3334
Sök

Bmw e46 -02, död kupefläkt.

113 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Var och tittade på att köpa en ny bil idag, Bmw e46 330 XD -02 facelift. Killen som sålde den hade haft bilen ståendes i ca ett år (dock körd en vecka för några månader sen för att den inte bara ska stå) då han hade köpt en ny bil. Iallafall så upptäckte jag när jag körde bilen att kupefläkten inte fungerade oavsett vad jag gjorde. Killen som sålde bilen (som verkade väldigt ärlig) sa att det inte varit så förut och han inte visste vad det berodde på. Vi kollade säkringarna lite fort utan att hitta någon trasig.

Så vad tror ni det kan vara för fel? Har läst lite om något fläktmotstånd som kan ha gått sönder. Lyckades dock inte läsa mig till alla olika symptom det kan ge.

46 Inlägg
4 augusti 2012
har du läst på www.autopower.se? där brukar det mesta stå om alla olika BMW modeller.
annars kan du även gå in och fråga på www.bmwcs.com (BMW Club Schweden)

113 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
SubaruTobbe_84 skrev:
har du läst på www.autopower.se? där brukar det mesta stå om alla olika BMW modeller.
annars kan du även gå in och fråga på www.bmwcs.com (BMW Club Schweden)

Jag har läst men inte hittat någotbra svar på autopower, dock inte frågat. Jag hoppas på att kunna få svar här först då jag inte är reggae där smile

227 Inlägg
4 augusti 2012
Fläktmotståndet är ganska vanligt att dem går på e36 iaf, är med störst sannolikhet den som är dålig...På min 325a dog den helt också när den fick stå ett tag utan att varit på (nån månad), så min gissning ligger på den...

Vet dock inte vart den lär monterad på e46ora men lär vara på samma ställe som på e36orna! Finns en guide på Autopower http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=91 är dock inte hundra!

Dum spiro, spero...

113 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
JE skrev:
Fläktmotståndet är ganska vanligt att dem går på e36 iaf, är med störst sannolikhet den som är dålig...På min 325a dog den helt också när den fick stå ett tag utan att varit på (nån månad), så min gissning ligger på den...

Vet dock inte vart den lär monterad på e46ora men lär vara på samma ställe som på e36orna! Finns en guide på Autopower http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=91 är dock inte hundra!

Kanon! Hoppas det bara är motståndet, har tillgång till en reservdelsbil jag borde kunna ta det ifrån smile

Fler som vet om fläkten brukar dö (inte bara bete sig konstigt) när motståndet är trasigt?

113 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Om det inte är fläktmotståndet, är det några fler vanliga saker som kan göra att fläkten är död?

680 Inlägg
5 augusti 2012
jag byte fläktmotsånder på mi ne39 men den hade inte dött utan den rusade på fullt titt som tätt, var ganska enkelt och byta...köp en beg på skroten och testa

113 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
demk skrev:
jag byte fläktmotsånder på mi ne39 men den hade inte dött utan den rusade på fullt titt som tätt, var ganska enkelt och byta...köp en beg på skroten och testa

Köpte ju tyvärr inte bilen just på grund utav det problemet, skulle dock kunna testa skruva ut mitt (antar det är samma på e46 -99 som -02) och fara dit och kanske testa byta ut det på plats.

242 Inlägg
5 augusti 2012
fläktmotstånd är vanligt på e46. det händer att fläkten stannar helt när motståndet går sönder

Sök