3342
Sök

Saab 9-5 Aero -99 Rycker vid gaspådrag!

3 259 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej! Håller på med en Saab 9-5 Aero -99 som soppapumpen hade stannat på.

Bilen hade tidigare gått sämre o sämre för att till slut inte gå att starta.

Bytte pumpen och filtret och bilen startade och gick bättre men lite av ryckningarna finns kvar, laddtrycket ser inte ut att svaja nåt när man håller full gas. Det är bara vid fullt gaspådrag som den rycker, varvtal är helt olika, ibland redan från botten för att gå bättre från 5.000rpm och uppåt och ibland tvärs om. Den riktigt hugger ibland och ibland bluddrar den mer. Normal körning går den kalas. inget som märks utan det är bara vid fullgas.

Inga felkoder dyker upp.

Tändstiften är bytta för 2.500mil sedan.

Nån med tips?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

320 Inlägg
15 augusti 2012
#2
JonR skrev:
Hej! Håller på med en Saab 9-5 Aero -99 som soppapumpen hade stannat på.

Bilen hade tidigare gått sämre o sämre för att till slut inte gå att starta.

Bytte pumpen och filtret och bilen startade och gick bättre men lite av ryckningarna finns kvar, laddtrycket ser inte ut att svaja nåt när man håller full gas. Det är bara vid fullt gaspådrag som den rycker, varvtal är helt olika, ibland redan från botten för att gå bättre från 5.000rpm och uppåt och ibland tvärs om. Den riktigt hugger ibland och ibland bluddrar den mer. Normal körning går den kalas. inget som märks utan det är bara vid fullgas.

Inga felkoder dyker upp.

Tändstiften är bytta för 2.500mil sedan.

Nån med tips?

Mvh/Jon

låter precis som med polarens 9-5 där motorn rasade efter några veckor.. kommer inte ihåg exakt vad det va som hämta med hans men kan kolla upp det.


1 365 Inlägg
15 augusti 2012
#3
Det låter fortfarande som ett soppaproblem, dvs att du får för lite bränsle. är allt tätt?


202 Inlägg
15 augusti 2012
#4
Har du testat att byta tändkassetten?
Senast redigerat av SE (15 augusti 2012)

Mercedes C 350 AMG

3 259 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#5
Soppaledningarna är täta! Jag har tyvärr ingen att byta grejor med! sad

Ingen givare som vanligtvis kan spöka på dom här?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

George
1 956 Inlägg
15 augusti 2012
#6
Vaccum slangar, backventiler, tändkasett, stift, blåa backventiler, dumpventil, LMM, och läckage i allmänhet  kan leda till ditt problem.

Börja kolla upp slangar och backventiler är mitt tips. Byt stift och prova med annan kasett.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

202 Inlägg
15 augusti 2012
#7
Som sagt ovan, byt kassett så är problemet löst.

Mercedes C 350 AMG

513 Inlägg
15 augusti 2012
#8
Har haft samma problem. Börja med att den ryckte på höga ladd med e85 i tanken, slutade när jag körde 98 okt. Började även med bensin i tanken och det var då tändkassetten som var på väg att dö. För sen dog den helt. Men det kan vara vevaxelgivaren som helt plötsligt inte får kontakt varav rycken men då borde det komma oavsett varv, ladd, gasläge.

3 259 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
#9
Nån som vet vilka bilar tändkassetten passar ifrån? Så kanske man kan hitta nån som man kan provbyta med...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 710 Inlägg
16 augusti 2012
#10
Alla 9-5 och OG9-3 -01 och uppåt (finns undantag på 9-3) med turbo.
Lättast är att gå på färgen där den skall vara svart.

MVH Jonas
..............

3 259 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
#11
Jaha är det inte krångligare än så! smile Är det kontaktstycket som skiljer på dom som inte passar eller hur ser man det? (om man skulle ramla över en röd, jag uppfattade det som att det fanns nån modell av dom röda som också passade?)

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (16 augusti 2012)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 710 Inlägg
16 augusti 2012
#12
Röda passar fysiskt men inte mer än så. Bara svart som gäller.

MVH Jonas
..............

7 277 Inlägg
16 augusti 2012
#14
Om tändstiften har varit med i 2500mil så kan det vara läge att byta dom. Billigare än att byta massa annat i vilket fall smile


3 259 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#15
Hej o tack för alla tips! smile

Har bytit tändkassetten men ingen skillnad. Ska prova tändstiften nu då det satt boschstift i den, har läst att dom är känsliga på det och att bara NGK funkar i dom. Har letat vakummläckor men inte hittat nåt.

Bilen går bra första gången man drar ur den fullt på tvåan, släpper man av och ger på igen efter några hundra meter så börjar den blöddra o rycka igen... Man kanske skulle mäta soppatrycket vid körning för att se om det är det som felar...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

54 Inlägg
17 augusti 2012
#16
börja i den billigaste ändan så börja med stiften men en dålig TK kan snabtt förstöra stiften


Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 augusti 2012
#17
testa och rycker R slangen på magnetventilen, blir det bättre med ryckningarna då är det EVAP ventilerna som måste bytas!


3 259 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
#18
Vilken är R slangen?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

54 Inlägg
17 augusti 2012
#19
tror det är den som sitter högstupp dock inte säker


Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 augusti 2012
#20
precis, slangen högst upp



Sök