2884
Sök

Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
25 mars 2013
Fantastisk journalistik där...

Forummoderator
26 351 Inlägg
25 mars 2013
NiKeMaN skrev:
Mack skrev:
NiKeMaN skrev:
Jag är starkt emot alla kids som åker runt i civil-lookalikes och även i polis-wannabe bilar.

Kan någon förklara för mig VAD det är som är så häftigt? Varför vill ni bygga civil och polis bilar?

I min värld så är det småkids med nytagna körkort som försöker vara rebeller och visa att dom vågar balansera på en tunn lina. Dumheter. Hoppas S70n i trådn pressas och att ingen ersättning utgår.

Varför läser du och skriver i denna tråd, om det nu inte intresserar dig?
Det tycker jag är en mycket intressantare fråga.

Klickade in på den berömdes projekttråd i lördags och satt mest o skakade på huvudet men valde att inte skriva något. Men fick idag syn på artikeln i Aftonbladet så var tvungen att fråga vad det är som lockar med att låtsas vara polis.

Varför man vill "leka Polis" kan jag inte svara på. Personligen tycker jag dock det finns två grenar utav det hela.
Antingen dem som verkligen leker Polis ute i trafiken och jävlas, och dem som helt enkelt är intresserad av yrket och tekniken bakom yrket.
Den första kategorin stödjer jag inte ett dugg, medans den andra tillhör jag själv.

Dock känns det som att du drar alla över en kam?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 394 Inlägg
25 mars 2013
eller som i mitt fall och bondens,, vi gillar ÄLDRE bilar och stuket, utr och även spänningen att leta speciella delar till våra Polisbilar,

Entreprenör
1 286 Inlägg
25 mars 2013
granadadr skrev:
eller som i mitt fall och bondens,, vi gillar ÄLDRE bilar och stuket, utr och även spänningen att leta speciella delar till våra Polisbilar,

Där kan jag istället förstå charmen. Skulle själv kunna tänka mig en Polus amazon eller P911.... Men då försöker man ju inte utge sig för att vara polis, och framför allt - folk runtomkring slipper tro att det är polisen som är ute och åker.

// Niklas Johansson

Avstängd
10 388 Inlägg
25 mars 2013
NiKeMaN skrev:
granadadr skrev:

Där kan jag istället förstå charmen. Skulle själv kunna tänka mig en Polus amazon eller P911.... Men då försöker man ju inte utge sig för att vara polis, och framför allt - folk runtomkring slipper tro att det är polisen som är ute och åker.

Som jag sa innan, folk reagerar lika mycket på en caprice från 70-talet som en målad "modern" bil.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 394 Inlägg
25 mars 2013
it_mutt skrev:
NiKeMaN skrev:
granadadr skrev:

Som jag sa innan, folk reagerar lika mycket på en caprice från 70-talet som en målad "modern" bil.

folk ÄR idioter

låg i en bilkö i ca 80 på 90 väg och vi mötte en polisbil,, och framförvarande BROMSADE,, faaaan så arg jag blev,, våga köra som folk,, man blir ju faaan inte anhållen om man kör 90 på 90 väg,,

fattar mig inte på denna polisnojja

Avstängd
10 388 Inlägg
25 mars 2013
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
NiKeMaN skrev:

folk ÄR idioter

låg i en bilkö i ca 80 på 90 väg och vi mötte en polisbil,, och framförvarande BROMSADE,, faaaan så arg jag blev,, våga köra som folk,, man blir ju faaan inte anhållen om man kör 90 på 90 väg,,

Har faktiskt också upplevt det, men ungefär samma reaktion som för din del; "men va faen?!"

O som jag skrev på...förra sidan eller något;

Var påväg till hbg för några dagar sen. Håller laglig fart enligt mätaren. inga bilar...inga bilar...inga bilar. O så kommer jag ikapp en "evighetslång" kö. Förstod inte varför, då det är motorväg är det inga problem att köra om.  Går, enligt min mätare, i 100 (ist för 110), väljer att köra om. Och vad får jag se? Jo, längst fram ligger polisen, och "inte en kotte" körde om. Varför kan man ju fråga sig...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 394 Inlägg
25 mars 2013
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
it_mutt skrev:

folk ÄR idioter

Har faktiskt också upplevt det, men ungefär samma reaktion som för din del; "men va faen?!"

O som jag skrev på...förra sidan eller något;

Var påväg till hbg för några dagar sen. Håller laglig fart enligt mätaren. inga bilar...inga bilar...inga bilar. O så kommer jag ikapp en "evighetslång" kö. Förstod inte varför, då det är motorväg är det inga problem att köra om.  Går, enligt min mätare, i 100 (ist för 110), väljer att köra om. Och vad får jag se? Jo, längst fram ligger polisen, och "inte en kotte" körde om. Varför kan man ju fråga sig...

precis,, man undrar ju,,  dessutom om man har gps å den säger 100,, å det är 110,, men kör om då,, personligen tror jag poliserna skrattar å t folk en sån gång wink hade jag gjort

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 mars 2013
Läste denna artikel nyss;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16477764.ab

"De gör exakt allt de kan för att man ska torska. Redan i fredags blev jag stoppad i Strängnäs och fick böter för att varningstriangeln var trasig."

Varför har man en trasig varningstriangel när man vet att den skall vara funktionerande? Särskilt när man vet på förhand att Polisen kommer att ha ögonen på en i och med valet av bil? (absolut inget illa menat med detta, och självklart ska man kunna ha vilken bil man vill eller låta den se ut i stort sett som man vill, men kom igen?)

Eller;

– Först stoppade en patrull oss utanför staden för att vi inte hade blinkat ut ur en rondell, säger han.

Antar jag förmodligen är ensam om att faktiskt bli glad att personen fick böter. Ska det var så jävla svårt att blinka?
Och än en gång..valet av bil. Och varför blinkar man inte, särskilt när man har en riktig polisbil bakom sig?

(redo för att bli påhoppad..)
Senast redigerat av Mack (26 mars 2013)

4 150 Inlägg
26 mars 2013
Mack skrev:

"De gör exakt allt de kan för att man ska torska. Redan i fredags blev jag stoppad i Strängnäs och fick böter för att varningstriangeln var trasig."

Varför har man en trasig varningstriangel när man vet att den skall vara funktionerande? Särskilt när man vet på förhand att Polisen kommer att ha ögonen på en i och med valet av bil? (absolut inget illa menat med detta, och självklart ska man kunna ha vilken bil man vill eller låta den se ut i stort sett som man vill, men kom igen?)

Eller;

– Först stoppade en patrull oss utanför staden för att vi inte hade blinkat ut ur en rondell, säger han.

Antar jag förmodligen är ensam om att faktiskt bli glad att personen fick böter. Ska det var så jävla svårt att blinka?
Och än en gång..valet av bil. Och varför blinkar man inte, särskilt när man har en riktig polisbil bakom sig?

Men hur ofta blir man ditsatt för att triangeln är trasig? Visste inte ens att dom kollade på sånt... Om förarens version stämmer så låter det ju som att polisen verkligen försökte sätta dit dem.

Kan du med handen på hjärtat säga att du ifall du blir förföljd i 3 timmar inte skulle göra minsta lilla fel i trafiken? köra 10 km för fort lr liknande?

Jag hatar också när folk inte blinkar men jag kommer likt förbannat på mig själv ibland att jag glömde blinka eller ibland glömmer blända av helljusen i tid. Alla gör små fel i trafiken..

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 mars 2013
zemet skrev:
Mack skrev:

Eller;

Men hur ofta blir man ditsatt för att triangeln är trasig? Visste inte ens att dom kollade på sånt... Om förarens version stämmer så låter det ju som att polisen verkligen försökte sätta dit dem.

Kan du med handen på hjärtat säga att du ifall du blir förföljd i 3 timmar inte skulle göra minsta lilla fel i trafiken? köra 10 km för fort lr liknande?

Jag hatar också när folk inte blinkar men jag kommer likt förbannat på mig själv ibland att jag glömde blinka eller ibland glömmer blända av helljusen i tid. Alla gör små fel i trafiken..

Med handen på hjärtat så kan jag självklart säga att man alltid kommer göra något litet misstag under tre timmars bilkörning. Men jag betvivlar att de följde efter i tre timmar i ett sträck!
Om så är fallet, så skulle jag vilja ha videobevis på det, eller något liknande.

4 150 Inlägg
26 mars 2013
Mack skrev:
zemet skrev:
Mack skrev:

Eller;

Med handen på hjärtat så kan jag självklart säga att man alltid kommer göra något litet misstag under tre timmars bilkörning. Men jag betvivlar att de följde efter i tre timmar i ett sträck!
Om så är fallet, så skulle jag vilja ha videobevis på det, eller något liknande.

Jag hade för mig att det var 3 timmar men jag hade fel. 50 minuter enligt föraren i aftonbladet. Men aftonbladet och deras jävla snyfthistorier dom skriver om tvivlar jag på att man kan lita på. Man har ju inte heller fått höra polisens historia.

Kommer ihåg i somras han som blev av med körkortet för att han gasade på för att släppa förbi en ambulans. Det var ju ett jävla liv om det men när sedan polisen släppte sin film så tyckte iaf jag att det var självklart att han körde för fort för att han ville komma hem snabbt och inte för att släppa förbi någon ambulans.

Jag skulle också vilja se film ifrån detta eller iaf höra polisens historia.

Forummoderator
26 351 Inlägg
26 mars 2013
zemet skrev:
Mack skrev:
zemet skrev:

Jag hade för mig att det var 3 timmar men jag hade fel. 50 minuter enligt föraren i aftonbladet. Men aftonbladet och deras jävla snyfthistorier dom skriver om tvivlar jag på att man kan lita på. Man har ju inte heller fått höra polisens historia.

Kommer ihåg i somras han som blev av med körkortet för att han gasade på för att släppa förbi en ambulans. Det var ju ett jävla liv om det men när sedan polisen släppte sin film så tyckte iaf jag att det var självklart att han körde för fort för att han ville komma hem snabbt och inte för att släppa förbi någon ambulans.

Jag skulle också vilja se film ifrån detta eller iaf höra polisens historia.

Precis.
I det fallet med han som låg framför ambulansen så visades ju till slut en film inspelad från Polisen, där det visades många ställen där personen hade kunnat svängt av, och plötsligt var det inte så synd om honom.

Ursäkta offtopic.

6 Inlägg
9 april 2013
Ni som har blåljus på taket, hur kommer det sig att ni inte åker dit för att köra med otillåten "larmanordning"? Jag skulle regbesiktiga min bil (jänkarpolis) igår, men fick nerslag på bland annat det. Jag trodde att det skulle räcka med att den inte var inkopplad, men besiktningskillen var stenhård och ansåg att det räckte att den såg ut som en larmanordning.
Har ni fixat något tillstånd eller så?

1 436 Inlägg
9 april 2013
apachebalou skrev:
Ni som har blåljus på taket, hur kommer det sig att ni inte åker dit för att köra med otillåten "larmanordning"? Jag skulle regbesiktiga min bil (jänkarpolis) igår, men fick nerslag på bland annat det. Jag trodde att det skulle räcka med att den inte var inkopplad, men besiktningskillen var stenhård och ansåg att det räckte att den såg ut som en larmanordning.

Beskillen har fel. Det är endast en larmanordning om det är tuta+ljus. Se hovrättsdom tidigare i tråden om bärgare+blåljus.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

403 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
apachebalou skrev:

Jaså. Blir det ombesiktning? Isf ta av å montera dit den igen.

6 Inlägg
9 april 2013
Caffe skrev:
Beskillen har fel. Det är endast en larmanordning om det är tuta+ljus. Se hovrättsdom tidigare i tråden om bärgare+blåljus.

Ja det var det jag hade för mig också! Perfekt, ska kolla bärgare+blåljus, asgrymt om jag kan hänvisa till en hovrättsdom! Vad är bäst sen, ringa till stationens chef eller överklaga till trafikerket?

6 Inlägg
9 april 2013
SafetyCar skrev:

Hehe det rådet fick jag också av en annan kille på besiktningen, när den första snubben inte hörde!!

Jo men det är väl sista utvägen, men skulle gärna ha den godkänd. Kommer säkert bli stoppad av trafikpoliser och då känns det bra att kunna säga att den är besiktigad så. Tydligen lagras att den en gång är underkänd på det sättet. Besiktningskillen höll på och ta massa bilder som säkert är lagrade i någon databas...

403 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
apachebalou skrev:
SafetyCar skrev:

Hehe det rådet fick jag också av en annan kille på besiktningen, när den första snubben inte hörde!!

Jo men det är väl sista utvägen, men skulle gärna ha den godkänd. Kommer säkert bli stoppad av trafikpoliser och då känns det bra att kunna säga att den är besiktigad så. Tydligen lagras att den en gång är underkänd på det sättet. Besiktningskillen höll på och ta massa bilder som säkert är lagrade i någon databas...

Var du hos SPB eller en privat bilprovning?

Sök