2413
Sök

Dubbla tolvor och en tia

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
#21
Kicken, eller den "tighta" basen får man från framsystemet och inte från en sub. Simple as that


Och det är uppenbarligen det TS vill ha (ska vara snabb och få dom där riktigt hårda slagen") så varför envisas?

En sub fram o sen en bak, ja, då får det tidkompas

- - Edit - -

Och nu är evilaudio här, så jag lägger ner min röst i sammanhanget (evilaudio kan galet mycket mer än mig så) smile
Senast redigerat av it_mutt (12 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 665 Inlägg
12 augusti 2012
#22
Om du har tur funkar din 10" i en liten sluten låda som du monterar framtill och kör 20-150hz o framsystemet 150-20k

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 197 Inlägg
12 augusti 2012
#23
Pontaaa skrev:
Det går inte att generalisera sådär. Du kan väl ha en subbas fram? En 10" frontsub som spelar 30-120Hz kan slå rätt hårt. Om han sen har den fram eller bak i bilen har ingen betydelse för hur hårt basen slår...

Sedan så kan väl lika gärna trådskaparen mena "de där riktigt hårda slagen" från en sub som spelar upp till 60Hz, han kanske inte syftar på hårda slag från midbas. Det går att tolka hur man vill om han inte preciserar det bättre. Då går det ju inte att generalisera att "framsystemet ger de hårda slagen"..

Om du tittar på en SQ-bil med diskant, 5.25 mid/mellanregister, frontsub som spelar en del djupbas och midbas, och sedan en bas i bagaget som spelar det djupaste frekvenserna. Vad är det som slår hårt då?? Frontsuben..

en SUB (vart den än sitter) spelar inte midbas..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

493 Inlägg
12 augusti 2012
#24
evilaudio skrev:
storleken på en bas har INGET med att göra hur "snabb" bas den kan återge.


de flesta bilbasar har en tung kon som ska flytta på sig å då är de typ omöjligt att få "kick"..


man behöver element med snabbt transiensvar.

Det håller jag med om. Dock så får du ju dela en 6.5a högre rent generellt om den ska spela lite högre också. Det var det enda jag syftade på, delar du den vid 40Hz så kanske den inte slår så mycket utan att den ger vika. Däremot om man kör dubbelt eller trippelt upp så blir det ju desto roligare med rätt effekt, och självklart lättare att få en hård, snabb bas, jämfört med en 12a t.ex vid samma frekvens.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

16 197 Inlägg
12 augusti 2012
#25
Pontaaa skrev:
evilaudio skrev:
storleken på en bas har INGET med att göra hur "snabb" bas den kan återge.


de flesta bilbasar har en tung kon som ska flytta på sig å då är de typ omöjligt att få "kick"..


man behöver element med snabbt transiensvar.

Det håller jag med om. Dock så får du ju dela en 6.5a högre rent generellt om den ska spela lite högre också. Det var det enda jag syftade på, delar du den vid 40Hz så kanske den inte slår så mycket utan att den ger vika. Däremot om man kör dubbelt eller trippelt upp så blir det ju desto roligare med rätt effekt, och självklart lättare att få en hård, snabb bas, jämfört med en 12a t.ex vid samma frekvens.

jag vet då ingen som kör sitt framsystem så långt ner..


vill man spela hyffast högt å va TAJT bas så ska man leta efter en högtalare med lågt MMS å hög BL faktor.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

493 Inlägg
12 augusti 2012
#26
evilaudio skrev:
Pontaaa skrev:
Det går inte att generalisera sådär. Du kan väl ha en subbas fram? En 10" frontsub som spelar 30-120Hz kan slå rätt hårt. Om han sen har den fram eller bak i bilen har ingen betydelse för hur hårt basen slår...

Sedan så kan väl lika gärna trådskaparen mena "de där riktigt hårda slagen" från en sub som spelar upp till 60Hz, han kanske inte syftar på hårda slag från midbas. Det går att tolka hur man vill om han inte preciserar det bättre. Då går det ju inte att generalisera att "framsystemet ger de hårda slagen"..

Om du tittar på en SQ-bil med diskant, 5.25 mid/mellanregister, frontsub som spelar en del djupbas och midbas, och sedan en bas i bagaget som spelar det djupaste frekvenserna. Vad är det som slår hårt då?? Frontsuben..

en SUB (vart den än sitter) spelar inte midbas..

Okej. Vart börjar midbas då? Om vi ska klargöra gränsen, med tanke på att ett baselement kan spela på ett hyfsat stort område ändå. Kanske hade varit bättre om jag skrev "frontbaselement" eller något liknande.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

493 Inlägg
12 augusti 2012
#27
evilaudio skrev:
Pontaaa skrev:
evilaudio skrev:
storleken på en bas har INGET med att göra hur "snabb" bas den kan återge.


de flesta bilbasar har en tung kon som ska flytta på sig å då är de typ omöjligt att få "kick"..


man behöver element med snabbt transiensvar.

Det håller jag med om. Dock så får du ju dela en 6.5a högre rent generellt om den ska spela lite högre också. Det var det enda jag syftade på, delar du den vid 40Hz så kanske den inte slår så mycket utan att den ger vika. Däremot om man kör dubbelt eller trippelt upp så blir det ju desto roligare med rätt effekt, och självklart lättare att få en hård, snabb bas, jämfört med en 12a t.ex vid samma frekvens.

jag vet då ingen som kör sitt framsystem så långt ner..


vill man spela hyffast högt å va TAJT bas så ska man leta efter en högtalare med lågt MMS å hög BL faktor.

Okej, jag vet då ett par stycken.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

16 197 Inlägg
12 augusti 2012
#28
Pontaaa skrev:
evilaudio skrev:
Pontaaa skrev:

Det håller jag med om. Dock så får du ju dela en 6.5a högre rent generellt om den ska spela lite högre också. Det var det enda jag syftade på, delar du den vid 40Hz så kanske den inte slår så mycket utan att den ger vika. Däremot om man kör dubbelt eller trippelt upp så blir det ju desto roligare med rätt effekt, och självklart lättare att få en hård, snabb bas, jämfört med en 12a t.ex vid samma frekvens.

jag vet då ingen som kör sitt framsystem så långt ner..


vill man spela hyffast högt å va TAJT bas så ska man leta efter en högtalare med lågt MMS å hög BL faktor.

Okej, jag vet då ett par stycken.

delar man så långt ner så kommer man inte kunna spela direkt högt innan de bottnar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

493 Inlägg
12 augusti 2012
#29
Det var precis det jag skrev...

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

16 197 Inlägg
12 augusti 2012
#30
Pontaaa skrev:
evilaudio skrev:
Pontaaa skrev:
Det går inte att generalisera sådär. Du kan väl ha en subbas fram? En 10" frontsub som spelar 30-120Hz kan slå rätt hårt. Om han sen har den fram eller bak i bilen har ingen betydelse för hur hårt basen slår...

Sedan så kan väl lika gärna trådskaparen mena "de där riktigt hårda slagen" från en sub som spelar upp till 60Hz, han kanske inte syftar på hårda slag från midbas. Det går att tolka hur man vill om han inte preciserar det bättre. Då går det ju inte att generalisera att "framsystemet ger de hårda slagen"..

Om du tittar på en SQ-bil med diskant, 5.25 mid/mellanregister, frontsub som spelar en del djupbas och midbas, och sedan en bas i bagaget som spelar det djupaste frekvenserna. Vad är det som slår hårt då?? Frontsuben..

en SUB (vart den än sitter) spelar inte midbas..

Okej. Vart börjar midbas då? Om vi ska klargöra gränsen, med tanke på att ett baselement kan spela på ett hyfsat stort område ändå. Kanske hade varit bättre om jag skrev "frontbaselement" eller något liknande.

själv kör jag suben MAX till 80hz sen tar framsystemet över.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 augusti 2012
#31
Pontaaa skrev:
Det var precis det jag skrev...

"kicken" ligger fortfarande inte så lågt. Det är inte subbas han vill ha fortfarande, har disskuterats 500ggr förr.
Kickbas kommer från framsystemet, (midbasen) inte från en subbas oavsett vart den sitter.

493 Inlägg
12 augusti 2012
#32
Men om man har en 10" i handskfacket t.ex, och den spelar 30Hz-120Hz t.ex, då har man ju ett baselement som spelar midbas och subbas. Tycker jag iallafall, tänkte eftersom du sa att en sub inte spelar midbas.

Men det kanske är dumt att spela högre med ett rent "subelement", medans ett större "midbaselement" kan spela lite lägre. Vad vet jag smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

16 197 Inlägg
12 augusti 2012
#33
en SUB ska spela SUBbas... inget annat..

sen skriver jag de IGEN.. man måste ha ett element med snabbt transientsvar för att då bra "kick"


sen är de även så att de första millisekunderna av en "snärt" kommer ifrån diskanterna..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

493 Inlägg
12 augusti 2012
#34
Nitromast skrev:
Pontaaa skrev:
Det var precis det jag skrev...

"kicken" ligger fortfarande inte så lågt. Det är inte subbas han vill ha fortfarande, har disskuterats 500ggr förr.
Kickbas kommer från framsystemet, (midbasen) inte från en subbas oavsett vart den sitter.

Nej jag har inte sagt heller att kicken ligger där. Men då är ju frågan, vart ligger gränsen för subbas och vart ligger kicken? Möjliga delningar kan ju skilja en del mellan olika element. Nu säger jag inget mer om det här.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

493 Inlägg
12 augusti 2012
#35
evilaudio skrev:
en SUB ska spela SUBbas... inget annat..

sen skriver jag de IGEN.. man måste ha ett element med snabbt transientsvar för att då bra "kick"


sen är de även så att de första millisekunderna av en "snärt" kommer ifrån diskanterna..

Fint, då är vi överens. Men en midbas kan gå ganska djupt å andra sidan, det står jag fast vid smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

16 197 Inlägg
12 augusti 2012
#36
Pontaaa skrev:
evilaudio skrev:
en SUB ska spela SUBbas... inget annat..

sen skriver jag de IGEN.. man måste ha ett element med snabbt transientsvar för att då bra "kick"


sen är de även så att de första millisekunderna av en "snärt" kommer ifrån diskanterna..

Fint, då är vi överens. Men en midbas kan gå ganska djupt å andra sidan, det står jag fast vid smile

fast då spelar den inte middbas längre... sen har de RIKTIGT dålig verkningsgrad så långt ner.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

493 Inlägg
12 augusti 2012
#37
Men jag står fortfarande kvar vid mitt första inlägg att en subbas kan slå hårt. Vilket jag tog förgivet från början att det var frågan om. Delar jag min hx380 vid 50Hz och spelar mystery med dead by april så slår det rätt hårt i ryggen av dubbeltrampen, och den hänger med bra som fan.

Men då det tydligen var högre basfrekvenser han var ute efter så får jag backa, och jag ber om ursäkt om jag läste otydligt i början där någonstans. Hoppas ni förstår min tanke också. smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2012
#38
Ja det är framsystemet som spelar midbas, men även subbas kan upplevas som rapp eller slö beroende på bas, låda, montering m.m. Jag har två olika basar jag skiftar mellan i min bil, en DD2515 och ett par Amega QW12, jag kör ungefär samma delning till dom (45Hz lågpass för DDn och 50Hz för Amegorna) så man kan tycka att dom borde upplevas lika, men nej. Amegorna är galet rappa men gräver inte så djupt, medans DDn gräver djupt men har svårt att hänga med när det blir lite snabbare bas. Så just GAS PRO basarna kanske inte är rätt för TS, eller så är det montering/låda som sviker.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 631 Inlägg
13 augusti 2012
#39
Pontaaa skrev:
Om du tittar på en SQ-bil med diskant, 5.25 mid/mellanregister, frontsub som spelar en del djupbas och midbas, och sedan en bas i bagaget som spelar det djupaste frekvenserna. Vad är det som slår hårt då?? Frontsuben..

Nej, det är inte frontsubben i det fallet. Det är 5.25orna som slår hårt, hela attacken börjar högst upp i diskanten och fortsätter ner genom registrerna. Själva "panget" kräver inte så mycket konrörelse som man kan tro. När det är en bra SQ-bil vill säga.....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
13 augusti 2012
#40
Pontaaa skrev:
Okej. Vart börjar midbas då? Om vi ska klargöra gränsen, med tanke på att ett baselement kan spela på ett hyfsat stort område ändå.

Jag hänvisar till definitionen från EMMA:

Sub-bas: 0-60hz
Mid-bas: 60-200hz
Mellanregister: 200-3.000hz
Diskant: 3.000hz och uppåt

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök