3629
Sök

Värt att veta om volvo s40? Tänkte sälja min Audi A4 och köpa s40 istället..Bra eller dåligt??

570 Inlägg
20 augusti 2012
#41
thereze skrev:
näee, nu vill ajg inte ha volvo.. Inte köra gocart inte.. men suck..

men vad ska jag ha för bil..

Till att börja med, prisklass runt 15, måste åka säkert främst för jag har 2 barn som åker med, lär få plats med barnvagn, men vill inte ha megagigantisk bil. Vill ju gärna ha bil som ser bra ut, typ från 98.. är det något mer? Vad rekommenderar ni då?

har ju snöat in på att byta bil jag..min audi nu är min första bil så är ju såå nyfiken på vad som finns mer wink även om jag vet att jag inte kan vänta mirakel i min prisklass..

Om du har två barn ,ska du inte köpa kombi då?

kan inte uttala mig om just A4 men kan ju skriva vad jag tycker om min v40.

största skillnaden just med s/v40 fas2 (-01 och framåt) mot tex s60 är att den är lite mindre dämpad från tex vägljud och dyl, inget man märker om du nu inte kör med 35 profil på däcken.

sen antar jag att du vill ha en säker bil nu med tanke på barnen.

vet att x40 var en av dom första bilarna att få 4 stjärnor i euro ncap.

har varit en hel del på skroten och sett krockade x40 bilar och kan säga även om bilen rullat och mosats från alla möjliga håll är kupen intakt!

rekomenderar fas2 då dessa har mer krockkuddar som tex gardiner osv. finns även säten med färdiga barnstolar i nu beroende hur små dina barn är.

MIN bedömning av x40

-Plus-

Billig till vad du får
inte så plastig känsla (beroende vilken årsmodell)
Skön och behaglig att köra
fas2 stolarna är sköna och man kan sitta i timmar utan att få ont eller dyl (fas1 passade inte mig lika mycket)
om något krånglar är det inte rocket sience att byta det själv.
finns bra kunskap om dessa bilar (www.x40nordic.com)
Bra med plats i bagage (v40)
motorerna med turbo håller bra och lätta att få bra fart i!


-minus-

många bilar har problem med rost (hitta någon från gotland eller inne i landet så mindre risk för det)
kan få problem med tändspolar som spricker  men inte så svårt att fixa.
En del får problem med fjädrar som brister och även med styrleder och spindelleder (mest på fas1)

klart det blir mer plus än minus eftersom jag gillar dessa bilar smile

tror dock oavsett vad för bil du köper för 15K och som är i fint skick för sitt pris tror jag du blir nöjd smile

just a4an och x40 är ganska lika. vissa delar passar mellan modellerna till och med smile

lycka till med bil letandet smile

/Anders


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
20 augusti 2012
#42
Constantine skrev:
Skulle säga A4an alla dagar, som någon annan tidigare nämnde så går det visst att få bra drag i en 1,8T.. har en polare som har en med quattro och steg 3 som är riktigt trevlig.

Du åker garanterat skönare i din A4 än i en S40, förstår faktiskt inte varför du vill byta ner dig.

testa en steg 1chipad audi 1.8t och kör sedan en t4:a med steg 1chip..

kan garantera att du förstår vad jag menar
audis motor är kanske inget fel på men i oöppnat skick med endast chip går dom ej att jämföra

blivit ruskigt besviken på varje 1.8t som jag kört så det är knappast bara en bil som det varit fel på

men visst en t4 har mer effekt orginal än vad man kan plocka ur audin med steg 1 chipning


polarn hade inne ett antal audisar med pissframvagnen och inte en av dom hade inte minst ett glappt stag i framvagnen

har aldrig bytit en led på en s40 inte heller hört att någon gjort det så troligen inte alls lika frekvent problem

sen finns det så klart andra saker som gör audin trevlig men jag trivs inte med förarmiljön
trivs t.o.m bättre i tantens arosa  man sitter för lågt och brädan är förhögt upp på samtliga audi och vw i den storleken

motorerna är oxå stora problem med just 1.8t men då vissa modeller av dom  abs boxar som är rusktigt svåra att hitta då det finns en miljon olika ..fick kolla typ 30bilar på en skrot innan jag hittade en till polarns passat 1.8t  en sån går på massor av pengar och är svåra att hitta och går ALLTID sönder

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
20 augusti 2012
#43
dfine skrev:
thereze skrev:
näee, nu vill ajg inte ha volvo.. Inte köra gocart inte.. men suck..

men vad ska jag ha för bil..

Till att börja med, prisklass runt 15, måste åka säkert främst för jag har 2 barn som åker med, lär få plats med barnvagn, men vill inte ha megagigantisk bil. Vill ju gärna ha bil som ser bra ut, typ från 98.. är det något mer? Vad rekommenderar ni då?

har ju snöat in på att byta bil jag..min audi nu är min första bil så är ju såå nyfiken på vad som finns mer wink även om jag vet att jag inte kan vänta mirakel i min prisklass..

Om man ska vara ärlig får du inte mycket bil för dom pengarna du är beredd att lägga ut, så du missar ingenting. Behåll hellre din Audi som fungerat bra för dig och köp en annan bil när du kan lägga mer pengar eller om Audin börjar strula..

Jag måste nog hålla med dfine här.
En bil som var dyr ny, som du är beredd att köpa för ca 15.000 brukar det inte vara så mycket kvar av.
Alternativt lär du få byta en massa saker. Köper du å andra sidan en bil som var billig ny så får du ju oftast en nyare och fräschare bil för de pengarna. Däremot säger jag inget om komfort och säkerhet som mycket väl kan vara bättre i den äldre bilen beroende på modell och märke.

Jag säger som ovanstående, en bil för de pengarna får man helt enkelt vara glad för så länge den går igenom besiktningen och fungerar, men inte mycket mer. Då är det faktiskt bättre att spara/låna och köpa en betydligt modernare bil som troligtvis kommer vara både säkrare (främst för barnens skull) och snålare. Lägg därtill att du TROLIGTVIS inte kommer behöva laga en modernare bil den första tiden du äger den.

Avstängd
10 388 Inlägg
20 augusti 2012
#44
Growe skrev:
Constantine skrev:
Skulle säga A4an alla dagar, som någon annan tidigare nämnde så går det visst att få bra drag i en 1,8T.. har en polare som har en med quattro och steg 3 som är riktigt trevlig.

Du åker garanterat skönare i din A4 än i en S40, förstår faktiskt inte varför du vill byta ner dig.

testa en steg 1chipad audi 1.8t och kör sedan en t4:a med steg 1chip..

kan garantera att du förstår vad jag menar
audis motor är kanske inget fel på men i oöppnat skick med endast chip går dom ej att jämföra

blivit ruskigt besviken på varje 1.8t som jag kört så det är knappast bara en bil som det varit fel på

men visst en t4 har mer effekt orginal än vad man kan plocka ur audin med steg 1 chipning


polarn hade inne ett antal audisar med pissframvagnen och inte en av dom hade inte minst ett glappt stag i framvagnen

har aldrig bytit en led på en s40 inte heller hört att någon gjort det så troligen inte alls lika frekvent problem

sen finns det så klart andra saker som gör audin trevlig men jag trivs inte med förarmiljön
trivs t.o.m bättre i tantens arosa  man sitter för lågt och brädan är förhögt upp på samtliga audi och vw i den storleken

motorerna är oxå stora problem med just 1.8t men då vissa modeller av dom  abs boxar som är rusktigt svåra att hitta då det finns en miljon olika ..fick kolla typ 30bilar på en skrot innan jag hittade en till polarns passat 1.8t  en sån går på massor av pengar och är svåra att hitta och går ALLTID sönder

Audin har högre komfort (den är tystare osv) sittställning osv, är dock givetvis högst personligt.

Nu handlar dock inte tråden om "vilken bil av dessa två är bäst att trimma" så det är ju inget argument egentligen, då, vad jag sett, det inte varit uppe av TS själv en enda gång.

Att ABS-boxarna  -alltid- går sönder (som du säger) är bara rent snack. Kan peka på ett 10-20-tal A4:or bland släkt och vänner, där det aldrig varit några problem. Fortsatt är de inte alls så svåra att hitta, och går lika bra att skicka in på reparation för 1500:- (möjligt jag missförstod vad du menade här)

Som påpekat går en helt ny framvagn på från 1500:- så det är väl kanske inte egentligen något problem. Som referens kan då sägas att min gamla A4 hade -ett- byte i framvagnen (ska inte svära på vilken del av framvagnen såhär rakt av) sen den var ny (97:a) (känner de tidigare ägarna väldigt väl). Så, nej, inte heller alla Audis har problem med framvagnen (men ja, den är generellt sett som relativt dålig)



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Däremot tycker jag nog redan som det varit inne på, att för de pengarna är det nog lika bra att behålla bilen. Går visst att hitta nyare bilar för de pengarna, men som någon sa; du vet vad du har men inte vad du får.

Så jag sållar mig till skaran som säger; behåll bilen och skaffa en lite större budget och byt upp i årsmodeller ordentligt smile
Senast redigerat av it_mutt (20 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

11 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#45
Tänkte bara uppdatera vad det blev.. Blev iaf inte vad jag tänkt från början.. Idag blev jag stolt Audi ägare! Å det blev ingen liten som jag hade tänkt.. Nope,, en A6 2,8 quattro från 98 blev det, men den har "bara" gått 17000 och det var en medelålders snubbe som ägt den de senaste åren så den e välldas fräsch tycker jag. Å man åker ju som en gudinna i den haha maken kunde inte ens hålla sig borta, tagit med min bil till jobbet o ska tvätta den tom! Det tråkiga är att det e en del rost men det ska gå att fixa. Men tack alla för era svar!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2012
#46
Grattis, där har du en rejäl bil! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök