Uppfräschning och en del trucker styling en drömbil som helt enkelt ska fixas så som ja vill ha den;) kommer vara ett rullande projekt. Version 2,0 påbörjat på sidan 23
Min kära bil vill dö ibland kall som varm och stillastående som under körning men den startar direkt igen om man vrider på nyckeln eller under körning så är de bara att rulla vidare så startar den efter 0,5 till 2 sek kanske. ska se om ja lyckas få bytt dieselfiltret i veckan för att se om det är de som är problemet för pumpen på ramen går de hör man men vad skulle de kunna vara annars är de ett tecken på att pmd:n är kass eller är de bara att ställa sig in på att byta storpumpen?
riktigt tacksam för svar och funderingar!
//Kristoffer
Köp en ny pmd, klassiker på dina symptom. Och sätt den nya ihop med en kylfläns i fronten, inte på pumpen som original. Jag har min monterad precis bakom blinkersen på förarsidan. Där kommer den ut ut värmen i motorrummet, får kylning av fartvinden och sitter skyddat. Det bästa hade varit bakom grillen framför kylaren men jag hade inte tid att skruva bort fronten den gången. Det går att komma ner o pilla loss kontakten på den gamla pmd:n utan att ta loss nåt men det är trångt... Den gamla pmd:n kan sitta kvar på pumpen.
åfan precis sån va min när ja köpte den så ja bytte alla filter "bara" utan resultat så ja fick leta vidare och då visade de sig att de va den lilla pumpen som sagt upp sig och när den va bytt så gick den som ett spett igen så detta har börjat nu men har du lust att kolla me Bill om han kan ta något kort eller skriva en kort guide på hur han gjort för de hade ju helt klart vart värt att testa!
Okej, han har ju inte kopplat om det själv. Han har ju en polare som har sten koll på diesel maskiner osv. Och han hade rullat under och kopplat om den lilla pumpen satt den gick på nått form av tändningen ist för bara när du drar startmotor. Satt det borde inte va så svårt..
Ska se om jag kan kanske googla fram nått lite snabbt
Min kära bil vill dö ibland kall som varm och stillastående som under körning men den startar direkt igen om man vrider på nyckeln eller under körning så är de bara att rulla vidare så startar den efter 0,5 till 2 sek kanske. ska se om ja lyckas få bytt dieselfiltret i veckan för att se om det är de som är problemet för pumpen på ramen går de hör man men vad skulle de kunna vara annars är de ett tecken på att pmd:n är kass eller är de bara att ställa sig in på att byta storpumpen?
riktigt tacksam för svar och funderingar!
//Kristoffer
Jag har läst runt väldigt mkt om sånt där också.. Då bill hade problem med att den dog vid full gas pådrag och dog på tomgång ibland också.. Men han provade byta alla spridar (nya från enghsmotor) och gjorde en total sercive på alla filter osv.. men vart yterst lite bättre. Men sen koppla han om förpumpen satt den går direkt på tändningen och hela tiden och inte bara när du kör starten som dom är kopplade original tydligen.. och då vart det bättre
Nästa steg är nog att byta pmd:n ytterst sällan storpumpen går sönder.. och då borde den gå riktigt illa och ryka mkt brukar diesel maskiner göra om stora matar pumpen börjar bli dålig
Original går matarpumpen först ihop med startmotorn och sen när motorn startat får den ström via oljetrycksgivaren, givaren är lite klent dimensionerad och går inte helt sällan sönder. (det syns inte på oljetrycksmätaren i intrumenteringen) En ny givare kostar några hundra och då slipper man ge sig in o kladda i bilens elsystem. Den sitter längst bak ovanpå motorn och har en anslutning med 3 kablar. Den går på oljetrycksgivaren för att pumpen ska stanna om man t.ex krockar o inte vrider av tändningen sen, hade den gjort det kanske den hade öst ut en massa bränsle på motorn med brand och död som följd...
Att flytta pmd:n till insuget är en sämre placering än att ha den sittande kvar på pumpen.
På ebay betalar man via paypal när man gör köpet, man betalar för varan och frakten direkt o sen är det bara att vänta på att grejerna dyker upp. (man bör kolla upp säljarens betyg, där ser man direkt om folk blivit lurade på pengar. en säljare med massor av bra betyg kan man alltså klassa som säker att köpa av)
Min kära bil vill dö ibland kall som varm och stillastående som under körning men den startar direkt igen om man vrider på nyckeln eller under körning så är de bara att rulla vidare så startar den efter 0,5 till 2 sek kanske. ska se om ja lyckas få bytt dieselfiltret i veckan för att se om det är de som är problemet för pumpen på ramen går de hör man men vad skulle de kunna vara annars är de ett tecken på att pmd:n är kass eller är de bara att ställa sig in på att byta storpumpen?
riktigt tacksam för svar och funderingar!
//Kristoffer
Jag har läst runt väldigt mkt om sånt där också.. Då bill hade problem med att den dog vid full gas pådrag och dog på tomgång ibland också.. Men han provade byta alla spridar (nya från enghsmotor) och gjorde en total sercive på alla filter osv.. men vart yterst lite bättre. Men sen koppla han om förpumpen satt den går direkt på tändningen och hela tiden och inte bara när du kör starten som dom är kopplade original tydligen.. och då vart det bättre
Nästa steg är nog att byta pmd:n ytterst sällan storpumpen går sönder.. och då borde den gå riktigt illa och ryka mkt brukar diesel maskiner göra om stora matar pumpen börjar bli dålig
Original går matarpumpen först ihop med startmotorn och sen när motorn startat får den ström via oljetrycksgivaren, givaren är lite klent dimensionerad och går inte helt sällan sönder. (det syns inte på oljetrycksmätaren i intrumenteringen) En ny givare kostar några hundra och då slipper man ge sig in o kladda i bilens elsystem. Den sitter längst bak ovanpå motorn och har en anslutning med 3 kablar. Den går på oljetrycksgivaren för att pumpen ska stanna om man t.ex krockar o inte vrider av tändningen sen, hade den gjort det kanske den hade öst ut en massa bränsle på motorn med brand och död som följd...
okej då kanske ja testar den först;)
henke_99
Att flytta pmd:n till insuget är en sämre placering än att ha den sittande kvar på pumpen.
På ebay betalar man via paypal när man gör köpet, man betalar för varan och frakten direkt o sen är det bara att vänta på att grejerna dyker upp. (man bör kolla upp säljarens betyg, där ser man direkt om folk blivit lurade på pengar. en säljare med massor av bra betyg kan man alltså klassa som säker att köpa av)
HAHA åfan de visste ja inte trodde de gjorde lite iaf:P
ja då blir de till att sätta sig in i paypal helt enkelt hade vart lättare att få en räkning hem hehe
MVH Kristoffer Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
Det jag forskat fram om pmd:n är följande: När den sitter original på insprutningspumpen så får den kylning av dieseln som strömmar genom pumpen, så långt inga problem utan den kyls bra. Problemet uppkommer när motorn är varmkörd och man stänger av, då slutar dieseln flöda runt och värmen från motorn sprids in i insprutningspump och pmd. Detta tar den skada av. Rent teoretiskt så skulle man alltså kunna sätta ett tidsrelä som gör att matarpumpen går typ en halvtimme eller nåt efter att man stängt av och därmed kyler pmd:n tills motorn svalnat lite. Dock ganska dum lösning i praktiken.
Många flyttar pmd:n från pumpen upp någon annanstans i motorrummet, där det istället är skållhett hela tiden och den snarare värms upp istället för att kylas. Framför allt på sommaren, ganska tydligt att det är en dålig lösning...
Paypal är enkelt bara man skaffat ett konto och anslutit sitt kontokort, sen krävs det bara inloggning på ebay och paypal och ett par klick så har man handlat o grejerna är på väg. Klart mindre omständigt än att logga in på internetbanken o betala en faktura...
Det är ju bara börja med det billigaste, byta diesel filter och kolla slangarna runt filtret satt dom är schysta ?! Sen prova byta oljetrycksgivaren och flytta din pmd till ett svalare ställen än vid insuget ?! Sen är det ju bara prova byta pmd om det inte blivit någe bättre
Att flytta pmd:n igen kommer inte hjälpa om den redan börjat strula, bara byta.
Igensatt bränslefilter brukar inte visa sig genom att bilen stannar lite när som helst, men det skadar inte att byta ändå, är förmodligen inte gjort på länge. Är slangarna runt filtret dåliga märks det genom läckage, eftersom dieseln är trycksatt av matarpumpen vid filtret.
Att flytta pmd:n igen kommer inte hjälpa om den redan börjat strula, bara byta.
Igensatt bränslefilter brukar inte visa sig genom att bilen stannar lite när som helst, men det skadar inte att byta ändå, är förmodligen inte gjort på länge.
Att flytta pmd:n igen kommer inte hjälpa om den redan börjat strula, bara byta.
Igensatt bränslefilter brukar inte visa sig genom att bilen stannar lite när som helst, men det skadar inte att byta ändå, är förmodligen inte gjort på länge.
Att flytta pmd:n igen kommer inte hjälpa om den redan börjat strula, bara byta.
Igensatt bränslefilter brukar inte visa sig genom att bilen stannar lite när som helst, men det skadar inte att byta ändå, är förmodligen inte gjort på länge.
Om den får tjuvluft nånstans då ?
Då brukar dom hacka och vara svårstartade.
Hur illa går dom om för pumpen inte går ? Kan ju vara som så att oljetrycks givaren är dålig och håller på och ger upp och förpumpen inte går hela tiden som den ska och bilen dör pga att förpumpen inte går ? eller går bilen även om förpumpen inte går ?
Om förpumpen inte går så märker man det genom lite hackande och ryckningar vid hårt gaspådrag, i övrigt märker man det inte alls. (förutom när man struntat i det tillräckligt länge så insprutningspumpen rasar).
Jag hade detta felet på min bil, testade mig fram till det genom att bygla reläet som aktiverar pumpen när man kör på startmotorn. Då gick bilen som den skulle. Värt att veta är oxå att trots att pumpen inte gick via oljetryckskontakten så fick jag fram 12v i kontaktstycket nere vid pumpen när jag tog isär o mätte. Men där var inte mycket ström nog för att orka driva pumpen, eftersom kontakten är fukttätad kunde jag ju inte mäta när den var inkopplad. Hade jag kunnat det hade jag sett problemet redan då. Så för mig gick bara förpumpen när jag körde på startmotorn.
kanon grabbar! får nog skaffa en oljetrycks givare och en pmd så får vi väl se när den går som den ska:D tack för hjälpen/ide bollandet!
//kristoffer
Aldrig fel och bolla lite idéer, rätt som det är så står man själv där med problem. Då vet man lite vart man ska börja felsöka osv aldrig fel att vara lite på läst!
Lycka till med trucken nu och hoppas du får fart på den igen, så vi kan kanske få se en intressant uppdatering snart ?
Såg rätt intressant ut den med, vart hitta du den ? Fast den svart för 4000kr är nästan tuffare tkr jag
Hehe, ja först till kvarn bah
Den ligger till salu i en grupp som heter Offroad köp o sälj på Facebook... Den svarta må vara tuffare men denna är stilrenare, speciellt ihop med ett par kromade extraljus.