Volvo544special65 skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker det här är ett konstigt fenomen, att ägare till äldre Volvo å ena sidan gärna framhäver säkerhet som en av sina bilars stora fördelar men i nästa andetag förnekar att elva (700-800) till sexton (700-V70 MK1) års vidareutveckling skulle göra någon nämnvärd skillnad. Som om Volvo kunskap om säkerhet skulle gått utför sedan 1982 då 700-serien lanserades.
Inte vet jag om jag tycker man hör det framhävas så ofta längre gällande t.ex. 7/900-serien, självklart gjordes det ju för 20 år sedan men på den tiden var det ju inte någon som påstod att en Volvo 140 skulle vara världens säkraste bil, trots att den var exceptionellt bra när den kom, osv...
Vad jag däremot är less så är det all osaklig information om hur värdelösa dessa bilar är. Det har gjorts ett par tester där denna 30 år gamla bilmodell häpnadsväckande nog visat sig ligga efter jämfört med modernare konstruktioner - no shit sherlock.
Detta skall i stället användas som något argument för "haha volvo suger för fan" - ofta av folk som åker till exempel japanska 80-talare, Golf II eller andra erkänt säkra bilar.
Sanningen är ju att det helt enkelt inte hade gått längre än så i utvecklingen vid den tiden. Trots det ser man sällan trådar där säkerheten i Audi 100 C3, Opel Omega A, Ford Scorpio, med flera bilar skall sågas - och inte heller de som klankar ner på säkerheten hos erkänt dåliga bilar som MG Midget, VW Typ 2, Nissan Micra K10, Honda Civic EG osv.
Däremot kommer jag fortsätta hävda att man får ganska bra säkerhet för sin prisklass med dessa bilar. Det är ju sällan så att någons bilköp står och väger mellan en ny XC90 eller en 1985 års 740 liksom... Mot bilar i samma prisklass så står de sig oftast gott, jag vet då helt klart att jag hellre tar en 740 än en Golf II om jag måste krocka i en 5000-kronors bil.
Däremot finns det väl bättre bilar som kommit ner i samma pris som de sena 940, Saab 9000, Volvo 850/x70, Mercedes W124, Opel Omega B m.fl. har ju visat bättre resultat... av förklarliga skäl. Men det finns fortfarande gott om skräpbilar i denna prisklass. Det är väl först de senaste 10 åren som alla bilmärken börjat hårdsatsa på detta med säkerhet, sedan Euro NCAP började tas på allvar av konsumenterna. För 30 år sedan så gällde det att uppfylla lagkraven och inte mer, för många av märkena. Ett fåtal siktade högre än så, och vare sig man vill eller inte så var Volvo en av dessa.
Minns t.ex. att BMW E36 fick högst mediokert betyg när den testades...jaha ja men det är ju tufft att köra runt i en sådan så då struntar vi i det, vi lägger allt krut på att klanka ner på Volvos 7/900-serie i stället.
Och ja, en V70 Mk1 är betydligt bättre ur den synvinkeln, helt klart.