3206
Sök

Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

Forummoderator
26 351 Inlägg
12 maj 2014
Speedbreaker skrev:
Jo, men du förstår kanske ändå, eftersom ja skrev: "äldre kaross" ? tongue

Alla kanske inte gör det..även XC70 har ju funnits i några karosser..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 maj 2014
Hör med 240bns, han har stopljuset och komplett system på plåt med manöver för din bil!

3 Inlägg
13 maj 2014
Tjenare grabbar och flickor!

Jag har en stycke Saab 95 civilpolisstuk, den är utrustad med vitt och gult varningsljus.

Tyvärr svängde storebror förbi mig i söndags när jag stod och tankade. Med en riktigt tråkig attityd blev jag då beordrad att plocka bort allt det vita ljuset då jag bröt mot lagen som hade det monterat. Tydligen var det enlig honom enbart utryckningsfordon som fick använda det. Han hotade även med att rapportera mig för detta.

Min fråga är om någon här sitter på något domslut Ang användning av blåa respektive vita varningsljus eller om ni har några tips om hur jag kan överklaga det hela?

Ha en riktigt trevlig dag!

Johannes

7 394 Inlägg
13 maj 2014
Johannestg skrev:

Jag har en stycke Saab 95 civilpolisstuk, den är utrustad med vitt och gult varningsljus.

Tyvärr svängde storebror förbi mig i söndags när jag stod och tankade. Med en riktigt tråkig attityd blev jag då beordrad att plocka bort allt det vita ljuset då jag bröt mot lagen som hade det monterat. Tydligen var det enlig honom enbart utryckningsfordon som fick använda det. Han hotade även med att rapportera mig för detta.

Min fråga är om någon här sitter på något domslut Ang användning av blåa respektive vita varningsljus eller om ni har några tips om hur jag kan överklaga det hela?

Johannes

det är INTE olagligt med gult varningsljus,, han ville bara skrämmas,, jag hade svarat,, ja men rapportera då wink

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 maj 2014
Det ska finnas någon stans i tråden, men det är bara o skita i dom. Du får ha det monterat, han ville bara skrämma dig. Du får blinka blått bakåt vid stillastående, men inte åt något annat håll.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 maj 2014
Ang. Det vita är jag lite osäker på om du får använda det i trafik. Utan kanske bara på inhängnat område, som ex. blåljus runt om. Men du får ha allt monterat, du får ju till o med ha en blå blåljusramp på taket om du hade velat, visserligen blir dom griniga som fan men det finns inget som säger att du inte får ha smile

* Voff voff *
10 598 Inlägg
13 maj 2014
granadadr skrev:
Johannestg skrev:

Johannes

det är INTE olagligt med gult varningsljus,, han ville bara skrämmas,, jag hade svarat,, ja men rapportera då wink

Nu var det ju det vita som det handlade om... smile Och det är, precis som polismannen säger, inte tillåtet att använda som varningsljus i trafik. Det får då således inte vara inkopplat.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (13 maj 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
10 388 Inlägg
13 maj 2014
Brådhis skrev:
granadadr skrev:
Johannestg skrev:

Johannes

Nu var det ju det vita som det handlade om... smile Och det är, precis som polismannen säger, inte tillåtet att använda som varningsljus i trafik. Det får då således inte vara inkopplat.

//Brådhis

Att "använda det i trafiken" och att "ha det inkopplat" är två -fullkomligt- skilda saker.

Går givetvis att hävda att "är det inkopplat så kan det användas, vilket är olagligt". Med det argumentet kan man lika bra ge 99% av alla bilförare i Sverige fortkörningsböter, då de flesta (inte alla) bilar går fortare än 120km/h

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

403 Inlägg
13 maj 2014
Trådstartare
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
granadadr skrev:

//Brådhis

Att "använda det i trafiken" och att "ha det inkopplat" är två -fullkomligt- skilda saker.

Går givetvis att hävda att "är det inkopplat så kan det användas, vilket är olagligt". Med det argumentet kan man lika bra ge 99% av alla bilförare i Sverige fortkörningsböter, då de flesta (inte alla) bilar går fortare än 120km/h

Bärningsbilar har oftast vita strobe eller vita blixtljus. Hade vita/ gula blixtljus fram och polisen frågade då om Bilprovningen hade godkänt det. De kan knappt lagarna själva.
Enligt lag får du endast ha 2 vita ljuspunkter fram. Att ha vita blixtljus kan för denna polis tycka att detta är extra ljuspunkter framåt.
Att ha detta inkopplat är inget olagligt.

315 Inlägg
13 maj 2014
Jag hade inte fått det helt bekräftat om det är ok med blått bakåt!!! Vart står det att man får ha de? Väldigt nyfiken på det!!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 maj 2014
i lagen, då fram påkallar fri väg, vilket endast utryckningsfordon får!

5 198 Inlägg
13 maj 2014
Funkiee skrev:
i lagen, då fram påkallar fri väg, vilket endast utryckningsfordon får!

Var i lagboken står dt att endast fram påkallar fri vväg

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 maj 2014
vet ej paragraf men bärgarna brevid mitt jobb vet, dom kör med blått

37 Inlägg
13 maj 2014
Finns det möjligtvis någon som har en komplett Aurora eller endast frontpanelen liggandes? Fungerande eller ej!

Har även en fråga till er som har fd civilbilar.

Har någon av er Polisen.se bak på nummerplåten?, är det lagligt?

Pratade med annan person som hade det och Polisen blev tydligen sur
då folk tolkar det på fel sätt och tror att det kan vara ett utryckningsfordon.  (vilket jag inte håller med om smile )
Senast redigerat av Polestar (13 maj 2014)

Forummoderator
26 351 Inlägg
13 maj 2014
Polestar skrev:
Finns det möjligtvis någon som har en komplett Aurora eller endast frontpanelen liggandes? Fungerande eller ej!

Varför skulle det vara olagligt med en webadress?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

37 Inlägg
13 maj 2014
Mack skrev:
Polestar skrev:

Varför skulle det vara olagligt med en webadress?

Eftersom att jag inte vet svaret så ställde jag frågan..

Tänkte mest med skrivskydd, patent osv. Jag själv är inte så inriktad på just den biten.

Men jag undrade mest för att en person jag talade vid sist fick sura miner och det jag skrev ovan.
Senast redigerat av Polestar (13 maj 2014)

3 Inlägg
13 maj 2014
Tack för all hjälp! Jag bär blivit lite klokare! Pratade med transortstyrelsen som menade på att man får ha vita ljus men att man inte får använda dessa, jag ska försöka hitta någon gammal paragraf, återkommer om jag hittar något skoj!
Funkiee skrev:
vet ej paragraf men bärgarna brevid mitt jobb vet, dom kör med blått

Kan inte du kolla med bärgarna om dom har någon paragraf? skulle vara skönt att kunna visa farbror blå nästa gång,
/ Johannes

10 Inlägg
14 maj 2014
Jag har både en ramp, blixtljus och siren KOPPLADE i min bil. Inget jag använder men jag kan. Precis som någon annan skrev nästan alla bilar går över 120 kmh och det har räckt som argument för mig. Blivit stoppad massa gånger , runt 30 ggr på 3 månader och klarat mig fint. Bara att säga att man använder det på inhägnat privat område och vid utställningar där det står utställningsbil på bil3n. De har inget annat val än o köpa detta.

lagen säger att du inte få ge en skymt av att vara en myndighetsperson,  men står ingenstans att du inte får ha polis utrustning på din bil.använda dessa får du däremot  inte.

10 Inlägg
14 maj 2014
SafetyCar skrev:
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Bärningsbilar har oftast vita strobe eller vita blixtljus. Hade vita/ gula blixtljus fram och polisen frågade då om Bilprovningen hade godkänt det. De kan knappt lagarna själva.
Enligt lag får du endast ha 2 vita ljuspunkter fram. Att ha vita blixtljus kan för denna polis tycka att detta är extra ljuspunkter framåt.
Att ha detta inkopplat är inget olagligt.

Hur menar du nu? Räknas nya mercedes med dubbla xenon lampor i varje strålkastare också som 2 ljuspunkter?  Jag tycker det är 4 ljuspunkter iom att det faktiskt är 4 separata xenon lampor igång samtidigt på halvljuset?

9 Inlägg
14 maj 2014
Nån som vet va det är för en liten "antenn" som sitter nästan mitt på framrutan på min V70XC ?

Sök