2352
Sök

Audi A3 - 2002, felsökning oljebrist och brist på kylarvatten. Trasig topp?

2 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej och tack för ett trevligt forum!

Hoppas att ngn. vänlig själ kan hjälpa mig att felsöka min bil.

• Bilmodell: Audi A3, 1,6 liter

• Årsmodell: 2002

• Miltal: 16 000

• Hur yttrar sig felet?:


För ca: två år sen började tempmätaren visa maxtemp. Kollade vattennivån som var låg. Fyllde på kylarvatten och det funkade ett tag sen visade tempmätaren maxtemp. igen.

Lämnade in bilen till verkstad som, med reservation för att jag missminner mig, påstod att de provtryckt kylsystemet och inte funnit ngt. läckage. Vid samma tillfälle byttes olja/filter etc. Inte ett ord från verkstan om att det skulle finnas vatten i oljan el. vice versa.

För ca: ett år sen återkom problemet med kylaren. Frugan lämnade in bilen på en annan verkstad som, enligt henne, påstod att det var fel på termostaten (?). Termostaten byttes och vatten fylldes på.

Häromdagen återkom problemet med tempmätaren. Kollade vattenivån som var låg men inte under "miniminivån".

På väg till macken för att fylla på kylarvatten började även oljelampan lysa (bilen hade då rullat ett par mil i solen).

Kör in på macken och kollar vattennivån. Ingen synlig olja i vattnet. Inget märkbart övertryck när jag öppnade locket till kärlet.

Kollade oljenivån som var i botten. Lite olja på oljelockets packning (insidan) men såg inte direkt sotigt ut.

Inga "synliga" läckage utanför karossen el. under huven (har ännu inte skruvat ngt.). Inga missljud. Ingen vit/grå rök.

Kan det vara toppen som krånglar? Hur felsöker jag på bästa/mest effektiva sätt (meckar hojar och har meckat en del Volvo 740 tidigare)?

Tack på förhand!smile

/Andreas

Sothora <3
1 201 Inlägg
29 juli 2012
#2
Man komptestar, sedan mäter man avgashalten i kylarvattnet.
Men skulle nästan kunna garantera att toppen/packningen har gått.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#3
Tack för snabbt svar smile! Bara en sista fråga innan jag kontrollerar värdena. Jag har nu kontrollerat bilen lite till. Körde ca en kilometer tempmätaren gick upp till max. Öppnade huven och såg att ingen av kylarfläktarna snurrade. Stängde av motorn och lät den svalna. Satte på den igen och lät den stå på tomgång i exakt tio minuter. Fläktarna stod fortfarande stilla under hela tiden. Är detta normalt? Ska tillägga att kylarvattnet blev varmt (dock ej kokande) så vattenpumpen borde det inte vara. Jag har även gått igenom alla relevanta säkringar..
/Mvh, Andreas

121 Inlägg
31 juli 2012
#4
Skulle väl ha synts på besiktningen på avgastestet om det toppen va skev kan ju ha kokat och blivit det efter första gången. Men har du kört ett år utan problem så är jag tveksam När fyllde du på olja sist/gjorde oljeservice? Dom flesta bilarna drar lite olja av olika skäl även nya.


Tekniker
552 Inlägg
31 juli 2012
#5
Om du har ac så kan du kontrollera om fläktarna går igång när du sätter på ac:n. Det ska dem göra

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre


Sök