En bekant som jobbade på en Land/Range Rover-återförsäljare tidigare gav mig tipset att man aldrig skall köpa en sådan efter att garantin har gått ut. Tillförlitligheten är minst sagt lite tveksam och det är en väldigt dyr bil att ha på verkstad, dels kostar delarna mycket men dom är inte enkla att arbeta med heller utan det tar tid helt enkelt.
Det är synd för Discovery 3/4 är en komplett och rejäl modell som är väl förberedd för allt, jag måste erkänna att jag gillar den modellens utstrålning skarpt och hade gärna ägt en.
Hur JEEP håller vet jag inte, men deras modeller brukar vara omotiverat omoderna och kännas som ett åbäke att framföra. Eftersom Commander bygger på Grand Cherokee antar jag att den är snarlik, i mina ögon är det lite bil för pengarna helt enkelt.
Jag förstår att man kan tycka de europeiska och asiatiska alternativ som Volvo XC90, Mercedes ML, BMW X5, Toyota Landcruiser, Audi Q7 och Lexus RX (Hopplös på annat än asfalt visserligen) saknar den utstrålning och image de "klassiska" 4x4-märkena ger. Men de är mycket modernare och bland annat av den anledningen väldigt mycket mer bil för pengarna, de håller ihop bra och kostar inte en förmögenhet om de behöver besöka verkstaden.
Jag hade personligen kikat på något av de alternativen istället.