3442
Sök

Audi A4 1,8 gnissel vid sväng

23 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Det gnisslar lite ljust när jag svänger åt både höger och vänster, det gnisslar dock bara i själva vridmomentet och inte i hela svängen så att säga.
Tidigare ägare hävdar att det kan vara fälgarna som sitter på som gör ljudet men borde det vara ett ljusare gnissel då? har för mig att det låter som ett mörkare brummande...

Så vad kan strula?
Kan det vara styrservot? Kan byte av filter och hydraulolja göra någon skillnad?
Måste hela styrservot bytas?

Eller kan det ha med fälgarna att göra? Ska snart hissa upp bilen och byta bromsskivor så då lär man ju kunna höra om däcken är boven eller ej.

Hör av er med spekulationer. Måste eliminera detta gnisslande problem snarast! smile

1 777 Inlägg
30 juli 2012
Börja med att kolla om det finns servoolja i behållaren. Fägarna tror inte jag på ett dugg. Annars skulle det kunna vara rattstången som gnisslar!?

23 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Mmm rattstången kan man väl smörja har jag för mig? men de kanske är en mer tillfällig lösning.

återkommer när jag kikat nivå och behållare lite nogranare

23 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
kikat nu... Det är inte tomt utan snarare för mycket olja, kanske någon centimeter ovanför max-gränsen.

kan tillägga att det inte är nåt motstånd när jag svänger, de går inte trögt utan känns precis som det ska.... men gnisslet består
Senast redigerat av mackan_88 (30 juli 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
14 augusti 2012
Om det inte löst sig så; ja, A4or har en förmåga att gnissla när man svänger. Om det är ett "tyst" men "högt" (inte i ljudstyrka utan mer i frekvens) gnissel, så är det med all sannolikhet rattstången.

Smörj med någon silikonspray och det är vanligast att det är korset/knuten som gnisslar. Spruta, snurra fram o tillbaka, spruta lite mer

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök