2869
Sök

Hur är mazda 6 bra dåliga?

7 438 Inlägg
10 februari 2022
ALLA bilar rostar - mer eller mindre - beror på ägarens skötsel.
Har ägt 4 Mazda i hushållet.
2, 3, 6 och Tribute.
Alla köpta nya, utom Tributen som var demobil och därför hade ett fåtal mil på mätaren.
Kördes runt 5 år och som mest 16.000 mil.
Inga som helst problem.
Ingen rost, trots grusväg sista kilometrarna till bostaden.
Servade enligt bok - i början på auktoriserad märkesverkstad - därefter själv(när garantin gått ut).
Inte överdrivet tvättade.

Enda påkost var en handbromsvajer á 165:- som kärvade på Tributen(p g a slarv med att använda "P" i stället för spaken).

Undrar om de som påstår att Mazda rostar verkligen ägt någon eller några.

Äger numera Honda och Suzuki som är ett snäpp uppåt kvalitetsmässigt.
CR-V:n 7 år och endast bytt torkarblad.
Jimnyn endast bytt en posljuslampa fram på 6 år.(fast torkarbladen borde bytas).

Har även ägt en Lexus som gick felfritt.

Så ska du köpa bil, välj mellan Suzuki, Honda, Toyota och Mazda - för ekonomins skull - inte för körglädjen - DÅ ska du köpa BMW.
Men DÅ kostar det - 4 BMW i familjen har inte rosat marknaden ur driftsäkerhetssynpunkt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
10 februari 2022
torsen skrev:
ALLA bilar rostar - mer eller mindre - beror på ägarens skötsel.
Har ägt 4 Mazda i hushållet.
2, 3, 6 och Tribute.
Alla köpta nya, utom Tributen som var demobil och därför hade ett fåtal mil på mätaren.
Kördes runt 5 år och som mest 16.000 mil.
Inga som helst problem.
Ingen rost, trots grusväg sista kilometrarna till bostaden.
Servade enligt bok - i början på auktoriserad märkesverkstad - därefter själv(när garantin gått ut).
Inte överdrivet tvättade.

Enda påkost var en handbromsvajer á 165:- som kärvade på Tributen(p g a slarv med att använda "P" i stället för spaken).

Äger numera Honda och Suzuki som är ett snäpp uppåt kvalitetsmässigt.
CR-V:n 7 år och endast bytt torkarblad.
Jimnyn endast bytt en posljuslampa fram på 6 år.(fast torkarbladen borde bytas).

Har även ägt en Lexus som gick felfritt.

Så ska du köpa bil, välj mellan Suzuki, Honda, Toyota och Mazda - för ekonomins skull - inte för körglädjen - DÅ ska du köpa BMW.
Men DÅ kostar det - 4 BMW i familjen har inte rosat marknaden ur driftsäkerhetssynpunkt.

jag har en förmåga att faktist kolla skicket på bilar jag går/åker förbi.   och iallfall äldre mazda 3 och 6 är nog över medel i att rosta. 
den ligger nog kring Passat b6    och visst har alltid skötsel spelat roll.  men att titta som i ditt fal på sprillans nya bilar eller 5år gammal som fortfarande i min värld är nya och det vorre FAN om någon bil börjat rostat på 5år.     

min audi a2 har gått 17.000mil och är en 03:A och inte en rostblämma ännu ;-)  inte tvättat den bilen på 3år smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 109 Inlägg
10 februari 2022
torsen skrev:

Morsans Mazda 626 från skarven 80-90 tal fick gå till skrot när den bara var 10-12 år gammal pga omfattande rostskador i bakvagnen roll

Morfar hade en 626 av sista generationen, den var totalt uppäten i skärmarna efter 10 år, trots att morfar var pedantisk med att tvätta.

14 124 Inlägg
10 februari 2022
Steff240 skrev:
torsen skrev:

Morsans Mazda 626 från skarven 80-90 tal fick gå till skrot när den bara var 10-12 år gammal pga omfattande rostskador i bakvagnen roll

Morfar hade en 626 av sista generationen, den var totalt uppäten i skärmarna efter 10 år, trots att morfar var pedantisk med att tvätta.

jo dom där mazdorna var rätt röttna    hade faktist en skapligt fin 323:a från 83    den var inte alls farligt rostig. 
stackars den bilen.   den fick jobba hårt dom månaderna jag hade den.   var någon sport variant med dubblaförgasare och skit.

jag har ju sätt ett stort antal mazda 6 dom är väll 03-05 isch som varit totalt tvärslut i skärmkanterna.   men dom senare verkar dock bättre.   men en mazda är för mig en av dom minst intresanta bilarna     är det inte en Mazda 323 Gtx eller Gtr så är det nästan gränsfall att jag hellre går.     inget tilltalande med mazda ihuvudtaget smile

1 109 Inlägg
10 februari 2022
Ja den där 626an morsan hade måste varit den tråkigaste bilen någonsin... Inredning lika grå som ett industrikomplex i DDR. Dessutom solblekt röd lack, kassettbandspelare och navkapslar i äkta plast lol

Mina föräldrar var dock väldigt nöjda med den, för den rullade billigt och problemfritt i flera år tills rosten tog den.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
10 februari 2022
Nu är det ju lite skillnad på en 626 från 80 talet och en 6a från 2011 smile

1 109 Inlägg
10 februari 2022
SportPilot skrev:
Nu är det ju lite skillnad på en 626 från 80 talet och en 6a från 2011 smile

Knappt, det är ju ändå en Mazda wink

4 137 Inlägg
10 februari 2022
har haft en 323 från 1980  som lappades ihop och besiktigades, skulle byta en av framdörrarna en 3 dörrasmodell, köpye en begagnad dörr till en 5d  big_smile
så den var ju bara att kasta i skrotkontainern, slutade med att ena bärarmsinfästningen fram gav vika och drivaxeln släppte i från lådan, kunde köra hem den med nöd och näppe efter att tryck in den igen > Skrotupplaget

en släkting hade en 323 automat 90hk från 1997, motorn fick renoveras vid 16.000mil för 27.000:-  fick ej klarhet vad som var felet, gick till skrot vid 23.000mil efter påkörning bakifrån

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 februari 2022
Från Mazda 6 till 323 -80 big_smile Vi håller stilen gubbar...

Men ersättare till 6:an då? Ford Mondeo?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 124 Inlägg
10 februari 2022
Hybrid_ skrev:

sluta svär nu..  en Mondeo är ju knappt bättre än en Fokus och fokus är längst ner på stegen.   bortsätt från rosten så är ju inte en mazda en urusel bil  det är alla fordar smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
10 februari 2022
Hybrid_ skrev:

Ja 323or och 626or har inte speciellt mycket med den aktuella modellen att göra 😅

Har kollat på mondeon, men känns som att man får mer bil för pengarna om man köper en Mazda, dessutom så upplever jag att kvalitet på inredning mm är högre i de nyare mazdor jag testat. De har alla dock varit nyare än de jag funderar på nu, bästa är väl att helt enkelt åka och testa en.

Har även funderat på en i40 då den hyundain jag har nu har fungerat över förväntan, men i40 verkar dras med en del problem.
Senast redigerat av SportPilot (10 februari 2022)

14 124 Inlägg
10 februari 2022
SportPilot skrev:
Hybrid_ skrev:

Ja 323or och 626or har inte speciellt mycket med den aktuella modellen att göra 😅

Har kollat på mondeon, men känns som att man får mer bil för pengarna om man köper en Mazda, dessutom så upplever jag att kvalitet på inredning mm är högre i de nyare mazdor jag testat. De har alla dock varit nyare än de jag funderar på nu, bästa är väl att helt enkelt åka och testa en.

Har även funderat på en i40 då den hyundain jag har nu har fungerat över förväntan, men i40 verkar dras med en del problem.

ja inredningen i en ford är verkligen pissdålig..  ger ingen form av kvalitet känsla i huvudtaget.  känns väldigt plastiga  samma sak med volvosar från dom åren ford ägde dom..   rena skräcken att inredningen kan vara så dålig på en modern bil  av dessa märken.    kineserna var väll väldigt missnöjda med volvos inredning när dom köpte volvo av ford med all rätt

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 februari 2022
Har nu testat en 6a
Av aktuell generation och kan säga Att det blir ingen sån, nog för att den bullrar mindre än min Hyundai, men det är ändå för mycket. Dessutom så satt man ganska dåligt, däremot fanns där inte en tillstymmelse till rost på bilen.

Är insignia något att ha?

1 146 Inlägg
11 februari 2022
SportPilot skrev:
Har nu testat en 6a
Av aktuell generation och kan säga Att det blir ingen sån, nog för att den bullrar mindre än min Hyundai, men det är ändå för mycket. Dessutom så satt man ganska dåligt, däremot fanns där inte en tillstymmelse till rost på bilen.

Superbra bil, men se till att ta dieseln över bensinaren. Bensin är roligare MEN kjedan är dålig

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 februari 2022
amazinjoey skrev:
SportPilot skrev:
Har nu testat en 6a

Superbra bil, men se till att ta dieseln över bensinaren. Bensin är roligare MEN kjedan är dålig

Diesel är oaktuellt, får väl kika på annat  då smile

1 146 Inlägg
11 februari 2022
SportPilot skrev:
amazinjoey skrev:
SportPilot skrev:
Har nu testat en 6a

Diesel är oaktuellt, får väl kika på annat  då smile

Budget å krav ?

Toyota avensis är bra val smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 februari 2022
Kan eventuellt sträcka mig till 100k för rätt bil

Krav är bensin, inte gått för långt (max 15k), man ska sitta bra i bilen och där ska finnas farthållare.

Vill egentligen ha en s4 men vet inte om jag kan övertala mig själv till att köpa något så dyrt

14 124 Inlägg
11 februari 2022
amazinjoey skrev:
SportPilot skrev:
Har nu testat en 6a

grannen har en dom bytte ut en saab mot den opeln dom har nu efter en älgkrock.    inte märkt att dom skulle haft några direkta problem med bilen.   dom vet ju att jag kan en hel del om bilar och dom har inte frågat mig om något.   dom finns ju med ganska trevlig bensin turbo och 4wd ..

det kan ju klart vara något.   dom är ju rätt gubbiga till utsendet men allt är inte utsendet..

jag sket i utsendet helt när jag köpte våran 2005  Peugeot 407sw sport 2.0hdi.  och helt ärligt så är den bilen sjukt trevlig som transport medel.   man kan ligga i 200 utan att man märker något speciellt stadig som få bilar jag testat..   jag har inte mod nog att överköra den bilen för den har ruskigt bra väghållning
den går relativt snålt och trots dom där 136hk så gör bilen plätt lätt 215km/h på mätaren   det klarar inte min polo med samma effekt
ljudnivå som är helt okej trotts 245/35-19 kina däck.   den är stadig på vägen oavsätt fart. och väghållning i överflöd för en så stor och tung bil.  mycket trevligare än en volvo v70 att köra även om det är 2013-15  dom är dock relativt små invändigt.  vilket jag anser som posetivt man sittter bra i dom.

skulle jag inte bry mig vad jag åker så skulle jag nog sneglat på en 508  det är en fransk bil så man får allt underbart med en sån.   motorerna är väldigt bra i dom..  och bra komfort och väghållning det enda negativa är att dom är franska  så man bör väl inta ett par glas vin innan man bestämmer sig för att köpa en sån..

testa en 508   jag har inte hört någon som direkt klagat på dom... förutom folk som har en förbestämt hat mot franska bilar.   
men även jag som verkligen hatar franska bilar insåg redan med våran 306:a jag mer eller mindre blev påtvingad att det förvisso var en fransk bil så var den trots allt ganska okej att köra dock är ju en 306 långt ifrån en 407 eller 508

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 februari 2022
Har absolut inget emot franskt, så ska testa en 508.. Kan vara ett bra alternativ jag inte tänkt på! Tanten gillar dock inte franska bilar 😅

Sen tycker jag att 407 ser helt okej ut smile

1 146 Inlägg
11 februari 2022
BMW E90/91  325-330i av senare model borde du kunna få för det priset med bra utrustning. Rätt så problemfria bilar med lite problem smile

Sök