Tjena!
Igår (Lördag) blev det cruising i Kungälv men innan det så grejade jag lite i motor utrymmet.
Jag bytte ett av mina dieselfilter för ett va tydligen fel

Och jag bytte svängnings dämparen och remhjulet/den andra svängningsdämparen och i samma veva plockat bort vacuum pumpen och satt dit den nya remmen som är 100,5 tum lång.
Efter de så tog ja mig i kragen och monterade på mina tramp plåtar på fotstegen efter alldeles för lång tid!
Här kommer några bilder:
Såhär ser det gamla ut när remmen är borta och fläkten
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-1ad54a7f8d03cf801ca74b7632baaaf8.jpg]()
Och här ligger den gamla dåliga vacuum pumpen och skäms! Eftersom ja inte har vacuum styrning på laddtrycket längre så behöver ja inte ha något vacuum för på min motor är det inget annat dom drivs av den. Och ja kollade idag (söndag) efter allt cruisande och det blev ingen felkod heller.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-7b48a1af319d6c40d3e331dec5812198.jpg]()
Sen blev det remhjulets tur som även detta fungerar som någon form av svängningsdämpare.
Här ser ni nytt/gammalt den gamla ser inte så illa ut men var lite mjuk i gummit
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-06c43e2c21c997ea32f83a60ebecc991.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-49fd89f76eb80cabb0852549be97ae80.jpg]()
Här ser ni mitt fina verktyg för att montera av/på svängnings dämpare och rem hjul av olika slag finns på Biltema
och verkar vara av bra kvalitet faktiskt oslagbart i detta läget om ni frågar mig!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-0b818c5f67f15675f54ff30acc678b39.jpg]()
Här ser ni då den gamla svängningsdämparen med vulkad motvikt VS. den nya Fluiddampr:n som ger 100 häst minst! Nä men skämt och sido den ska tydligen göra att motorn går mycket jämt och fint i under färd och skona veven mycket och göra att den varvar något segare men det gör mig inget då detta inte är någon racing truck endå.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-3440c1c9cf8519999b3c4517f4fbf461.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-55dba0495441538541baf386da9da027.jpg]()
SMACK där satt den! Inga större problem lite fett på axeln och lite i hålet fick även ta en fil och grada av kanterna lite i kilspåret i fluiddampr:n då det inte va riktig frigång där annars var de bara att vända på verktyget från bitema och skruva inåt istället.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-40a3728374e5d5da2dcfa6161a54f0db.jpg]()
Nu så va båda hjulen på plats och moment dragna efter specifikation skruven i veven 270 newton
Skruvarna till remhjulet 50 newton. och en liten droppe locktite på varje för säkerhets skull.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-daaa75bcf8f43c8fcb2d3468c7970330.jpg]()
Tyvärr glömde ja ta en bild när allt va tillbaka monterat men det ser nästan likadant ut bara ett finare rem hjul och en kortare och ny rem

Och jobbet tog nog ca 2 - 2,5 timmar och va inte speciellt krångligt mycket tack vare remskive avdragaren och att inget på denna bilen verkar sitta som berget turbon lossna lätt och detta jobbet lossna alla skruvar hur fint som helst vilket ja är mycket glad för!
Slutligen får ni en bild på mina instegs plåtar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/54/53244/53244-58fe96a352d17acfba96042bbd47f945.jpg]()
Var det någon som såg eller fotade bilen på Kungälvs cruisingen så feel free att lägga upp bilder på den här!