så man fick billigare försäkring om man etsade reggnummret på rutorna förr men ja är inte 100 på det:)

Forummoderator
26 418 Inlägg
23 juli 2012
#11
cpu1337 skrev:
Mack skrev:
cpu1337 skrev:

du måste kapa bort chassienummret på b-stolpen och byta till 87ans utan att det syns sen byta brickan i bagaget och under huven.

sen sätter du bara dit 88ans nummer på 87an och kör den till skroten som vanligt och får den avskriven från dig.

Och byta alla rutor som är original har jag för mig, då det är instansat registreringsnumren i dem.

alla har inte stanstat i rutorna men endel har det, hadde en 86a för massa år sen som hade de på alla bakrutor men ingen annan 740 ja haft eller nån polare haft har ja sett det på. tror det var nåt så man fick billigare försäkring om man etsade reggnummret på rutorna förr men ja är inte 100 på det:)

Ah, okej. Då korrigerar jag mig. Har bara lagt märke till att det är många bilar som har det instansat i sina rutor.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

526 Inlägg
23 juli 2012
#12
en fråga bara.. är inte detta olagligt?? tongue


Forummoderator
26 418 Inlägg
23 juli 2012
#13
TyraX skrev:
en fråga bara.. är inte detta olagligt?? tongue

Jo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

526 Inlägg
23 juli 2012
#14
Mack skrev:
TyraX skrev:
en fråga bara.. är inte detta olagligt?? tongue

Jo.

Då ska nog tråden avslutas innan en admin blirmedveten om detta! då blir väll nån stackare avstängd...


Forummoderator
26 418 Inlägg
23 juli 2012
#15
TyraX skrev:
Mack skrev:
TyraX skrev:
en fråga bara.. är inte detta olagligt?? tongue

Jo.

Då ska nog tråden avslutas innan en admin blirmedveten om detta! då blir väll nån stackare avstängd...

Himla lustigt att inte några av dom andra trådarna som TS skrivit har blivit borttagna i så fall, med tanke på att dom flesta handlar om skattesmitning och liknande..

Dock är det ju skillnad på att sitta och spåna om det, och faktiskt göra det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
23 juli 2012
#16
blir man på kommen så kan de väl gå till hur mycke böter som helst, bedrägeri och om jag inte minns fel till och med fängelse?


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 juli 2012
#17
TyraX skrev:
en fråga bara.. är inte detta olagligt?? tongue

Urkundsförfalskning borde det väl bli...

"Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst 2 år. Om brottet anses som grovt kan det ge fängelse upp till 6 år. Vid ringa brott döms till förvanskning av urkund till böter eller fängelse i högst 6 månader."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

526 Inlägg
23 juli 2012
#18
Mack skrev:
TyraX skrev:
Mack skrev:

Jo.

Då ska nog tråden avslutas innan en admin blirmedveten om detta! då blir väll nån stackare avstängd...

Himla lustigt att inte några av dom andra trådarna som TS skrivit har blivit borttagna i så fall, med tanke på att dom flesta handlar om skattesmitning och liknande..

Dock är det ju skillnad på att sitta och spåna om det, och faktiskt göra det.

Så kan det vara. men har inte läst sådanna trådar. men vela bara vara lite hygglig men ni gör som ni behagar!


Volvo850-92
1 680 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#19
Mack skrev:
TyraX skrev:
en fråga bara.. är inte detta olagligt?? tongue

Jo.

Men är det fel att diskutera om det?
Det här är ju inte uppmaning till brott.


Forummoderator
26 418 Inlägg
23 juli 2012
#20
Personligen tycker jag det är en hårfin gräns man står och petar i. Vad jag personligen sen tycker om just ämnet, skall inte jag säga då jag hellre håller det för mig själv, men det är ju ett diskussionsunderlag som diskussionsunderlag samtidigt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök