Nu har jag läst igenom tråden och jag måste säga att jag tycker den är skitfrän! Ett råd bara! Var väldigt noga med att slangarna till luftfjädringen inte ligger nära något hårt föremål. Dom blir lätt sönderskavda även mot trubbiga kanter. Och se till att det finns ordentlig med utrymme för bälgarna. Dom brukar vidga ut sig lite mer efter några mil på vägen. Lycka till, jag väntar på nästa update!
Nu har jag läst igenom tråden och jag måste säga att jag tycker den är skitfrän! Ett råd bara! Var väldigt noga med att slangarna till luftfjädringen inte ligger nära något hårt föremål. Dom blir lätt sönderskavda även mot trubbiga kanter. Och se till att det finns ordentlig med utrymme för bälgarna. Dom brukar vidga ut sig lite mer efter några mil på vägen. Lycka till, jag väntar på nästa update!
Tack för kommentaren och goda råd, skall försöka se till så att det håller ihop!
Nu har äntligen delarna blivit blästrade och fått sig lite färg, gjorde allt själv då det inte fanns någon lokal firma som tyckte sig klara av uppgiften. Här kommer en rad bilder
Svettigt men kul i boxen då man får se lite resultat
Hemkörning med fraktfordonet
Sist men absolut inte minst kommer några bilder på de 2 fälgarna jag hann montera ihop, riktigt nöjd är jag faktist!
Nästa gång jag besöker garaget väntar montering av nya bussningar och sedan blir det att börja sätta ihop allt igen, skall åka och köpa nån ny led först dock! Hörs gottfolk!
Äntligen börjar allting sitta på sin plats! Det som är kvar med fjädringen är att fixa stoppare och städa upp lite med färg och underredsmassa på några ställen, sen får man börja koncentrera sig på det andra som är kvar!
Här kommer en drös bilder. Lovar att försöka ta lite bättre bilder när det är helt klart
Här kan man på ett ungefär se hur det kommer att bli i lägsta läget, blir dock inte helt rättvist utan däck. Vill man ha den lägre i framtiden så blir det att bygga om spindeln, men det sparar vi till sen
Här kommer äntligen en update! Var i garaget över veckoslutet och fick iallafall något gjort, nästa gång blir det kring jul och nyår, då jag förhoppningsvis skall kunna spendera några ordentliga timmar och närma mig besiktning.
Det jag gjorde denna gång var att söka febrilt efter något att använda som stoppare framtills, sökte i alla stora affärer men hittade till sist hos den lokala "allt i allo" affären. Efteråt bar det raka vägen till garaget för att få detta gjort. Här följer lite bilder som förklarar (den korta) processen:
Nu är det bara att kladda dit lite ny massa i hjulhusen och bygga nån typ av innerskärm för att skydda bilen lite från rost, hoppas verkligen att den kommer att köras lite mer i framtiden
Efter att detta var klart så tog jag tag i bakluckan och installationen där. Modifierade i och med att såga om sidopanelerna så att de passar samt klippte ut en slarvig mall på täckskiva över baslådans baksida. Denna är sedan tänkt att byggas i plyfa och sen kläs i det fagra tyget ni kan skymta på bild nedan!
Tror du att det kommer att skära sig och bli allt fö mycket? Jag också, precis som allt annat på denna bil
Vi fortsätter med detta, äntligen blev det gjort!
Till sist lite random bilder jag passade på att knäppa i garaget denna gång då jag för en gångs skull hade tillgång till en ordentlig kamera. Jag är dock ingen fotograf men man kan ju alltid försöka
Lite vind i seglen har det varit över jul, börjar kännas relativt nära nu nästan
Tog först tag i bakluckan där det fanns rätt mycket att göra. Började med att städa upp i alla kablar och slangar och sen börja måtta in lite skivor som paneler. Arbetet såg riktigt grisigt ut i början men till sist blev jag riktigt nöjd, skrikiga färger och massa detaljer som inte alls har att göra med varandra som vanligt! Pics or it didn't happen:
Slutresultat. Reservhjul och gammal finsk första hjälp kit med!
Detta tyg <3
Sen installerades in stoppare på bakaxeln också, så nu borde fjädringen vara helt klar i princip. Har inga bilder av detta men inget intressant. Spenderade också en kväll med att reda upp gammal el, inget att visa upp men det blev helt klart bättre.
Efter detta stod mätarna på tur, installerade en jävla biltema mätare på sista platsen så att hålet inte skulle vara tomt, lyste till och med ill grön så nöjd blev man såklart!
Resten av tiden över julledigheten spenderade jag med att planera småsaker, fundera på däck, städa garaget samt att sitta i bilen och härja till techno. Bjuder på lite "lösa" bilder till sist denna gång.
Sen som absolut sista denna gång en liten jätte-kvalitativ dokumentation om vad "sitta i bilen och härja till techno" betyder (öhumm, future house..) Se den helst inte
Tar väl och vackert lämnar lite spår såhär efter nästan en timmes sträckläsning. Städad projekttråd med gott om kvalitativ läsning och fina bilder. Föll mig helt i smaken! Prem lagd och inväntar nyfiket framtida updates.
Kul att se mer framgång, kommer bli riktigt häftig
Fallan skrev:
Tar väl och vackert lämnar lite spår såhär efter nästan en timmes sträckläsning. Städad projekttråd med gott om kvalitativ läsning och fina bilder. Föll mig helt i smaken! Prem lagd och inväntar nyfiket framtida updates.
Tackar för kommentarerna herrar, trevligt att det uppskattas Tar dock en stund mellan uppdateringarna men får helt enkelt se till att de är av lite bättre kvalité när de väl kommer!
Beslutsångest denna kväll, vilka däck ska jag köpa?
195/50 blir för hög profil tyvärr, annars skulle man hittat prima däck till förmånliga priser. Nu står det istället mellan Federal ss 595 195/45 R15 och det dyrare Toyo Proxes T1-R i samma dimension. Fälgarna är 8,5" tum. Lite stretch behöver det vara för att funka men samtidigt vill jag ha däck som greppar bra och lämpar sig för både bana och till vardag. Hade nämligen planerat att använda dessa fälgar på min Miata också ibland då denna bil inte blir så ofta körd.
Priset är viktigt, annars skulle jag tagit T1-R direkt. Vad tycker ni? Finns det andra däck som är mer prisvärda?
Länge sen sist nu och sommaren närmar sig fortare än fort som vanligt. En del kvar på bilen men har något att uppdatera om iallafall.
Har äntligen fått skärmarna svetsade, drog mig mycket för att ta itu med detta eftersom att marginalen är ytterst liten från att bränna upp skärmen så att det börjar synas med breddarna på. Det gick dock bra!
Arbetet förenklades en del med min nya, stylish as fuck, svetshjälm. Vad tycks?
Hann dock redan tappa den före jag fick en bild tagen, därav biten som saknas längst ner.
Fick tag på två bättre begagnade 195/45 Toyo t1r, perfekt! Dock så har jag nog räknat med röven denna gång. Blev på tok för brett med dessa skärmar och spacers bak. Fan. Skall ta och försöka fixa till det med bredare skärmar eller nya spacers, har inte bestämt mig ännu.
Som sista lilla åtgärd jag kan nämna denna gång så slet jag av tyget som tidigare satt över hjulhusen på insidan. Kommer att använda mer av det fantastiska röd-rutiga tyget som användes i bakluckan istället!
Nu skall de sista delarna klickas hem och byggets "slutskede" försökas styras ihop så snabbt som möjligt (Läs före sommaren 2020) så att jag kan besikta den. Ha det gött!