Hej! Håller på med en Saab 9-5 Aero -99 som soppapumpen hade stannat på.
Bilen hade tidigare gått sämre o sämre för att till slut inte gå att starta.
Bytte pumpen och filtret och bilen startade och gick bättre men lite av ryckningarna finns kvar, laddtrycket ser inte ut att svaja nåt när man håller full gas. Det är bara vid fullt gaspådrag som den rycker, varvtal är helt olika, ibland redan från botten för att gå bättre från 5.000rpm och uppåt och ibland tvärs om. Den riktigt hugger ibland och ibland bluddrar den mer. Normal körning går den kalas. inget som märks utan det är bara vid fullgas.
Hej! Håller på med en Saab 9-5 Aero -99 som soppapumpen hade stannat på.
Bilen hade tidigare gått sämre o sämre för att till slut inte gå att starta.
Bytte pumpen och filtret och bilen startade och gick bättre men lite av ryckningarna finns kvar, laddtrycket ser inte ut att svaja nåt när man håller full gas. Det är bara vid fullt gaspådrag som den rycker, varvtal är helt olika, ibland redan från botten för att gå bättre från 5.000rpm och uppåt och ibland tvärs om. Den riktigt hugger ibland och ibland bluddrar den mer. Normal körning går den kalas. inget som märks utan det är bara vid fullgas.
Inga felkoder dyker upp.
Tändstiften är bytta för 2.500mil sedan.
Nån med tips?
Mvh/Jon
låter precis som med polarens 9-5 där motorn rasade efter några veckor.. kommer inte ihåg exakt vad det va som hämta med hans men kan kolla upp det.
Har haft samma problem. Börja med att den ryckte på höga ladd med e85 i tanken, slutade när jag körde 98 okt. Började även med bensin i tanken och det var då tändkassetten som var på väg att dö. För sen dog den helt. Men det kan vara vevaxelgivaren som helt plötsligt inte får kontakt varav rycken men då borde det komma oavsett varv, ladd, gasläge.
Jaha är det inte krångligare än så! Är det kontaktstycket som skiljer på dom som inte passar eller hur ser man det? (om man skulle ramla över en röd, jag uppfattade det som att det fanns nån modell av dom röda som också passade?)
Har bytit tändkassetten men ingen skillnad. Ska prova tändstiften nu då det satt boschstift i den, har läst att dom är känsliga på det och att bara NGK funkar i dom. Har letat vakummläckor men inte hittat nåt.
Bilen går bra första gången man drar ur den fullt på tvåan, släpper man av och ger på igen efter några hundra meter så börjar den blöddra o rycka igen... Man kanske skulle mäta soppatrycket vid körning för att se om det är det som felar...