Audi a4 1,8t utan tändning och felkoder

Nybergrobin
29 juli 2012 · 2 385 Inlägg

Blir inte klok på audin! Den gick bra till båthamnen och sedan när jag skulle hem så var bilfan utan gnista och jag fick inge liv i den.

Alla säkringar är kollade, en mekaniker har felsökt utan resultat och jag har bytt tändmodulen som mekanikern föreslog. Startmotorn går som vanligt men jag har ingen gnista på tändstiften...

Har ni några förslag på vad som är nästa steg då jag helst fixar bilen själv. Berners hade över en veckas väntetid och den lokala mekanikern går på semester nu

Mercedesturbodiesel Sothora <3
29 juli 2012 · 1 201 Inlägg

Kom och lämna den till oss på felsökning i Hudiksval, Bestämmer du dig för att laga bilen hos oss så bjuder vi på felsökningen

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
johan740_89
29 juli 2012 · 367 Inlägg

garanterat vevaxelgivaren

Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Nybergrobin
29 juli 2012 · 2 385 Inlägg

johan740_89 skrev:
garanterat vevaxelgivaren

Är det den som sitter nere vid växellådan?

johan740_89
30 juli 2012 · 367 Inlägg

Nybergrobin skrev:

johan740_89 skrev:
garanterat vevaxelgivaren

Är det den som sitter nere vid växellådan?

japp tror den sitter där annars kan den sitta vid framkant på motorn vad är det för årsmodell hk osv

Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Tunestream
30 juli 2012 · 265 Inlägg

Om du gör en felkodsläsning får du garanterat reda på vad det är eftersom det med största sannolikhet lägger sig i felkodsminnet.

Det är inte säkert att det är vevaxelgivaren, så lägg inte över 1000 spänn på en ny sådan innan du har kollat upp det ordentligt.

Edit: En trasig vevaxelgivare ger nämligen en felkod.

Senast redigerat av Tunestream (30 juli 2012)

johan740_89
30 juli 2012 · 367 Inlägg

Tunestream skrev:
Om du gör en felkodsläsning får du garanterat reda på vad det är eftersom det med största sannolikhet lägger sig i felkodsminnet.

Det är inte säkert att det är vevaxelgivaren, så lägg inte över 1000 spänn på en ny sådan innan du har kollat upp det ordentligt.

Edit: En trasig vevaxelgivare ger nämligen en felkod.

självklart får man felsöka om den är trasig tror dom går att mäta annars finns det beg från 300kr

Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
johan740_89
30 juli 2012 · 367 Inlägg

kolla kamaxelgivaren också

Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Nybergrobin
30 juli 2012 · 2 385 Inlägg

Tunestream skrev:
Om du gör en felkodsläsning får du garanterat reda på vad det är eftersom det med största sannolikhet lägger sig i felkodsminnet.

Det är inte säkert att det är vevaxelgivaren, så lägg inte över 1000 spänn på en ny sådan innan du har kollat upp det ordentligt.

Edit: En trasig vevaxelgivare ger nämligen en felkod.

Jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg men jag har låtit en verkstad felsökt bilen och det fanns inga felkoder.

mb_pucken
30 juli 2012 · 5 090 Inlägg

jag skulle gissa på vevaxelgivaren. På många vag är den inte är övervakad och inte lämnar felkoder. Den mäts med socoioloskop (vet ej hur det stavas) dvs en typ av frekvens mätning. inte säkert dom kollar detta vid en enklare felsökning. vet ej hur dom felsökte din bil så.. men prova att byt vevaxelgivaren.. dom brukar börja strula när motorn blir varm osv..

Senast redigerat av mb_pucken (30 juli 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nybergrobin
31 juli 2012 · 2 385 Inlägg

mb_pucken skrev:
jag skulle gissa på vevaxelgivaren. På många vag är den inte är övervakad och inte lämnar felkoder. Den mäts med socoioloskop (vet ej hur det stavas) dvs en typ av frekvens mätning. inte säkert dom kollar detta vid en enklare felsökning. vet ej hur dom felsökte din bil så.. men prova att byt vevaxelgivaren.. dom brukar börja strula när motorn blir varm osv..

Jag vet inte om jag missuppfattar dig men menar du att vevaxelgivaren kan jävlas när motorn är varm? Just nu är bilen utan felkoder och totalt utan gnista.... :S

Edit: Var ute och försökte starta bilen förut och då hörde jag ett klickande ifrån säkringsdosan. Är det något som skall klicka när man vrider på nyckeln så att startmotorn snurrar?

Senast redigerat av Nybergrobin (31 juli 2012)

rasol
31 juli 2012 · 58 Inlägg

kan vara säkringen till bensin pumpen då blir de så att start motorn går men inte pumpen vrid tändningen o lyssna där bak vid pumpen i bagaget hör du ett svagt surande ljud så är de den. kolla noggrant säkringarna igen o utan sånn med lampa som man testar med utan ta ut en o en o kolla så ska de hjälpa smile

Nybergrobin
31 juli 2012 · 2 385 Inlägg

rasol skrev:
kan vara säkringen till bensin pumpen då blir de så att start motorn går men inte pumpen vrid tändningen o lyssna där bak vid pumpen i bagaget hör du ett svagt surande ljud så är de den. kolla noggrant säkringarna igen o utan sånn med lampa som man testar med utan ta ut en o en o kolla så ska de hjälpa smile

Har hittat felet och det var en kontakt till tändmodulen som var glapp smile

johan740_89
31 juli 2012 · 367 Inlägg

Nybergrobin skrev:

rasol skrev:
kan vara säkringen till bensin pumpen då blir de så att start motorn går men inte pumpen vrid tändningen o lyssna där bak vid pumpen i bagaget hör du ett svagt surande ljud så är de den. kolla noggrant säkringarna igen o utan sånn med lampa som man testar med utan ta ut en o en o kolla så ska de hjälpa smile

Har hittat felet och det var en kontakt till tändmodulen som var glapp smile

det var ju bra

Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang