3003
Sök

Lämplig förstabil???

20 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej alla!

Helt ny på detta forum, och ska snart köpa mig en förstabil:D Vad tycker ni bilfantaster kan va en lämplig förstabil?? Valet står mellan en volvo V70 -99 som jag får av mina föräldrar eller köpa en volvo 740. Hade tänkt att jag skulle ta över våran V70 för den är snygg tycker jag och skön att köra, men känns inte så roligt att ha en framhjulsdriven bil när alla ens kompissar har bakhjulsdrivna bilar och sladdar omkring. Speciellt inte då jag tillbringar mycket tid i garaget och är lite "raggare" av mig eller va man ska säga;)

Har dock inte så mycket erfarenhet av att mecka med bilar. Bara bytt lite småsaker såsom skärmar, bromsskivor, styrväxel och lite sånt. 740:n är väll enklare att mecka med och inte en massa plastskit under huven såsom luftmassemätare mm.wink Känner mig ganska så säker bakom ratten och bor ute på landet med en del grusvägar runt om kring mig med ytterst lite trafik på som man kan sladda fram på någon gång.

Antar att man kommer hamna i diket någon gång också, då jag gissar på att man tror man klarar av mer än man gör när man inte har haft körkort så länge, så då tror jag att V70:n vore bättre eftersom den har airbag, vilket 740:n inte har.....

Tar jag V70:n så kommer inte pappa vilja att jag gör om bilen, men köper jag en 740 så kommer det bytas lite saker på den, va så säker;)

Har lite svårt att bestämma mig om det ska va en V70 eller 740 som sakt. Blir det en 740 så ska det inte va någon kombi iaf, det är det enda jag är säker på:P


Vad tycker ni som haft körkort och varit unga en gång vore en bra bil att börja med???

Tacksam för svar.

MVH

Det är inte lätt när det är svårt!

Sberg
39 Inlägg
25 juli 2012
#2
ta v70in och köp en turbocontainer vid sidan om o meka/trimma/styla


137 Inlägg
25 juli 2012
#3
Såvida 740 eller V70 inte hör till dina absoluta drömbilar tycker jag du ska köpa den som är snällast mot plånboken,  och då pratar vi totalbudget.

När du sedan skaffar arbete, om du inte redan har det, så lägger du pengar på hög och sparar ihop till den bil du faktiskt vill ha. Jag har själv köpt en 740 för länge sedan..slängt pengar på den..men i slutändan fortfarande "bara" haft en 740. Du kommer tacka dig själv den dagen du kan köpa dig den bil du faktiskt vill ha.

Säkerligen ett trist svar, men förmodligen det förståndigaste ;P

20 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#4
Nä, jag vill inte ha två bilar. Står både en 740 kombi och tre V-70 ute på gårdsplanen, och det är trångt så det räcker.

Kommer bara att ha en bil, men vet inte vad för någon....yikes

Det är inte lätt när det är svårt!

679 Inlägg
25 juli 2012
#5
Ta över V70n hade jag gjort iaf smile Sedan sparat pengarna till att köpa en bil som du verkligen vill ha!


20 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#6
Ramming_Air skrev:
Såvida 740 eller V70 inte hör till dina absoluta drömbilar tycker jag du ska köpa den som är snällast mot plånboken,  och då pratar vi totalbudget.

När du sedan skaffar arbete, om du inte redan har det, så lägger du pengar på hög och sparar ihop till den bil du faktiskt vill ha. Jag har själv köpt en 740 för länge sedan..slängt pengar på den..men i slutändan fortfarande "bara" haft en 740. Du kommer tacka dig själv den dagen du kan köpa dig den bil du faktiskt vill ha.

Säkerligen ett trist svar, men förmodligen det förståndigaste ;P

Jag är snäll mot plånboken oavsett vilken bil det blir då jag antingen får mina föräldras V70, och mina föräldrar kommer köpa en 740 till mig om jag vill ha de.

Är väll möjligtvis så att 740 kommer dra mer bensin, framförallt vintertid än V70:n kommer göra.

Drömbilen är en tvådörras Volvo 140 men en T5 motor i från en 850 eller V70 eller någon liknande, eller en pontiac GTO Djungle:D

Det är inte lätt när det är svårt!

137 Inlägg
25 juli 2012
#7
aadrian skrev:
Ramming_Air skrev:
Såvida 740 eller V70 inte hör till dina absoluta drömbilar tycker jag du ska köpa den som är snällast mot plånboken,  och då pratar vi totalbudget.

När du sedan skaffar arbete, om du inte redan har det, så lägger du pengar på hög och sparar ihop till den bil du faktiskt vill ha. Jag har själv köpt en 740 för länge sedan..slängt pengar på den..men i slutändan fortfarande "bara" haft en 740. Du kommer tacka dig själv den dagen du kan köpa dig den bil du faktiskt vill ha.

Säkerligen ett trist svar, men förmodligen det förståndigaste ;P

Jag är snäll mot plånboken oavsett vilken bil det blir då jag antingen får mina föräldras V70, och mina föräldrar kommer köpa en 740 till mig om jag vill ha de.

Är väll möjligtvis så att 740 kommer dra mer bensin, framförallt vintertid än V70:n kommer göra.

Drömbilen är en tvådörras Volvo 140 men en T5 motor i från en 850 eller V70 eller någon liknande, eller en pontiac GTO Djungle:D

Då tycker jag du satsar på en V70..håller den frisk med regelbunden service. Lägg inte pengar på att styla den..du lär aldrig få igen dem. Spara därefter ihop till ditt bygge. En GTO är en investering..hittar du ingen sådan är en T/A 400 med Ram Air också en ganska bra pensionsförsäkring wink

20 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#8
Ramming_Air skrev:
aadrian skrev:
Ramming_Air skrev:
Såvida 740 eller V70 inte hör till dina absoluta drömbilar tycker jag du ska köpa den som är snällast mot plånboken,  och då pratar vi totalbudget.

När du sedan skaffar arbete, om du inte redan har det, så lägger du pengar på hög och sparar ihop till den bil du faktiskt vill ha. Jag har själv köpt en 740 för länge sedan..slängt pengar på den..men i slutändan fortfarande "bara" haft en 740. Du kommer tacka dig själv den dagen du kan köpa dig den bil du faktiskt vill ha.

Säkerligen ett trist svar, men förmodligen det förståndigaste ;P

Jag är snäll mot plånboken oavsett vilken bil det blir då jag antingen får mina föräldras V70, och mina föräldrar kommer köpa en 740 till mig om jag vill ha de.

Är väll möjligtvis så att 740 kommer dra mer bensin, framförallt vintertid än V70:n kommer göra.

Drömbilen är en tvådörras Volvo 140 men en T5 motor i från en 850 eller V70 eller någon liknande, eller en pontiac GTO Djungle:D

Då tycker jag du satsar på en V70..håller den frisk med regelbunden service. Lägg inte pengar på att styla den..du lär aldrig få igen dem. Spara därefter ihop till ditt bygge. En GTO är en investering..hittar du ingen sådan är en T/A 400 med Ram Air också en ganska bra pensionsförsäkring wink

Jag gissar på att det aldrig kommer hända att jag står med drömbilen. Är väll mest när man är ung och nybliven körkortsägare som man är imponerad av bilar som sticker ut såsom en 140 med t5:a, 3" rör, högljud ljudanläggning i bilen mm. Det växer väll bort med åren, och det lär nog drömbilen också göra, även om jag har pengar till att bygga den.

Pengar går ju åt till så mycket annat som är viktigare än bil så kommer nog ändå inte lägga en förmögenhet på en sådan.....

Kör mycket cross så jag vet hur mycket fordon kostar att hålla igång. Nu går väll visserligen en cross sönder mer än en bil gör, men ändå.

Det är inte lätt när det är svårt!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juli 2012
#9
Jag hade valt att ta över dina föräldrars V70 i din situation utan tvekan, bakhjulsdrift i all ära men det går att ha kul med drivningen i fel ända och utöver det har en 740 inga fördelar jämfört med en V70. Den är mycket modernare, bekvämare och säkrare där framför allt det sistnämnda är värt enormt mycket!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Pim_Pim
26 juli 2012
#10
Jag hade kört på 740in, enbart för att få leka och ha skoj sen till vintern.
Och sedan skaffat mig något mordernare till våren.
Senast redigerat av Pim_Pim (26 juli 2012)

5 111 Inlägg
26 juli 2012
#11
Tja, nog hade jag hellre tagit emot en V70, som jag fattar det som att du skall få gratis, än att gå och betala för en 740. Behöver jag ens motivera? Modernare och mer raffinerad, troligtvis även fräschare om du inte har en extrem tur att hitta en fin 740 alternativt att V70n är ett vrak, för en mindre kostnad, kan det bli så fel?


150 Inlägg
26 juli 2012
#12
jag tycker du ska skrota dina 740 tankar, och välja antingen v70in eller så köper du en 960 -95 å framåt, då det är en jävligt kul bil som är både prisvärd, säker och man kan leka om man känner för det smile

edit: du kan få en fin 960 till några tusen lappar mer än en 740 smile
Senast redigerat av ronkinpeace (26 juli 2012)

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

242 Inlägg
26 juli 2012
#13
ta v70in för den ända anledningen du ville ha 740 var för att sladda, det går att sladda med framhjulsdrivna bilar också, det kräver bara en annan körteknik/körstil eller vad du vill kalla det. Plus att när du inte är sugen på att leka så fastnar inte v70 på snön/isen på samma sätt heller utan har betydligt bättre grepp.
Senast redigerat av namcon (26 juli 2012)


70 Inlägg
26 juli 2012
#14
Köp ett lik till 740 och sladda me man kan få dom för 1500-2500 kr under vintern/hösten sen är det bara köra slut på skiten sen har du en v70 under resten av tiden .

177 Inlägg
26 juli 2012
#15
köp en 940 med airbag så haru lite extra säkerhet, finns riktigt billiga att få tag på ifall du har lite is i magen, köpte en skattad och bessad för 5k, en -95:a med ungefär 32k mil på mätarn och den va hyffsat pigg, lite svets i bakaxeln så haru en köngrolig busbil/bruksbil

22 Inlägg
26 juli 2012
#16
Om du får v70in av dina päron är det väl bara tacka och ta emot. Sen kan dj ju köpa en billig 740 och ha som lekbil vid sidan om. Win-win situation liksom...


70 Inlägg
26 juli 2012
#17
Fredrico skrev:
Om du får v70in av dina päron är det väl bara tacka och ta emot. Sen kan dj ju köpa en billig 740 och ha som lekbil vid sidan om. Win-win situation liksom...

+1

740 är ju ingen höjdarbil även fast ja själv haft 4 st själv det är en förbrukningsbil brukar bli 1 varje vinter för mig

6 629 Inlägg
26 juli 2012
#18
Nyare bil..säkrare bil..

Fler beg. delar i framtiden.

De/Dem

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
26 juli 2012
#19
Ta V70in, sälj den och köp en fyrhjulsdriven bil  utan antispinn/antisladd då akn du sladda mer och snabbare än med en 740 dessutom så tar man sig fram bättre än med fwd och rwd.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Lund-gren
26 juli 2012
#20
740 i all ära, men allvarligt? V70 är ljusår säkrare, snålare, bekvämare, tystare... osv


Sök