3774
Sök

230FK 16v utan ventiltätningar

34 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hallå, en liten fråga som någon kanske kan svara på, vi har precis plockat ihop kompisens maskin, en 230fk med 16v topp, precision agg, plenum och lite annat. När vi plockade ihop toppen efter inslipning av ventiler osv så sket vi i ventiltätningar. bilen ryker blått och drar olja, kan det enbart bero på att vi hoppade över dom? Sen så lyckades han få bensin i oljan så att de knackade nåt vårldslöst när han va ute på långtur sist, jag tycker inte det känns som att den ska kunna få så mycket soppa så att det går upp bensin genom styrningarna.

Vill gärna ha lite information om detta ifall någon sitter på kunskap, bilen ska köras 40 mil till Vallåkra om 2 veckor, dom man frågat och det man hittat på nätet blir man inte klok utav, är så luddiga svar

Tack på förhand Mvh Andreas

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!

Forummoderator
26 433 Inlägg
2 augusti 2012
#2
Det räcker med en tråd..
Och ventiltätningar är ganska bra att ha, ja..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

34 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Det räcker med en tråd..
Och ventiltätningar är ganska bra att ha, ja..

Datorn laggade lite.
Ja vi vet att dom är bra att ha, men det va inte de som va frågan riktigt

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!

4 670 Inlägg
2 augusti 2012
#4
Varför sätta ihop en motor utan ventiltätningarna? Med din info så är det ett par 1000 utlagt på den o sen då skita i en sådan viktig sak?

Har ni ens bra komp i den där motor? Det blir ju tryck i cylinerna o läcker den ut någon stanns lär den ju ta den vägen!

Skulle då aldrig ens köra ut bilen! Riv toppen och Gör om gör rätt!
Senast redigerat av mickius (2 augusti 2012)


128 Inlägg
2 augusti 2012
#5
Så som ni beskriver de så uppför sig bilar med dåliga ventil tätningar, och om ni nu inte har ventiltätningar i så blir ju bara felet 10gånger värre, förstår inte riktigt varför ni äns sket i att sätta dit dom?


766 Inlägg
2 augusti 2012
#6
Danne_t5 skrev:
Så som ni beskriver de så uppför sig bilar med dåliga ventil tätningar, och om ni nu inte har ventiltätningar i så blir ju bara felet 10gånger värre, förstår inte riktigt varför ni äns sket i att sätta dit dom?

det ger ju 50hk plus utan dom visste du inte det?wink

TBM NINJA
917 Inlägg
2 augusti 2012
#7
kom ihåg att 16v vill ha tätningar på alla ventiler (avgas å insug)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

34 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#8
Anledningen till att vi inte satte dit dom var för att hans far sa att vi skulle skita i det, och han har byggt motorer i x antal år

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!

32 Inlägg
2 augusti 2012
#9
han låter inte som en så värst bra motor byggare.. kanske inte ska lyssna på han nästa gång?


Pim_Pim
2 augusti 2012
#10
haha go tråd.

34 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#11
granen_ skrev:
han låter inte som en så värst bra motor byggare.. kanske inte ska lyssna på han nästa gång?

Han bygger åka fort rakt fram motorer, dom har en audi 200 quattro med 500 kusar som dom har på isen, sitter inga tätningar där heller

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!

OVERBOOSTED
852 Inlägg
3 augusti 2012
#12
kan ju va så att "gubben" är senil och glömmer sina ventiltätningar varje gång lol

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

766 Inlägg
3 augusti 2012
#13
Siljeberg skrev:
granen_ skrev:
han låter inte som en så värst bra motor byggare.. kanske inte ska lyssna på han nästa gång?

Han bygger åka fort rakt fram motorer, dom har en audi 200 quattro med 500 kusar som dom har på isen, sitter inga tätningar där heller

då är det ju inget fel då?tongue
om ni har en säker motorbyggare som hjälpt till att bygga motorn då är ju allt bra så varför starta tråden?:S

766 Inlägg
3 augusti 2012
#14
cpu1337 skrev:
Siljeberg skrev:
granen_ skrev:
han låter inte som en så värst bra motor byggare.. kanske inte ska lyssna på han nästa gång?

Han bygger åka fort rakt fram motorer, dom har en audi 200 quattro med 500 kusar som dom har på isen, sitter inga tätningar där heller

då är det ju inget fel då?tongue
om ni har en säker motorbyggare som hjälpt till att bygga motorn då är ju allt bra så varför starta tråden?:S

eller skulle ni köra utan kolvringar oxå så det är därför han har bensin i oljan?tongue

TBM NINJA
917 Inlägg
3 augusti 2012
#15
jag har hört minst 4 trimm gubbar säga att man kan skippa ventiltätningarna så sluta hacka på han/gubben!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

302 Inlägg
3 augusti 2012
#16
Kul.
Men ni kan väll testa med tätningar kanske?

537 Inlägg
3 augusti 2012
#17
Nån som kan förklara vad som blir bättre av att inte ha några ventiltätningar?


5 139 Inlägg
3 augusti 2012
#18
extra smörjning i cylindern alla 2taktar stil kanske? ser inte häller någon anledning att inte ha dom.. låter bara dumsnålt. tycker att oavsett vad man bygger för motor så borde man ju vilja behålla oljan i motorn och inte använda den till och göra blå rök med.
angående knackningarna när han hade vart ute och åkt pga bensin i oljan så varför kör man ens med den oljan? ett par liter olja måste vara billigare än slipad vev och ramlager. och hur lyckas man å få så mycket bensin i oljan?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

682 Inlägg
3 augusti 2012
#19
Jag hade nog bytt olja VÄLDIGT fort. Samt riva ner topp å sätta dit ventiltätningar.. Lär ju läcka rart nu iaf om han blåryker.. 

Stackars maskin, bensin i oljan å utan ventiltätningar.. Kanske nya grejen istället för att köpa nytt sprut.. :evilgrin: 

Jag antar att ni har tätningarna, sätt dit dem, löses inte felet så är det väl något annat.. 

Sen om det var hans tips, fråga HONOM varför det ryker å har sig å går dålit. Han borde ju veta om nån om han byggt flera motorer på samma sätt! han kanske har någon lösning.

Mvh.


29 Inlägg
3 augusti 2012
#20
De va väldigt va alla hackar!?

släng i tätningarna å byt olja så borde de funka igen, andreas!

It´s a Jeep thing, you wouldn´t understand


Sök