3341
Sök

Skyline rb25det

4 767 Inlägg
14 augusti 2012
#21
Jag kör på original spolar och bcpr7es nerknackade till 0.7 mm och det funkar kanon.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 503 Inlägg
14 augusti 2012
#22
Erick skrev:
Jag kör på original spolar och bcpr7es nerknackade till 0.7 mm och det funkar kanon.

Funkade bra för mig med. Säkert för att vi har fräscha spolar med bra "skal". Men så fort dom börjar spricka i "skalet" så rymmer gnistan verkar det som. Och då tror jag en Acetalbrygga hjälper.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
14 augusti 2012
#23
Japs-Jens skrev:
Gjorde en liten artikel om att göra en tändspolsbrygga i Acetal:

http://japs-jens.se/Teknikguider-m.m./B … av-Acetal/

Värt att testa!! Har lagt en beställning så återkommer med svar wink

Gjorde om det till en guide för misständningar istället:

http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 105 Inlägg
14 augusti 2012
#24
Japs-Jens skrev:
Japs-Jens skrev:
Gjorde en liten artikel om att göra en tändspolsbrygga i Acetal:

http://japs-jens.se/Teknikguider-m.m./B … av-Acetal/

Värt att testa!! Har lagt en beställning så återkommer med svar wink

Gjorde om det till en guide för misständningar istället:

http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/

Kikade igenom guiden och saknar en grej tongue En tumregel är väl att ha 1grad kallare stift per 100hk sett från orginal. Alltså t ex 100hk, 5graders stift orginal  + 100hk = 6grader osv...

Detta just för att gnistan inte blåses ut vid högre laddtryck
Senast redigerat av Johan_e2 (14 augusti 2012)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

99 Inlägg
17 augusti 2012
#25
Johan_e2 skrev:
Japs-Jens skrev:
Japs-Jens skrev:
Gjorde en liten artikel om att göra en tändspolsbrygga i Acetal:

http://japs-jens.se/Teknikguider-m.m./B … av-Acetal/

Värt att testa!! Har lagt en beställning så återkommer med svar wink

Gjorde om det till en guide för misständningar istället:

http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/

Kikade igenom guiden och saknar en grej tongue En tumregel är väl att ha 1grad kallare stift per 100hk sett från orginal. Alltså t ex 100hk, 5graders stift orginal  + 100hk = 6grader osv...

Detta just för att gnistan inte blåses ut vid högre laddtryck

Stämmer det!?
"original" brukar man ju köra NGK bcpr7es, alltså 7or, på rb25det! Ska man då alltså ha en motoreffekt på ca 550-600hk måste man ju ha 10-11gradiga stift!? har för mig man brukar gå ner lite för att få kallare stift vid trimning!


1 105 Inlägg
17 augusti 2012
#26
vnordin skrev:
Johan_e2 skrev:
Japs-Jens skrev:

Gjorde om det till en guide för misständningar istället:

http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/

Kikade igenom guiden och saknar en grej tongue En tumregel är väl att ha 1grad kallare stift per 100hk sett från orginal. Alltså t ex 100hk, 5graders stift orginal  + 100hk = 6grader osv...

Detta just för att gnistan inte blåses ut vid högre laddtryck

Stämmer det!?
"original" brukar man ju köra NGK bcpr7es, alltså 7or, på rb25det! Ska man då alltså ha en motoreffekt på ca 550-600hk måste man ju ha 10-11gradiga stift!? har för mig man brukar gå ner lite för att få kallare stift vid trimning!

Njaa.. Lite fel skrivet av mig, kör du N/A-bil alltså utan turbo så har NGK iaf den tumregeln att 1grad kallare stift per ökat 100hk från orginal.
Här har du en lite riktlinje att gå efter med turbobil.

- #6: stock or mildly modified engines running up to 15psi (ca 1bar) on stock turbo
- #7: stock or mildly modified engines running OVER 15psi (ca 1bar) on stock (or near stock) turbo
- #7: stock or mildly modified engines running up to 15psi (ca 1bar) on larger (but not huge) turbo
- #8: stock or mildly modified engines running OVER 15psi (ca 1bar) on larger (but not huge) turbo
- #8: modified engines running modest boost on big turbo
- #9: modified engines running big boost on big turbo

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 503 Inlägg
17 augusti 2012
#27
vnordin skrev:
Johan_e2 skrev:
Japs-Jens skrev:

Gjorde om det till en guide för misständningar istället:

http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/

Kikade igenom guiden och saknar en grej tongue En tumregel är väl att ha 1grad kallare stift per 100hk sett från orginal. Alltså t ex 100hk, 5graders stift orginal  + 100hk = 6grader osv...

Detta just för att gnistan inte blåses ut vid högre laddtryck

Stämmer det!?
"original" brukar man ju köra NGK bcpr7es, alltså 7or, på rb25det! Ska man då alltså ha en motoreffekt på ca 550-600hk måste man ju ha 10-11gradiga stift!? har för mig man brukar gå ner lite för att få kallare stift vid trimning!

Maxxtuning rekommenderade iaf NGK bcpr7es nedknackade till 0.6mm. Fanns tydligen 1000hk Skylines som körde på dessa. smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

99 Inlägg
17 augusti 2012
#28
Japs-Jens skrev:
vnordin skrev:
Johan_e2 skrev:

Kikade igenom guiden och saknar en grej tongue En tumregel är väl att ha 1grad kallare stift per 100hk sett från orginal. Alltså t ex 100hk, 5graders stift orginal  + 100hk = 6grader osv...

Detta just för att gnistan inte blåses ut vid högre laddtryck

Stämmer det!?
"original" brukar man ju köra NGK bcpr7es, alltså 7or, på rb25det! Ska man då alltså ha en motoreffekt på ca 550-600hk måste man ju ha 10-11gradiga stift!? har för mig man brukar gå ner lite för att få kallare stift vid trimning!

Maxxtuning rekommenderade iaf NGK bcpr7es nedknackade till 0.6mm. Fanns tydligen 1000hk Skylines som körde på dessa. smile

Kör också med bcpr7es!
Haha då är man ett steg närmare 1000hk iallafall wink


1 503 Inlägg
17 augusti 2012
#29
vnordin skrev:
Japs-Jens skrev:
vnordin skrev:

Stämmer det!?
"original" brukar man ju köra NGK bcpr7es, alltså 7or, på rb25det! Ska man då alltså ha en motoreffekt på ca 550-600hk måste man ju ha 10-11gradiga stift!? har för mig man brukar gå ner lite för att få kallare stift vid trimning!

Maxxtuning rekommenderade iaf NGK bcpr7es nedknackade till 0.6mm. Fanns tydligen 1000hk Skylines som körde på dessa. smile

Kör också med bcpr7es!
Haha då är man ett steg närmare 1000hk iallafall wink

Dom funkar ju kanon smile Ett set fräscha originaltändspolar, en tändspolsbrygga i Acetal och fräscha tändstift tror ja man kommer ganska långt på! Haha precis!! Skryta lite om att man har 1000hk-stift i bilen wink

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

99 Inlägg
18 augusti 2012
#30
Nu har jag med beställt acetal platta samt nylonbultar till spolarna att skruva fast de med! Ska svarva nya bultar, i plast såklart, för infästningen utav bryggorna till toppen med smile någon som vid vad det är för gänga samt stigning på de bultarna, är väll 3st om jag inte minns fel!?
Ska det vara så ska på riktigt wink


543 Inlägg
18 augusti 2012
#31
Japs-Jens skrev:
Japs-Jens skrev:
Gjorde en liten artikel om att göra en tändspolsbrygga i Acetal:

http://japs-jens.se/Teknikguider-m.m./B … av-Acetal/

Värt att testa!! Har lagt en beställning så återkommer med svar wink

Gjorde om det till en guide för misständningar istället:

http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/

Offtopic; ser att du tagit min bild på den isolerade tändspolen.. big_smile

Trött och bitter?? javisst!

1 503 Inlägg
18 augusti 2012
#32
tobbeh78 skrev:
Japs-Jens skrev:
Japs-Jens skrev:
Gjorde en liten artikel om att göra en tändspolsbrygga i Acetal:

http://japs-jens.se/Teknikguider-m.m./B … av-Acetal/

Värt att testa!! Har lagt en beställning så återkommer med svar wink

Gjorde om det till en guide för misständningar istället:

http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/

Offtopic; ser att du tagit min bild på den isolerade tändspolen.. big_smile

Hehe, behövde en bra bild eftersom jag själv glömde att fota mina. Hoppas det är lugnt smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

543 Inlägg
19 augusti 2012
#33
Japs-Jens skrev:
tobbeh78 skrev:
Japs-Jens skrev:

Gjorde om det till en guide för misständningar istället:

http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/

Offtopic; ser att du tagit min bild på den isolerade tändspolen.. big_smile

Hehe, behövde en bra bild eftersom jag själv glömde att fota mina. Hoppas det är lugnt smile

hehe det är lugnt. big_smile

Trött och bitter?? javisst!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 augusti 2012
#34
Ang soppa trycket så sluta fuckat upp det och kör original.

Bilarna går endå TOKFETT med original ecu och höjt laddtryck.


Tändspolarna kan du annars isolera med värmetåligt silikon. Problemet med original är att plasten blir dålig och gnistan rymmer igenom skalet på spolen och jordar mot ventilkåpor/topp.

Kletar man in i stort sett hela spoolen med värmetåligt silikon så kan inte gnistan rymma.  Sen som folk säger.. bcpr7es runt 0.7mm i gnistgap.

Med tanke på att bilarna går så sinnesjukt fett med original ecu och jöjt laddtryck skull det inte förvåna mig om du får mera effekt med original laddtryck än om du höjer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

13 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#35
Okej, Har beställt en AEM bredbandslambda nu, kommer i veckan. Sen knacka ja mina NGK 7or till 0,6mm gap redan nu med höjt tryck till 1,01bar o 2,8bar soppa så går den helt perfekt, men ska finjusteras me Bredbandslambdan och ev köer ja 550-600cc spridare å kör ethanol istället smile

Driving in my BMW and having a good time on the racetrack....

836 Inlägg
26 augusti 2012
#36
bmw_Ahlen skrev:
Okej, Har beställt en AEM bredbandslambda nu, kommer i veckan. Sen knacka ja mina NGK 7or till 0,6mm gap redan nu med höjt tryck till 1,01bar o 2,8bar soppa så går den helt perfekt, men ska finjusteras me Bredbandslambdan och ev köer ja 550-600cc spridare å kör ethanol istället smile

Vad kör du för turbo då???


13 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#37
Nu kör ja Org turbo. BTW vi stod ju bredvid varan på träffen i lördags tongue

Driving in my BMW and having a good time on the racetrack....

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 augusti 2012
#38
1Bar på original snurra är skitbra om du vill sabba turbon. Ej rekomenderat desutom pumpar den i stort sett bara varmluft då.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

836 Inlägg
26 augusti 2012
#39
bmw_Ahlen skrev:
Nu kör ja Org turbo. BTW vi stod ju bredvid varan på träffen i lördags tongue

Ja jag såg det smile som förra sa så e det friskt vågat med så mycket ladd på orginal turbo men hur länge har du kört med detta ladd???


543 Inlägg
27 augusti 2012
#40
0,85-0,9 bar är väl max laddtryck man rekomenderar på orginalsnurran pga att den är keramisk..

Trött och bitter?? javisst!


Sök