3521
Sök

Köpråd - Budget Drifting/Lek Bil

3 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej! nu är det så att jag hade tänkt mig att skaffa en lekbil, Just nu så kör jag en Volvo S70, men jag skulle vilja skaffa mig en bakhjuls driven bil, så att jag kan sladda runt och drifta lite.

Just nu så går jag fortfarande i skolan, så jag har inte så mycket pengar att lägga ner på en bil, men jag har runt 20 000 sparat just nu.
Jag hade tänk att lägga ner runt 15-20k på själva bilen, sen får jag köpa nya delar osv, allt eftersom jag får in mer pengar.

Jag jobbar även extra för tillfället så jag får in runt 6500 i månaden, så jag hade tänkt att lägga undan runt 2500-3000 per månaden för att lägga ner på bil delar / däck / bensin osv.



Men anledningen att jag gör denna tråden är för att jag vill fråga er om tips, finns det någon bra bakhjulsdriven bil runt 20k ni skulle kunna rekomendera för mig?

Några bilar jag har tittat på just nu som verkar intresant för min pris klass är Volvo 240 / 740 / 940 / 960.
Om man nu köper en turbo bil, och man vill ha ökat effekt, går det helt enkelt att byta ut turbon mot en större och sätta in en större kylare? eller är det mycket mer jobb än så som måste göras?

Tyvärr så kan jag inte göra mycket själv på bilen, fast kan göra enklare saker som att byta stöt-dämpning / avgasrör / säten osv, fast har inte mycket erfarenhet av motorer, så jag kommer att skaffa hjälp för den biten.

Skulle en Volvo 960 kunna vara en bra bil? eller är den för stor och tung? jag tänkte mest på motorn eftersom den kommer med en v6:a, medan 240 / 740 / 940 kommer med en fyrcylindrig motor?
Jag har tänkt att köpa en finare bil i framtiden när jag har börjat jobba och sparat ihop mer pengar, fast man får ju börja någon stans.

//MVH Johan

KHRacing
8 augusti 2012
#2
BMW e36 328 alla dagar i veckan.

Meister
6 763 Inlägg
8 augusti 2012
#3
Jag skulle nog rekomendera en e36 325 för de pengarna. Skapligt chassi och en bra motor. Och anledningen till att du ska ha 325:an och inte 328 är att 328:an inte pallar laddtryck. Så ska du bygga vidare på samma bil så är 325:an att föredra


3 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#4
camaro67 skrev:
Jag skulle nog rekomendera en e36 325 för de pengarna. Skapligt chassi och en bra motor. Och anledningen till att du ska ha 325:an och inte 328 är att 328:an inte pallar laddtryck. Så ska du bygga vidare på samma bil så är 325:an att föredra

Den såg riktigt härlig ut, Sen det här med laddtryck, hur mycket tror du man kan få ut ur 325:an?
Sen det du sa med 328:an, är det en klenare motor i den i versionen? eller vad menar du med att den inte orkar laddtryck?

Meister
6 763 Inlägg
8 augusti 2012
#5
mtothem skrev:
camaro67 skrev:
Jag skulle nog rekomendera en e36 325 för de pengarna. Skapligt chassi och en bra motor. Och anledningen till att du ska ha 325:an och inte 328 är att 328:an inte pallar laddtryck. Så ska du bygga vidare på samma bil så är 325:an att föredra

Den såg riktigt härlig ut, Sen det här med laddtryck, hur mycket tror du man kan få ut ur 325:an?
Sen det du sa med 328:an, är det en klenare motor i den i versionen? eller vad menar du med att den inte orkar laddtryck?

Många bromsar 500hk och det enda som är gjort åt själva motorn är att de byter toppackning till cooperring och kör med arpbult. 328:an har alu-block och där följer tyvärr gängorna till toppbultarna med upp när man börjar ladda lite. Annars har 328:an bättre vrid än vad 325:an har


3 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#6
camaro67 skrev:
mtothem skrev:
camaro67 skrev:
Jag skulle nog rekomendera en e36 325 för de pengarna. Skapligt chassi och en bra motor. Och anledningen till att du ska ha 325:an och inte 328 är att 328:an inte pallar laddtryck. Så ska du bygga vidare på samma bil så är 325:an att föredra

Den såg riktigt härlig ut, Sen det här med laddtryck, hur mycket tror du man kan få ut ur 325:an?
Sen det du sa med 328:an, är det en klenare motor i den i versionen? eller vad menar du med att den inte orkar laddtryck?

Många bromsar 500hk och det enda som är gjort åt själva motorn är att de byter toppackning till cooperring och kör med arpbult. 328:an har alu-block och där följer tyvärr gängorna till toppbultarna med upp när man börjar ladda lite. Annars har 328:an bättre vrid än vad 325:an har

Det verkar riktigt intressant, är det svårt att fixa det själv till 325:an? eller borde jag skaffa någon som kan hjälpa mig?
Sen undrar jag ifall du vet skillnaden på "E36 325" och E36 M3" Är det samma chassi i båda två? fast att det är en större prestanda motor i M3:an?
Jag bara tänkte lite, för om jag nu bygger på en 325:a skulle de flesta av dem delarna passa i en E36 M3 om jag bestämmer mig för att uppgradera i framtiden? eller är det för stor skillnad på dem?

199 Inlägg
8 augusti 2012
#7
Måste vara lite tråkig här men jag tycker du skall köra en volvo 200/300/700/900 serie då delar är så jäkla billiga och allt är lätt gjort med tanke på din inkomst smile för allt som krävs är en svets/lamell diff så kan du hänga brett lätt och om du åker i diket behöver du inte gråta blod smile

Och köp inte en volvo med v6 har bara hört illa om dem !

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2012
#8
arimoron skrev:
Måste vara lite tråkig här men jag tycker du skall köra en volvo 200/300/700/900 serie då delar är så jäkla billiga och allt är lätt gjort med tanke på din inkomst smile för allt som krävs är en svets/lamell diff så kan du hänga brett lätt och om du åker i diket behöver du inte gråta blod smile

Och köp inte en volvo med v6 har bara hört illa om dem !

Det är inte billigare delar till en Volvo än till BMW och Mercedes med flera samt tyskarna är inte svårare att arbeta med. Men visst en gammal Volvo är lättare att hitta i bra skick till en billig peng...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 046 Inlägg
9 augusti 2012
#9
KHRacing skrev:
BMW e36 328 alla dagar i veckan.

I agree.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

199 Inlägg
9 augusti 2012
#10
Rquired skrev:
arimoron skrev:
Måste vara lite tråkig här men jag tycker du skall köra en volvo 200/300/700/900 serie då delar är så jäkla billiga och allt är lätt gjort med tanke på din inkomst smile för allt som krävs är en svets/lamell diff så kan du hänga brett lätt och om du åker i diket behöver du inte gråta blod smile

Och köp inte en volvo med v6 har bara hört illa om dem !

Det är inte billigare delar till en Volvo än till BMW och Mercedes med flera samt tyskarna är inte svårare att arbeta med. Men visst en gammal Volvo är lättare att hitta i bra skick till en billig peng...

Jag är nästan 100% säker att du hittar billigare & snabbare reservdelar till en 740 än till en e36a smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2012
#11
arimoron skrev:
Rquired skrev:
arimoron skrev:
Måste vara lite tråkig här men jag tycker du skall köra en volvo 200/300/700/900 serie då delar är så jäkla billiga och allt är lätt gjort med tanke på din inkomst smile för allt som krävs är en svets/lamell diff så kan du hänga brett lätt och om du åker i diket behöver du inte gråta blod smile

Och köp inte en volvo med v6 har bara hört illa om dem !

Det är inte billigare delar till en Volvo än till BMW och Mercedes med flera samt tyskarna är inte svårare att arbeta med. Men visst en gammal Volvo är lättare att hitta i bra skick till en billig peng...

Jag är nästan 100% säker att du hittar billigare & snabbare reservdelar till en 740 än till en e36a smile

Du är nästan 100% säker?

Nåja, ämnet har varit uppe ett flertal gånger och det finns lektyr att hitta. Klart det varierar mellan olika delar, BMW är billigare på någon punkt och Volvo på en annan, men generellt är priserna de samma och eftersom både Volvo och BMW är vanliga bilar är det inget problem att få tag på delar till bägge kvickt. Varken nya delar eller begagnade.

Steifan gjorde för något år sedan en intressant jämförelse mellan Volvo 740 och BMW E36... nej jag minns tyvärr inte vilken modell. Ett  utbud av delar han uppskattade var normala slitdelar från tre olika märkesoberoende handlare med butiker runt om i Sverige (Ex. Mekonomen). Resultatet var helt klart intressant i en tråd där fördomar om att BMW är en dyr skrytbil haglade tätt!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ms.no.fear
585 Inlägg
9 augusti 2012
#12
Köp en tolvo!! Max 5000

Svetsa axeln, lär dig sladda, och när du har fått lite kläm på det så kan du köpa en lite dyrare bil!!



Sök