Hej alla!
Helt ny på detta forum, och ska snart köpa mig en förstabil:D Vad tycker ni bilfantaster kan va en lämplig förstabil?? Valet står mellan en volvo V70 -99 som jag får av mina föräldrar eller köpa en volvo 740. Hade tänkt att jag skulle ta över våran V70 för den är snygg tycker jag och skön att köra, men känns inte så roligt att ha en framhjulsdriven bil när alla ens kompissar har bakhjulsdrivna bilar och sladdar omkring. Speciellt inte då jag tillbringar mycket tid i garaget och är lite "raggare" av mig eller va man ska säga;)
Har dock inte så mycket erfarenhet av att mecka med bilar. Bara bytt lite småsaker såsom skärmar, bromsskivor, styrväxel och lite sånt. 740:n är väll enklare att mecka med och inte en massa plastskit under huven såsom luftmassemätare mm.
Känner mig ganska så säker bakom ratten och bor ute på landet med en del grusvägar runt om kring mig med ytterst lite trafik på som man kan sladda fram på någon gång.
Antar att man kommer hamna i diket någon gång också, då jag gissar på att man tror man klarar av mer än man gör när man inte har haft körkort så länge, så då tror jag att V70:n vore bättre eftersom den har airbag, vilket 740:n inte har.....
Tar jag V70:n så kommer inte pappa vilja att jag gör om bilen, men köper jag en 740 så kommer det bytas lite saker på den, va så säker;)
Har lite svårt att bestämma mig om det ska va en V70 eller 740 som sakt. Blir det en 740 så ska det inte va någon kombi iaf, det är det enda jag är säker på:P
Vad tycker ni som haft körkort och varit unga en gång vore en bra bil att börja med???
Tacksam för svar.
MVH