Hejsan, var o köpte mig en T5a för ett par dagar sedan, då gick den helt felfritt förutom att den spikade lite vid högre varv.
Dagen efter tändes Lambda lampan och bilen gick fortfarande lika "bra".
Sedan fick jag för mig att byta tändstift och det var då hela kalaset började. Vi bytte tändstiften och sedan provade vi o starta bilen, gick bra. Stängde av och startade den lite senare så sprutade den ur sig olja genom avgasröret, den är väldigt oljig i motorutrymmet överlag, speciellt runt turbon? Men så åkte jag ner på stan o körde en sväng och då slutade en cylinder fungera efter en stund. Vi felsökte hemma och det verkar vara 5ans? cylinder som inte tänder som den ska? Gnista kommer fram och allt, men blir ingen skillnad när man drar ur eller sätter i tändhatten.
Vad ska jag göra åt problemet med 4 cylindrar och att han skjuter ur sig massor med olja?
Hej igen, iomed att min bil är konverterad till gas/bensin så sitter det special kontakter till spridarna, det hade blivit något fel med en av kontakterna därav gick han på 4 cylindrar. Men angående oljan som han spottar ut så är det mest oljigt runt turbon samt i hela tryckröret. Han lägger oljan i avgasröret och sen blåryker som f*n när man gasar. Men efter en liten stund ger det sig. Sen provade vi att ta upp oljestickan och då såg det ut som en skorsten vilket troligtvis betyder igen täppt vevhus. Han håller jämt o fint ladd annars, så tror inte turbon är slut. Han laddar just nu 0.7 men vill ge mer men spikar.
om du kan dra impellern fram och tebax så är den rätt risig, samt om du har för stort spel upp och ner. en polares saab turbo laddade på som vanligt men började små ryka lite. kollade turbon och jag kunde dra impellern 0,3 mm fram och tebax
Jag vet inte riktigt, tror att tidigare ägare har varit där och pillat. Sen hörde jag med en kompis och han sa att spridarna inte orkade leverera tillräckligt med soppa som han ska ha mot luftflödet.
om den är original så borde det inte vara nått bekymmer med att spridarna inte årkar leverera. kolla vevhusventen och trycktesta turbosystemet. hur mycket laddar den när du trampar fullt?
Han laddar 0.7 och vill ge mer 0.8 som mest, sen droppar han till ca 0.4 eller så och går upp o ner. Ska kolla vevhusventen då den troligtvis aldrig är rengjord i bilen. Och sen ska jag kolla turbon imorgon.