Har verkligen sökt och kollat igenom hela forumet och flera forum men har tyvärr inte fått svar.
Vill jättegärna sänka min bmw e39 528a, 1999 har gått runt 26.800 mil nu.
tror inte stöddämparna har blivit bytta eller nått.
Vill komma undan så billigt som möjligt:) så jag tänkte använda Sänkfjädrar. Tänkte inte sänka så mycket heller runt 35mm vore bra, Är det någon som har en bild på hur det skulle se ut med en sänkning på 35mm runt om?
måste man byta dämparna också?? eller kan man göra det kanske nästa år?
Tänkte beställa från schmeidmann eller från dom här.
frågade en person vid schmeidmann som sa att man inte behöver byta dämparna om man tänker bara sänka 35-40mm. vill jättegärna se bilder på redan sänkta e39 med runt 40mm så att jag kan se hur det ser ut:)
Ja dina dämpare är antagligen rätt trötta vid det här laget om de inte har blivit bytta. Känns bilen gungig? Du kommer få bättre väghållning med fräscha dämpare, inget snack om saken. Sedan förkortas även livslängden på originaldämparna om du sänker 40mm då de jobbar i ett läge som de inte är avsedda för. Hur länge de håller kan ingen svara på. Funkar annars utmärkt att köra på std dämparna om du kan leva med detta.
De flesta väljer att sänka bilen lite mer över framaxeln då de stora hjulhusen fram annars ger intrycket av att bilen är baktung. Du kan kolla igenom de första bilderna på min 535:a, den är sänkt 40 mm fram och jag tycker det ser helt ok ut. Ska bli 40/30 sänkning när jag har tid, resten ligger i bagageutrymmet.
Nej 35mm borde inte vara så farligt. Men dämpare går sönder hela tiden, har dina rullat 26' mil är de säkert inte i det bästa skicket. De flesta brukar åka på att byta dämpare efter 15-20k mil förresten. Är du säker på att de aldrig har blivit bytta? Ville bara att du ska vara medveten om detta.
hmm,, hur kan man ta reda på de? dom ser inte så rostiga ut. ok men kan man hitta nya prisvärda dämpare också?? i så fall. det var det jag var orolig över om dämparna skulle orka med.
Ring till föregående ägare och fråga om de har bytt kanske.
Börja med endast fjädrarna, sen märker du om du vill/behöver byta dämpare helt enkelt. Jag kan dock garantera att bilen kommer kännas som ny med nya dämpare om de gamla har rullat 26'
Ring till föregående ägare och fråga om de har bytt kanske.
Börja med endast fjädrarna, sen märker du om du vill/behöver byta dämpare helt enkelt. Jag kan dock garantera att bilen kommer kännas som ny med nya dämpare om de gamla har rullat 26'
Originaldämpare tar mycket stryk av sänkfjädrar, min är sänkt 40mm runtom, och måste snart byta dämpare för de håller på att ge sig. Min kompis med en 525 e39 har samma problem då hans också är sänkt med originaldämpare, så var inte förvånad ifall de kommer bli kassa efter ett tag.
Men om dämpare ändå har rullat så länge så sänk på, inte så att det är nya grejor som går sönder!
Beställde till min gamla E39:a (om du kollar på mina gamla bilar) den hade rullat ca 20000mil. Körde på LowTec fjädrar från schmiedmann 50/25 då står bilen perfekt. (hatar bilar som är sänkt mer i fram eller bak) Kolla gärna bilderna så får du en uppfattning
PS mina dämpare var original och aldrig bytta.
Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
Beställde till min gamla E39:a (om du kollar på mina gamla bilar) den hade rullat ca 20000mil. Körde på LowTec fjädrar från schmiedmann 50/25 då står bilen perfekt. (hatar bilar som är sänkt mer i fram eller bak) Kolla gärna bilderna så får du en uppfattning
PS mina dämpare var original och aldrig bytta.
^^är inte 50 för mycket^^? kommer krocka på varenda farthinder?(speedbump)
är inte det bättre att sänka lika mycket åt båda hållen?
Beställde till min gamla E39:a (om du kollar på mina gamla bilar) den hade rullat ca 20000mil. Körde på LowTec fjädrar från schmiedmann 50/25 då står bilen perfekt. (hatar bilar som är sänkt mer i fram eller bak) Kolla gärna bilderna så får du en uppfattning
PS mina dämpare var original och aldrig bytta.
^^är inte 50 för mycket^^? kommer krocka på varenda farthinder?(speedbump)
är inte det bättre att sänka lika mycket åt båda hållen?
@discokapten. vart köpte du ifrån?
Nej man slår inte i om man kör försiktigt Och nej man ska inte sänka lika mkt runt om då speciell BMW är alltid lägre bak original. Jag köpte mina från schmiedmann.se
Ps det kanske var 50/30 inte 50/25
Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
Beställde till min gamla E39:a (om du kollar på mina gamla bilar) den hade rullat ca 20000mil. Körde på LowTec fjädrar från schmiedmann 50/25 då står bilen perfekt. (hatar bilar som är sänkt mer i fram eller bak) Kolla gärna bilderna så får du en uppfattning
PS mina dämpare var original och aldrig bytta.
^^är inte 50 för mycket^^? kommer krocka på varenda farthinder?(speedbump)
är inte det bättre att sänka lika mycket åt båda hållen?
@discokapten. vart köpte du ifrån?
Nej man slår inte i om man kör försiktigt Och nej man ska inte sänka lika mkt runt om då speciell BMW är alltid lägre bak original. Jag köpte mina från schmiedmann.se
Ps det kanske var 50/30 inte 50/25
ok så vad skulle du rekomendera? 35-35 50-40 eller 50-30
för det enda jag är rädd för är att slå vid nånting när jag kör:))
Jag rekommenderar 50-30. De satte jag på min 540 nu vare helt rätt ut. Om du går ut och tittar på din bil nu, så kommer du se att den är högre fram än bak. För att en e39 ska se "jämn" ut så ska du sänka 20-30mm mera fram än bak.
BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Jag rekommenderar 50-30. De satte jag på min 540 nu vare helt rätt ut. Om du går ut och tittar på din bil nu, så kommer du se att den är högre fram än bak. För att en e39 ska se "jämn" ut så ska du sänka 20-30mm mera fram än bak.
holy jesus hade ingen aning, för mig såg det ut att vara helt rakt. så det kanske blir en sänkning på 50-30. låter skitmycket 50 faktiskt:)
@discocapten: tack så mycket för länk
@marwin: du har väl ingen bild liggandes nånstans med sänkningen på 540?
Alltid lägre fram än bak, är nästan gyllene regel. Dels för utseende men även för aerodynamik. Hur luften passerar under bilen så att säga, så är högre fram lägre bak ljusår bättre än tvärtom. Tänk även på att om du har passagerare i baksätet blir bilen lägre där än vanligt. Så 50/30 blir nog perfekt sänkning för dig! Istället för att enbart köpa fjädrar skulle jag kapa original om det är möjligt. Skulle jag köpa fjädrar skulle jag nog vilja byta dämpare samtidigt.
Alltid lägre fram än bak, är nästan gyllene regel. Dels för utseende men även för aerodynamik. Hur luften passerar under bilen så att säga, så är högre fram lägre bak ljusår bättre än tvärtom. Tänk även på att om du har passagerare i baksätet blir bilen lägre där än vanligt. Så 50/30 blir nog perfekt sänkning för dig! Istället för att enbart köpa fjädrar skulle jag kapa original om det är möjligt. Skulle jag köpa fjädrar skulle jag nog vilja byta dämpare samtidigt.
ok, vilka dämpare ska man ha då? är det bara o beställa från schmeidmann??