2393
Sök

Behöver tips om vad jag ska ha för system, och har lite frågor!

36 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Hejsan! Jag vill köpa ett fett ljud system till min Audi 100 avant, c3 typ44. Jag undrar för det första om det skulle kunna gå att man tar bort "golvet" i bagaget, klär in reservhjuls hålet och har bas slutsteg och sånt där? så last utrymmet blir fritt, sen sätter en plexi skiva över som golv istället. Skulle det kunna gå bra?

Sen undrar jag om man kan ha en smartphone, tab eller liknande som huvudenhet, så man inte har någon stereo utan kör på 3.5 in i telefonen. Jag har lite idéer att modda in en tab i mittkonsollen permanent.

jag letar efter grejer som kostar runt 6-10k, jag lyssnar på allt från hårdrock, lugn musik, till dubstep. Mycket bas gillas dock, men vill även kunna lyssna på lugn musik om jag så vill utan att det låter skit.

Sammanfattning, 6-10k, kan man köra det i telefon utan stereo, blir det bra i reservhjulsbaljan, tips på ljudsystem som klarar allt från tungaste dubstep till Celine Dion help okej. (Jag förstår att ingen klarar båda jättebra, men "above average" på båda sidor.)

Tack!!

280 Inlägg
26 juli 2012
cepax skrev:
kan man köra det i telefon utan stereo

Ja, men det blir enklare och bättre men en HU.
cepax skrev:
blir det bra i reservhjulsbaljan

Ja, om man vet hyfsat vad man håller på med.
cepax skrev:
tips på ljudsystem som klarar allt från tungaste dubstep till Celine Dion help okej. (Jag förstår att ingen klarar båda jättebra, men "above average" på båda sidor.)

Om du får till något som är "above average" beror på vad du har för referenser och framför allt vilka kunskaper du har inom installation och inställningar.

Här är ett förslag:

Alpine CDA-117Ri (3290 kr)

DLS Reference R6A (1695 kr)

B2 Audio AS12 (1499 kr)

Hertz HE4 (1494 kr)

Ground Zero GZTA 1.800DX (1999 Kr)

Det hamnar under 10000 kr men kablar och installationsmaterial kommer att tillkomma så du får räkna med några tusen till. Detta är dock de absolut billigaste produkterna ur varje kategori som jag tycker att jag kan rekommendera. Alla priser är tagna från Blekinge Bilradio.

36 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Okej, tack, vad tror du monterin skulle kosta av ett sådant paket? bara montera högtalarna och dra alla kablar.

Jag är händig och ganska duktig mekaniskt, jag kan bygga låda och mecka med bilar osv men jag har inte en blekaste angående billjud! wink
Senast redigerat av cepax (26 juli 2012)

280 Inlägg
26 juli 2012
cepax skrev:
Okej, tack, vad tror du monterin skulle kosta av ett sådant paket? bara montera högtalarna och dra alla kablar.

Gör du det själv och gör det på ett åtminstone halvseriöst men samtidigt billigt vis så gissningsvis minst 2500-3000 kr. Då har jag räknat in strömkabel, fördelningsblock, säkringshållare, högtalarkabel, lågnivåkablar, dämpmattor och MDF.

cepax skrev:
Jag är händig och ganska duktig mekaniskt, jag kan bygga låda och mecka med bilar osv men jag har inte en blekaste angående billjud! wink

Då skulle jag rekommendera att du sätter dig och läser här och kanske framförallt på bilstereoforum så mycket som möjligt innan du ens börjar leta efter vilka produkter du ska använda. Hur produkterna är installerade är viktigare än vilka produkter som används.

Börja med att skaffa dig en väl grundad uppfattning om hur mycket och vilken typ av arbete som krävs för att installationen ska bli bra. Sen återkommer du till produktval när du har en väl genomtänkt plan för vad som skall göras.

Tänk på att vara kritiskt inställd till vad folk säger och rekommenderar. Många här har egentligen ingen aning om vad de pratar om och många rekommenderar uteslutet produkter som de själva säljer eller har andra intressen i utan att tydligt klargöra detta. Så det är lätt att bli missledd eller lurad om man inte är väldigt kritiskt inställd.
Senast redigerat av BengtK (26 juli 2012)

36 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Tack för svaret, jo jag har märkt att det är mycket märkeshat, MDS är bäst, rockford suger o vise versa, själv har jag aldrig hört talats om rockford innan och fått intrycket att MDS är ett epa traktor fjortisdunk system, men jag har som sagt ingen aning och det sitter en MDS 12" i min bil just nu som förra ägarn satt dit. MEn tror du att det skulle funka o skippa stereon? kan man kanske ha något extra litet slutsteg som ersätter stereon?

28 Inlägg
27 juli 2012
Allt som blev rekomenderat va väldigt bra men en alpine 117 känns överkurs och svårinslld för en nybörjare( me tanke på två olika eqalisers och tidskomp). Själv skulle ja ha rekomenderat en http://m.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-123r.html . Finns allt du behöver och är made for iphone smile

36 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Okej, men ska jag skippa idén med att köra utan stereo helt? Borde man inte kunna koppla smartphone till ett litet slutsteg som motsvarar en stereo, som sedan går till slutsteg till basar osv?

28 Inlägg
27 juli 2012
cepax skrev:
Okej, men ska jag skippa idén med att köra utan stereo helt? Borde man inte kunna koppla smartphone till ett litet slutsteg som motsvarar en stereo, som sedan går till slutsteg till basar osv?

Iden me att skippa stereo funkar bäst via en ljudprosessor och då sticker priserna iväg tyvärr ;/ för om du kör direkt till ett slutsteg försvinner dom flesta inställningsmöjligheterna.

36 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
thomas152 skrev:
cepax skrev:

Iden me att skippa stereo funkar bäst via en ljudprosessor och då sticker priserna iväg tyvärr ;/ för om du kör direkt till ett slutsteg försvinner dom flesta inställningsmöjligheterna.

Även om man kör equalizer appar o telefonen/tabben?

28 Inlägg
27 juli 2012
cepax skrev:
thomas152 skrev:
cepax skrev:

Även om man kör equalizer appar o telefonen/tabben?

Kan inte svara på den frågan då jag inte har erfarenhet av såna appar. Men min gissning är att de kan vel funka smile du har inget gammalt steg liggandes att prova med?

3 466 Inlägg
27 juli 2012
Det GÅR ju att köra via aux-rca-kabel direkt i stegen. Dock är det så pass klen effekt från aux-utgången på tabben att du får köra stegen väldigt högt (om inte max) gainade. Detta gör att ljudkvalitén kan bli riktigt sunkig.

Annars finns de ju så du kan köra direkt från Iphonen/tabben trådlöst till en processor som agerar huvudenhet. Har ingen aning om vad detta kostar men de e knappast gratis iaf.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

36 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Okej, då jag tänkte rensa mittpanelen och sätta in en tab som täcker hela utrymmet så finns det inte riktigt plats för en stereo, men kan någon länka den billigaste ljudprocessorn som ändå låter okej? Jag har inga krav på kvalité så.

280 Inlägg
27 juli 2012
thomas152 skrev:
Allt som blev rekomenderat va väldigt bra men en alpine 117 känns överkurs och svårinslld för en nybörjare( me tanke på två olika eqalisers och tidskomp). Själv skulle ja ha rekomenderat en http://m.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-123r.html . Finns allt du behöver och är made for iphone smile

Tycker absolut inte att det är överkurs. Den har ungefär det som behövs för att komma som Cepax uttryckte det "above average". Visst finns det två olika val när det gäller eq men man använder bara ett av alternativen. När det gäller tidskompet så vill jag inte rekommendera en spelare utan nu när prisskillnaden blivit så liten.

M_icke_ skrev:
Det GÅR ju att köra via aux-rca-kabel direkt i stegen. Dock är det så pass klen effekt från aux-utgången på tabben att du får köra stegen väldigt högt (om inte max) gainade. Detta gör att ljudkvalitén kan bli riktigt sunkig.

Precis det problemet jag tänkte på. Det kanske finns någon lösning på det men ingen bra lösning som jag kan komma på.
cepax skrev:
Okej, då jag tänkte rensa mittpanelen och sätta in en tab som täcker hela utrymmet så finns det inte riktigt plats för en stereo, men kan någon länka den billigaste ljudprocessorn som ändå låter okej? Jag har inga krav på kvalité så.

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=179

28 Inlägg
27 juli 2012
cepax skrev:

Har alltid kört alpine men har hört mycke gott om den här, borde uppfylla dina krav smile http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318866

36 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Gillar att ni länkade samma, får väl bli något sånt då, jag kan ju alltid komplettera med vassare högtalare senare.

3 466 Inlägg
27 juli 2012
En lite rolig grej man kan göra annars är att montera in en stereo med blåtand. Kan gömma den om man nu vill de. Sen kan man köra tabben via BT och skulle man vilja de så kan man även köra direkt från telefonen via BT.

Eller Helt enkelt Köra Tabben via aux till HU.
Senast redigerat av M_icke_ (27 juli 2012)

36 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
En lite rolig grej man kan göra annars är att montera in en stereo med blåtand. Kan gömma den om man nu vill de. Sen kan man köra tabben via BT och skulle man vilja de så kan man även köra direkt från telefonen via BT.

Mjo har ju tänkt på det, men var f*n ska jag ha stereon då xP

3 466 Inlägg
27 juli 2012
cepax skrev:
M_icke_ skrev:

Haha den kan man ju gömma var man vill tongue Under stolen, i handskfacket, i bagaget eller var som helst smile
Då har du ju EQ och allt i den, sen har du ju dessutom alternativet att köra skiva eller USB mm beroende på vilken HU du väljer smile

36 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
cepax skrev:
M_icke_ skrev:

Haha den kan man ju gömma var man vill tongue Under stolen, i handskfacket, i bagaget eller var som helst smile
Då har du ju EQ och allt i den, sen har du ju dessutom alternativet att köra skiva eller USB mm beroende på vilken HU du väljer smile

Men då måste jag väl höja o sånt på den?

3 466 Inlägg
27 juli 2012
cepax skrev:
M_icke_ skrev:
cepax skrev:

Men då måste jag väl höja o sånt på den?

Nej du kan ju ställa den på en volym och sen höja/sänka via tabbens volym smile

Sök