3165
Sök

[Akut]Tempmätaren i topp - Audi A3 8p FSI

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#1
Har ett problem med min temp på bilen.

Jag körde ca 15km så fick jag upp felmedelande att min tepp var för hög, kollade då låg den runt 120 grader och ökade mot 130.

Ställde bilen lät den sjunka, starta bilen då var den runt 60-80 grader, började köra, efter ca 1km så var den 90 grader. Sen körde jag ca 5-6 km till, då hände samma sak att den gick upp till 120-130 grader.

Ställde bilden, så sjönk tempen till 80 så jag körde igen ca 2-3 km och så var det tempen igen på 120-130 grader, lät den stå en stund, körde hem, ca 1km kvar och så lät jag bilen så..

Jag har öppnat till kylbehållaren och det var bra tryck i.

Vad kan va felet?

Tempgivaren? Om det är, vart sitter den?
Termostaten? Om det är, vart sitter den?
Vattenpumpen?

Jag har försökt känna på vattenpumpen om det är glapp eller något, men inget jag kände, men den var ju på spänn så är lite svårt, hade inte så jätte mycket motorkunskap, men är teacksam för hjälp smile

Om du som läser inte vet men kanske vet en som vet som kan hjälpa mig så hade det varit tacksamt också! smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

110 Inlägg
12 augusti 2012
#2
Jag hade samma problem med min s40. Tempen gick upp och ner helt o kontrollerat. Det var temp-givaren som hade gett upp. Köpte en ny för ett par hundra kronor och tempen la sig fint på 90 igen.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
#3
MadeByMe skrev:
Har ett problem med min temp på bilen.

Jag körde ca 15km så fick jag upp felmedelande att min tepp var för hög, kollade då låg den runt 120 grader och ökade mot 130.

Ställde bilen lät den sjunka, starta bilen då var den runt 60-80 grader, började köra, efter ca 1km så var den 90 grader. Sen körde jag ca 5-6 km till, då hände samma sak att den gick upp till 120-130 grader.

Ställde bilden, så sjönk tempen till 80 så jag körde igen ca 2-3 km och så var det tempen igen på 120-130 grader, lät den stå en stund, körde hem, ca 1km kvar och så lät jag bilen så..

Jag har öppnat till kylbehållaren och det var bra tryck i.

Vad kan va felet?

Tempgivaren? Om det är, vart sitter den?
Termostaten? Om det är, vart sitter den?
Vattenpumpen?

Jag har försökt känna på vattenpumpen om det är glapp eller något, men inget jag kände, men den var ju på spänn så är lite svårt, hade inte så jätte mycket motorkunskap, men är teacksam för hjälp smile

Om du som läser inte vet men kanske vet en som vet som kan hjälpa mig så hade det varit tacksamt också! smile

Och du har kollat så där inte är olja i vattnet eller vatten i oljan?

- - Edit - -

Tempgivaren sitter i bakkant på motorn. Har VAGnr; 06A919501 och ser ut såhär;

http://i.ebayimg.com/t/VW-AUDI-COOLANT-TEMP-TEMPERATURE-SENSOR-06A919501-NEW-/02/!CBpBUBQ!2k~$(KGrHqEOKiMEzQPPGN!-BNIhD!rrqg~~_35.JPG

Det svarat "U:t" är låsningen (dras ut och sen drar du upp sensorn) (kan dock även vara grön eller svart, mest som tips)

Här har du 4 olika möjliga placeringar (alla i samma område dock. Nr 3, 13, 23 eller 33);

http://partmaster.com.ua/imgbank/cat/audi2/img..asp@mdl=412&unit=21110D43



Termostaten vet jag inte hur jag ska förklara det, men såhär ser det ut iaf, så har du något att gå på;

http://www.jimellisaudiparts.com/images/parts/Audi/fullsize/249121750.jpg
Senast redigerat av it_mutt (12 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#4
it_mutt skrev:
MadeByMe skrev:
Har ett problem med min temp på bilen.

Jag körde ca 15km så fick jag upp felmedelande att min tepp var för hög, kollade då låg den runt 120 grader och ökade mot 130.

Ställde bilen lät den sjunka, starta bilen då var den runt 60-80 grader, började köra, efter ca 1km så var den 90 grader. Sen körde jag ca 5-6 km till, då hände samma sak att den gick upp till 120-130 grader.

Ställde bilden, så sjönk tempen till 80 så jag körde igen ca 2-3 km och så var det tempen igen på 120-130 grader, lät den stå en stund, körde hem, ca 1km kvar och så lät jag bilen så..

Jag har öppnat till kylbehållaren och det var bra tryck i.

Vad kan va felet?

Tempgivaren? Om det är, vart sitter den?
Termostaten? Om det är, vart sitter den?
Vattenpumpen?

Jag har försökt känna på vattenpumpen om det är glapp eller något, men inget jag kände, men den var ju på spänn så är lite svårt, hade inte så jätte mycket motorkunskap, men är teacksam för hjälp smile

Om du som läser inte vet men kanske vet en som vet som kan hjälpa mig så hade det varit tacksamt också! smile

Och du har kollat så där inte är olja i vattnet eller vatten i oljan?

- - Edit - -

Tempgivaren sitter i bakkant på motorn. Har VAGnr; 06A919501 och ser ut såhär;

http://i.ebayimg.com/t/VW-AUDI-COOLANT- … g~~_35.JPG

Det svarat "U:t" är låsningen (dras ut och sen drar du upp sensorn) (kan dock även vara grön eller svart, mest som tips)

Här har du 4 olika möjliga placeringar (alla i samma område dock. Nr 3, 13, 23 eller 33);

http://partmaster.com.ua/imgbank/cat/au … t=21110D43



Termostaten vet jag inte hur jag ska förklara det, men såhär ser det ut iaf, så har du något att gå på;

http://www.jimellisaudiparts.com/images … 121750.jpg

Tack som fan för denna information! smile
Oljan är svart så inget där

Kan va tempen då.
Termostaten sitter lite under generetorn, enda sättet är att lossa remmen, genereaton och servopumpen, Vi va där och grejade igår, för jag köpte ny termostat på Mekonomen, men den var mekanisk, även att den skulle passa min bil så har min bil elektronisk termostat så det sket sig, min polare råkade dessutom göra sönder den, men vi monterade tillbaka det, så får beställa ny sad

Men ska kolla på tempgivaren! smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
#5
Gör det, den ligger väl på någon hundring på mekonomen och nästan det dubbla på vag (gjorde det till min A4 iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
Gör det, den ligger väl på någon hundring på mekonomen och nästan det dubbla på vag (gjorde det till min A4 iaf)

Finns ingen tempgivare på mekonomen. sad

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
#7
MadeByMe skrev:
it_mutt skrev:
Gör det, den ligger väl på någon hundring på mekonomen och nästan det dubbla på vag (gjorde det till min A4 iaf)

Finns ingen tempgivare på mekonomen. sad

Inte? Se där, märkligt då den används i en hel drös audis. Ja då är det väl det dyrare (VAG) alternativet som gäller. Nåja, skrotonomen kan väl inte ha allt iofs

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#8
Förresten, tempgivaren är det nog inte, då bilen kokar, så den visar nog rätt.

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
#9
MadeByMe skrev:
Förresten, tempgivaren är det nog inte, då bilen kokar, så den visar nog rätt.

Nej, då är det nog inte den wink

Vattenpump skulle jag möjligen gissa på då. Svårt att säga, men, det man kan göra för att få något hum om vattnet  cirkulerar är ju att slå på full värme i bilen.

Ska ju givetvis bli varmt först, men sen försvinna (iom att nytt vatten inte skickas in så "snabbt" som det ska)

Du har kollat så där inte är olja i vattnet också?
Senast redigerat av it_mutt (12 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#10
it_mutt skrev:
MadeByMe skrev:
Förresten, tempgivaren är det nog inte, då bilen kokar, så den visar nog rätt.

Nej, då är det nog inte den wink

Vattenpump skulle jag möjligen gissa på då. Svårt att säga, men, det man kan göra för att få något hum om vattnet  cirkulerar är ju att slå på full värme i bilen.

Ska ju givetvis bli varmt först, men sen försvinna (iom att nytt vatten inte skickas in så "snabbt" som det ska)

Du har kollat så där inte är olja i vattnet också?

Min polare säger att vattenpumpen bör låta en hel del om den är sönder, men har ingen aning om det..
Oljan är svart, men har inget att jämföra mot heller, men den ser svart ut! tongue

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
#11
MadeByMe skrev:
it_mutt skrev:
MadeByMe skrev:
Förresten, tempgivaren är det nog inte, då bilen kokar, så den visar nog rätt.

Nej, då är det nog inte den wink

Vattenpump skulle jag möjligen gissa på då. Svårt att säga, men, det man kan göra för att få något hum om vattnet  cirkulerar är ju att slå på full värme i bilen.

Ska ju givetvis bli varmt först, men sen försvinna (iom att nytt vatten inte skickas in så "snabbt" som det ska)

Du har kollat så där inte är olja i vattnet också?

Min polare säger att vattenpumpen bör låta en hel del om den är sönder, men har ingen aning om det..
Oljan är svart, men har inget att jämföra mot heller, men den ser svart ut! tongue

Nej det behöver den inte alls göra.

Ja, oljan ja, men, hur ser kylarvätskan ut? Anledningen att jag frågar är bara för att kunna utesluta att det är det andra som ställer till det (Som på min A4, där gick ju oljekylaren sönder, bilen tryckte ut olja i vattnet (inte tvärt om) vilket resulterade i en massa otrevligheter tyvärr)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#12
it_mutt skrev:
MadeByMe skrev:
it_mutt skrev:

Nej, då är det nog inte den wink

Vattenpump skulle jag möjligen gissa på då. Svårt att säga, men, det man kan göra för att få något hum om vattnet  cirkulerar är ju att slå på full värme i bilen.

Ska ju givetvis bli varmt först, men sen försvinna (iom att nytt vatten inte skickas in så "snabbt" som det ska)

Du har kollat så där inte är olja i vattnet också?

Min polare säger att vattenpumpen bör låta en hel del om den är sönder, men har ingen aning om det..
Oljan är svart, men har inget att jämföra mot heller, men den ser svart ut! tongue

Nej det behöver den inte alls göra.

Ja, oljan ja, men, hur ser kylarvätskan ut? Anledningen att jag frågar är bara för att kunna utesluta att det är det andra som ställer till det (Som på min A4, där gick ju oljekylaren sönder, bilen tryckte ut olja i vattnet (inte tvärt om) vilket resulterade i en massa otrevligheter tyvärr)

okej, då kan de ju va fan.. bajs isf, då är det kamremsbyte också..
Kylvätskan är rödaktig, dvs som den ska göra, inget brunt vad jag har sett..

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2012
#13
MadeByMe skrev:
it_mutt skrev:
MadeByMe skrev:

Min polare säger att vattenpumpen bör låta en hel del om den är sönder, men har ingen aning om det..
Oljan är svart, men har inget att jämföra mot heller, men den ser svart ut! tongue

Nej det behöver den inte alls göra.

Ja, oljan ja, men, hur ser kylarvätskan ut? Anledningen att jag frågar är bara för att kunna utesluta att det är det andra som ställer till det (Som på min A4, där gick ju oljekylaren sönder, bilen tryckte ut olja i vattnet (inte tvärt om) vilket resulterade i en massa otrevligheter tyvärr)

okej, då kan de ju va fan.. bajs isf, då är det kamremsbyte också..
Kylvätskan är rödaktig, dvs som den ska göra, inget brunt vad jag har sett..

Ja har du inte chokladpudding eller chokladfärgade klumpar i kylarvätskan så ska det väl inte vara någon fara där

Men som sagt, testa det med att slå på värmen och se om den håller värmen (som i att den hela tiden skickar ut "mer värme")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
14 augusti 2012
#14
Nu känner jag mig väldigt dum Oskar, men har du läst ut felkoderna? Något av det här måste väl nästan ge en felkod. Om inte annat en immitent (?) som kan leda en bit på vägen?

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Avstängd
10 388 Inlägg
14 augusti 2012
#15
christofferedil skrev:
Nu känner jag mig väldigt dum Oskar, men har du läst ut felkoderna? Något av det här måste väl nästan ge en felkod. Om inte annat en immitent (?) som kan leda en bit på vägen?

Tveksam till om ex.vis en trasig vattenpump ger felkod. När min oljekylare gav upp och med allt vad det innebär, genererade det projektet inte en enda felkod

Men visst, läsa ut felkoder är väl aldrig fel

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Olika
907 Inlägg
14 augusti 2012
#16
Funkar alla fläktar?
Vattenpumpen kan man ofta kolla genom att öppna locket på expansionskärlet och se om det virvlar i kylvätskan när man gasar.
Har bilen gått med för lite kylvätska så toppen slagit sig?

Mvh
Fredrik

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#17
fredriq skrev:
Funkar alla fläktar?
Vattenpumpen kan man ofta kolla genom att öppna locket på expansionskärlet och se om det virvlar i kylvätskan när man gasar.
Har bilen gått med för lite kylvätska så toppen slagit sig?

Nej, bilen har inte haft för liten kylvätska så vitt jag vet, den var inte under min när jag fick problemet.
Ska kolla detta, fast kan inte göra det nu då bilen står hemma.

Edil, nej har inte kollat, inte haft tanke på ens.. hum

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

40 Inlägg
14 augusti 2012
#18
Hade samma fel på min A3 1,8t - 97. Jag bytte termostaten å tempgivaren men det gav sig inte så jag bytte vatten pumpen å hela paketet med kamrem å spännare å då gick den
som vanligt igen:) tyvärr så är det ganska dyrt å byta allt om man inte kan det själv hmm


Sök