2731
Sök

Dubbla tolvor och en tia

9 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej jag har nu dubbla tolvor GAS PRO GPP1222  (Gamla versionen av http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 222-2.html ) Sen har ja ett Alpine MRP-M2000 slutsteg.
Skulle man kunna koppla in en tiotummare till de slutsteget med lr ska de helst vara ett till varje låda ?
(Borde väll vara ett till varje låda)

Eller kommer de bara låta konstigt med 2 olika storlekar på basar ?

Men hur de än är kan ni ge förslag på en bra 10 tums bas med låda ( och slutsteg ) för ca 2000 den ska vara snabb och få dom där riktigt hårda slagen roll


7 274 Inlägg
9 augusti 2012
#2
Det är framsystemet som ger den snabba basen.
Nej du kan inte koppla in den också på slutsteget och jag föreslår att du skippar den helt.


Men det där steget så lär du ha väldigt bra med bas i bilen redan som det är. Men är ditt framsystem dåligt eller dåligt monterat så kommer det aldrig att låta bra till musik tyvärr.


9 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#3
A okej jo de är dåligt just nu har inte hunnit sätta i dom nya än tongue
jo då de är bra bas i bilen redan men tycker den är lite slö yikes därför ja tänkte man kanske kunde köpt en 10 och ha den med big_smile


475 Inlägg
10 augusti 2012
#4
Jag har dubbla 10" i min bil och kan bara upprepa att det är framsystemet(i mitt fall 2st 6.5") som står för den snabba och snärtiga basen.
Dock så suger det med "ena eller andra", dom kompletterar varandra.

Jag skulle nog säga att du antingen kör på tolvorna eller tian, inte blanda.
Senast redigerat av Bonehead (10 augusti 2012)


9 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#5
A okej ja får skita i de då tongue men vet ni några bra 10 or för ca 2000?  (helst med steg och låda) så kan man ju koppla om big_smile


409 Inlägg
10 augusti 2012
#6
Varför ska du byta basar? Som Brains skrev så är det förmodligen ditt framsystem som sviker om du uppfattar basen som slö och att den saknar "attack".

Vad har du för framsystem?


9 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#7
Tänker inte byta basar kommer ha båda lådorna i bilen å kunna skifta med kabeln lite när ja tycker de ska dunka som fan lr spela lite finare tongue
just nu är original men på mitt rum har ja ett par gas silver med lösa diskanter som ja ska sätt in snart ( måste bara få hem monteringsramen) så ja får hoppas att de blir mycket bättre då men de borde de ju bli big_smile


409 Inlägg
10 augusti 2012
#8
Jag tycker då iallafall att du ska stoppa in ditt nya framsystem och förslagsvis även passa på att dämpa dörrarna och skita fullständigt i en ny bas så ska du se att det blir ett markant lyft.

Är du inte nöjd efter det så kan du jue köpa nya basar då, ser ingen anledning att köpa nya just nu då det fortfarande är ditt framsystem som brister.


9 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#9
A okej ja får ta och göra de så blir de nog säkert bra big_smile ja har lite dämpning hemma nu med big_smile så de blir bra å göra så då sparar ja ju lite pengar med big_smile


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 augusti 2012
#10
Enda skillnaden på 10 och 12" är konarean.... det har absolut inget med ljudet att göra

7 274 Inlägg
10 augusti 2012
#11
Det är väl enklare att bara justera basnivån med stereon än att hålla på att koppla om basar?
Eller bara sänka gainen på steget...

Kör på det du har och sen ett rejält framsystem. Annars kastar du bara bort dina pengar.


9 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#12
A okej Ja gör så. Så ljud isolerar ja med så blir det nog bra så lägger ja dom pengarna på andra ställen på bilen big_smile


493 Inlägg
12 augusti 2012
#13
Vad snackar ni om att framsystem ger den snabba basen? Det beror ju heeelt och hållet på delningar. Kör du ett vettigt framsystem ner till 50Hz och en subbas i bagaget upp till 50Hz så tar ju den allt vad dubbeltramp osv heter...
Sen om den upplevs snabb eller slö, det har med bas, baslåda, slutsteg och installation att göra... Bara för att ett steg lämnar mycket effekt så behöver det inte lira snyggt.
Sedan att en bas i bagaget upplevs slö, kan bero på att den ej är tidskompad över huvudtaget, då upplevs ljudet en liten stund efter, eftersom att basen sitter långt ifrån framsystemet...
Har du en bas vettigt monterad i bagaget och tidskomp så kan du uppleva att det ljudet kommer från dörrsidorna utan problem...
Senast redigerat av Pontaaa (12 augusti 2012)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 augusti 2012
#14
Det är dock framsystemet som ger den snabba kickbasen... det har ingenting med subbas att göra

493 Inlägg
12 augusti 2012
#15
Vart säger trådskaparen att han vill ha "snabb kickbas"??  Basen kan vara snabb vid olika frekvenser. Det kan ju vara svårt att få snabb bas vid 40Hz som spelar högt ur en 6.5" mid i en dörr, Då är det kanske mer lämpligt med en 10" frontsub och andra subbar bak som tar de allra djupaste frekvenserna.

Jag förstod bara inte vitsen med ditt inlägg Nitro, menar du att jag påstod det som du dementerar?

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

409 Inlägg
12 augusti 2012
#16
"den ska vara snabb och få dom där riktigt hårda slagen"

Är vad TS frågar efter, detta får du från frontsystemet, INTE subbas


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 augusti 2012
#17
Jag vet inte hur mycket kickbas 40hz är... tongue
Det verkar som du påstår att vi har fel. smile

493 Inlägg
12 augusti 2012
#18
Det går inte att generalisera sådär. Du kan väl ha en subbas fram? En 10" frontsub som spelar 30-120Hz kan slå rätt hårt. Om han sen har den fram eller bak i bilen har ingen betydelse för hur hårt basen slår...

Sedan så kan väl lika gärna trådskaparen mena "de där riktigt hårda slagen" från en sub som spelar upp till 60Hz, han kanske inte syftar på hårda slag från midbas. Det går att tolka hur man vill om han inte preciserar det bättre. Då går det ju inte att generalisera att "framsystemet ger de hårda slagen"..

Om du tittar på en SQ-bil med diskant, 5.25 mid/mellanregister, frontsub som spelar en del djupbas och midbas, och sedan en bas i bagaget som spelar det djupaste frekvenserna. Vad är det som slår hårt då?? Frontsuben..

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

493 Inlägg
12 augusti 2012
#19
Nitromast skrev:
Jag vet inte hur mycket kickbas 40hz är... tongue
Det verkar som du påstår att vi har fel. smile

Det var precis det jag menade tongue Det är ju ändå ganska djup bas, vilket kan vara svårt att få fram ur en 6.5midbas t.ex i framsystemet. Då bör man ju ha en sub som täcker det.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

16 197 Inlägg
12 augusti 2012
#20
storleken på en bas har INGET med att göra hur "snabb" bas den kan återge.


de flesta bilbasar har en tung kon som ska flytta på sig å då är de typ omöjligt att få "kick"..


man behöver element med snabbt transiensvar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök