4425
Sök

Ljusgrön Fiat 500 (1959 Sun roof/nuova), en nybörjares hobbyprojekt

Efter flera års funderande, klurande, velande, tjatande, letande och läsande har jag nu äntligen slagit till på en 500. I juni 2012 dimper det ner ett mail. Det finns en ljusgrön, gammal 1959 som står i södra Sverige och om jag... Visa mer

122 796 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2014
119 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#101
Jag satte gummiskydd på fästet.
Min bil är ju redan så sliten i lacken så jag var inte supernoga.

Fick mail om att en gammal intervju dykt upp igen. Lite om min konst som jag gjorde för två år sedan. Håll till godo:
http://motorkanalen.tv/filmarkiv/motors … /bilkonst/

119 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#102
Tillbax efter en välbehövlig semester på Mauritius, brun som mahogny.
Så i helgen ska jag ge mig på att plocka av hjulen så de kan blästras och lackas i veckan.
Kanske även hinner fixa med de där jävla dörrsidorna, vore skönt att få dem på plats.
Senast redigerat av Giacosa (11 april 2013)

119 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#103
Så har helgen gått.
Hann med att vara social, dricka öl, se film, rita lite, bli bakis och fixa lite med fiaten.
Tog en halv dag att få bort hjulen från bilen. Fy fan vilket träningspass, biljäklen är ju så liten så man får ju stå som en märla. Men med lite svordomar och jävlar anamma så fick jag bort de hjul som förmodligen fått rosta fast i 30år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-4ede2c247493d419cf74da402c041029.jpg

Kunde bara skratta efteråt, kollade på fälgkorset och konstaterade att det fått ge vika efter min vilja att få bort julen från bilen. Uri Geller (han som böjer skedar) släng dig i väggen =-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-1fcd277c37edf8f124ea8bfc219ae157.jpg

Så i veckan kan jag lämna fälgarna på blästring och förhoppningsvis få dem lackade.
Senast redigerat av Giacosa (14 april 2013)

89 Inlägg
14 april 2013
#104
Kan man inte tro att fälgarna ska sitta så ini h-e på en så liten bil.
Blir fint att sätta dit nylackade fälgar sen.
Magnus


119 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#105
Kan man inte tro att fälgarna ska sitta så ini h-e på en så liten bil.
Blir fint att sätta dit nylackade fälgar sen.
Magnus

Bara för den är liten betyder det inte mindre jobb uppenbarligen =-)

Jag hoppas fälgarna blir bra. Får dem om en vecka. Lämnade in dem idag till en firma som skulle blästra, snygga till dem och lacka dem. Hoppas de håller det som dom lovade så jag inte får tillbaka något halvdant med skrovlig yta eller liknande. Tyckte de var lite nonchalanta på stället. Men man vet ju aldrig förhoppningsvis är de bättre på att jobba än kundkontakt.

119 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#106
En av fälgarna inna jag lämnade dem:
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-577e7ef47d20e2e1c81fd08f580281a7.jpg

Fick hem bilhjälm nummer 2. Den förra hade storlek 6 3/4, och den var lite liten. Så på Tradera kom jag över en till likadan för 175:- och den hade storlek 7. Så jag chansade och slog till. Den passar bättre, men är aningen trång för mig. Går dock att ha på sig, men jag gissar på att jag ändå inte kan ha det på mig när jag kör då jag redan utan hjälm nästan sitter å gnuggar huvudet i taket. Men de blir snygga att ha i baksätet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-44518f99bce1d6356dac9e4e660ce92c.jpg

CNC-Operatör
561 Inlägg
18 april 2013
#107
detta ska följas!!


119 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#108
Hämtade upp fälgarna.
Gick ju snabbt att få dem fixade. Tyvärr var det nog inget höjdar jobb och de har nog slarvat lite med endel, men jag orkar inte krångla mer. Blev lite av ett test om firman var seriös och om jag skulle våga lämna in bilen på lackning någon gång i framtiden. Tyvärr höll de inte kvalitetsmåtten, kunde se början till rinningar på några ställen samt att de inte rengjort ordentligt innan eller under lackning lackning dvs skräp/damm i kanter av fälgen. Men för stunden duger det och jag får väl lacka om dem samtidigt som jag ger mig på en hel omlackering av karossen i framtiden.
Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-577e7ef47d20e2e1c81fd08f580281a7.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-bf461737e3f59450d6e34dcb27d3d314.jpg
Konstaterade att de gamla navkaslarna såg riktigt sunkiga ut plötsligt när fälgen lackats. Så jag ska beställa mig fyra nya att sätta på.
Senast redigerat av Giacosa (19 april 2013)

1 049 Inlägg
21 april 2013
#109
Gillar din bil och din målsättning med den. Behåll patinan på karossen, brukar du färga håret:)

Underbar bil!

119 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#110
Gillar din bil och din målsättning med den. Behåll patinan på karossen, brukar du färga håret:)

Underbar bil!

Har inte färgat ett hårstrå på min kropp, usch va äckligt =-)

Lämnade in hjulen för att få däcken på plats. Hämtade dem idag och de såg inte riktigt ut som jag tänkt mig. Den vita däcksidan går inte ner ända till fälgen, så det blir en svart rand längst med fälgen. Inte riktigt som jag ville att det skulle se ut eller som det såg ut på originalbilarna när de såldes. Se bilden nedanför, där är det en originalfoto från en ny 1959 babyblå 500. Skillnaden är tydlig.
Fan va läss man blir!
KÖP INTE FRÅN: http://www.fiatclassic.com
Jag bad specifikt om däck som såg ut som de gjorde 1959 och till en Sun roof edition 500. Och först fick jag White streak tires, dessa gjordes till senare modeller aldrig till min modell. Att skicka tillbaka dem skulle innebära att jag fick stå för transportkostnaden, så jag sålde dem här i Sverige.
Så andra gången var jag supernoga med att påpeka att jag ville ha helt vitsidade och att det skulle vara rätt model.
Då fick jag dessa, såg så rätt ut innan de var påmonterade.
Tycker ni det ser rätt ut?
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-e4ffb7df8fd13d8079a7bc2755214f83.jpg
Extrakollade min mail och på fiatclassic.com för att se en extra gång om det var jag som varit otydlig eller missat något. Men icke, för mig är det uppenbart. De har kört "falsk" marknadsföring uppenbarligen påstår sig sälja däck som kommer se ut på ett visst sett men inte gör det. Det tragiska är att du inte kan se det för ens däcket är på fälgen och då är det lite jobbigt att skicka tillbaks dem.
Har begärt pengarna tillbaka utan att skicka tillbaka däcken, och med fina ord kort och gott frågat om de är blinda eller bara korkade. Blir intressant att höra deras svar.
Senast redigerat av Giacosa (21 april 2013)

119 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#111
Brum brum.. sakta sakta går det frammåt. Känns som två steg framåt alltid resulterar i ett steg bakåt.
Lämnade hjulbultarna till en en kompis för att få dem ultraljudstvättade. Får se hur det blir.

Tog tag i saken och tvättade motorn en vända. Jäklar vad grisiga vissa delar var. Min gissning är att förre ägaren hällt i motorolja tills maxgränsen var nådd vilket resulterade i att motorn spottat ut överskottet ur en slang som sitter fäst i toppen. Fråga mig inte vad den kallas för jag har ingen aning?! Men efter 4tim putsande och febrilt gnussande fick jag bort den värsta geggan från motorn, slangar och kablar. Så nästa gång jag startar motorn kan jag förhoppningsvis lokalisera vart oljan kommer ifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-062659f91ffbd334c0e067d9ff6000cc.jpg

Började med att byta ut det rostiga avgassystemet. Ytterligare en gång visade det sig vara krångligare än man tänkt sig.
Visade sig vara så att det rör som går från fläkten som kyler motorn var fastsvetsad i det gamla avgassystemet.
Motorn är fläktkyld och när luften kylt motorn transporteras den vidare in i ett rör som omsluter det ena av avgassystemets rör, sedan åker luften vidare in i kupén och värmer förare och passagerare.
Men för att värmesystemet i kupén ska fungera krävs det att jag har ett sådant rör på avgassystemet. Avgassystemet måste alltså modifieras genom att kapa ena röret, trä på luftröret runt om och svetsa dit det. Sist men inte minst måste allt svetsas tillbaka på avgassystemet igen. Suck!
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-8c4879fe3a9cde7ad1bfecd605aaef1c.jpg
Det fick bli en temporär lösning.
Jag struntar i att montera dit varmluftsröret och kan därmed inte få varmluft i kupen. Men å andra sidan ska jag bara kära bilen när det är varmt, så det gör ingenting.
Då var det väl bara till att montera dit det nya avgassystemet. NEJ just det, så enkelt får det inte bli. Visade sig att muttrarna som håller i avgassystemet gjort sitt. När jag skulle skruva tillbaka allt igen så pajjade gängorna i muttern totalt. Kollade i muttern vad som var fel och konstaterade att de var kaputt. Gick till å med att dra ut dem likt en fjäder, så jag behöver nya muttrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-167e4329034a2175e2b62a22a3d1ce64.jpg
Håller tummarna att jag hittar nya snabbt och kan få dem levererade inom några veckor.

Kunde ändå hänga upp avgassystemet på plats och skruva dit allt som fungerade.

Sedan var det bara till att tvätta händerna och armarna, säga god natt och släcka för denna gång. Var trotts allt riktigt skoj att meka denna gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-e93d858c85fdead8db46058faadb5a55.jpg

119 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#112
Fick lite gamla prylar på posten från den förre ägaren, bla ett bilmärke för 10 skadefria år som den förste ägaren fått. Måste hitta någonstans att få användning av det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-f4efb4beb039cd8732c1d25d5b102b1b.jpg
Dessutom fick jag gamla foton på bilen. Den ser ut att haft ett rätt hårt liv =-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-482a33c1743e21f52d04f137fd9e72d6.jpg
Som en sann veteran ska den nu fått ett lyxliv, där den endast ska köras soliga dagar.

Lämnade in avgassystemet för att få varmluftsröret fixat. Kommer kosta 300:- och ta en vecka.
Ska se till att byta fläktrem och göra lite småpill i helgen. Tog en sväng förbi Biltema och köpte div prylar så jag ska kunna göra oljebyte i motor och växellåda. För hoppningsvis hinner jag med allt i helgen. Beror lite på om jag kan hålla mig ifrån den nyinköpta familjebilen, kan ju bli en längre åktur nu när jag sålt min gamla Suzuki Swift.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-0c1799f0e230af99f3267e4804df477e.jpg

119 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#113
Så har man bytt fläktrem, tvättat lite prylar och bytt ut lite gummidetaljer som bäst före gått ut på någon gång för 30år sedan. Blir spännande om fläktbytet gör skillnad i elsystemet. Batteriet laddades inte som det skulle men nu är fläkten spänd och redo att användas så jag hoppas det gör susen.
Tog 2tim att montera dit dörrpanelen på passagerarsidan, så nu är det bara 2tim passande och svärande för att få dit förarsidan. Inväntar ett litet paket som bör komma i veckan innehållandes div prylar för att kunna färdigställa bilen till brukskick igen. Ser fram emot att kunna använda den lite.
Lillasyrrans kille kommer titta förbi imorgon och jag ska bomba honom med div frågor. Hoppas det löser endel problem.

Får jag bara paketet och avgassystemet så är det endast oljebyten ,smörjande och rutinkontroll av allt kvar.
Senast redigerat av Giacosa (19 maj 2013)

31 Inlägg
19 maj 2013
#114
Trevligt Giacosa!

Avverkade 25 mil i helgen då det var så fint väder åkt mest "nercabbat" + arbete med utbyte av gummidetaljer, skall skicka en beställning med diverse gummidetaljer mest små saker, det vart väldigt bra med dom nya ventilations gummilisterna men fattas bara då dom gick på 1900 spänn tillsammans!

Hoppas du kommer ut på soliga sommarvägar du har ju haft en del att styra upp.
Senast redigerat av Redmarathon (19 maj 2013)


119 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#115
Trevligt Giacosa!

Avverkade 25 mil i helgen då det var så fint väder åkt mest "nercabbat" + arbete med utbyte av gummidetaljer, skall skicka en beställning med diverse gummidetaljer mest små saker, det vart väldigt bra med dom nya ventilations gummilisterna men fattas bara då dom gick på 1900 spänn tillsammans!

Hoppas du kommer ut på soliga sommarvägar du har ju haft en del att styra upp.
Senast redigerat av Redmarathon (Igår 23:38)

Fan va roligt att brumma runt hela helgen "nercabbat".

Jag hoppas också att jag kommer få vädra bilen snart.

Tog tag i den andra dörrpanelen idag. Den rutan satt stenhårt och någonting kärvade rejält, hoppades att ljuddämpningen glidit ner och kommit i kläm precis som på andra sidan. Lite smörj och fixat.
Men på denna sida var det mycket värre. Ljudisoleringen satt bra, men bakom den visade det sig att vevmekanismen kört sig och att armen som skjuter rutan uppåt böjt sig så kraftigt att den skrapade på insidan av dörrplåten. Allt resulterade i att mekanismen skruvades bort och glaset plockades ut. Ska höra vad min support tror och om det går att lösa. Just denna mekanism ser jäkligt svår ut att hitta ny av eller begagnad av. Får i värsta fall köra utan ruta på förarsidan en stund innan jag hittar en ny vevmekanism av min model.
Senast redigerat av Giacosa (20 maj 2013)

119 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#116
Ebay, nördarnas räddning!
400:- för en bättre begagnad som ska fungera finfint. Måste bara föra över pengar till Paypal så jag kan slå till.

31 Inlägg
20 maj 2013
#117
Vilket flyt du hade Giacosa!

Själv behöver jag en ny insats som sitter bakom fronten vänstra luftintag denna har havererat, letat med ljus o lykta på internet varit i kontakt med Nordens Karosseri fick bara svaret det kan jag inte fixa, skulle vilja har kunskaper i att gjuta i plast, hur ser dina insatser ut? är den original? om det är så skulle du vilja publicera eller maila mig en bild på den, helst då vänstra sidan.


119 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#118
Vilket flyt du hade Giacosa!

Själv behöver jag en ny insats som sitter bakom fronten vänstra luftintag denna har havererat, letat med ljus o lykta på internet varit i kontakt med Nordens Karosseri fick bara svaret det kan jag inte fixa, skulle vilja har kunskaper i att gjuta i plast, hur ser dina insatser ut? är den original? om det är så skulle du vilja publicera eller maila mig en bild på den, helst då vänstra sidan.

Mina är i plast tror jag? Kan kolla imorgon.

Så här fin var veven till glasrutan.
Den är kraftigt böjd samt att gängorna i kugghjulen inte är de finaste. Den ska vara böjd men inte som denna, man kan se att de två metalldelarna skiljt på sig och vridits. På grund av att den böjts så kraftigt skavde den mot dörrens insida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-314fdccb26a29d58a9053ba25579aa94.jpg

Nya dörrsidan på passagerarsidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183268/183268-de0e6a95ec12f35ff6f7bfe9db7b55c2_large.jpg

31 Inlägg
22 maj 2013
#119
Jag var nog lite otydlig, det finns 2 st luftintag framme vid fronten under framlycktorna, hur ser din koppling ut direkt bakom plåten i bagagerummet. Det som sitter skruvat direkt mot plåten?


119 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#120
Jag var nog lite otydlig, det finns 2 st luftintag framme vid fronten under framlycktorna, hur ser din koppling ut direkt bakom plåten i bagagerummet. Det som sitter skruvat direkt mot plåten?

Ha ha ha, ja förstod det. Skulle kolla igår, men det var lite bökigt så jag ska ta en närmare titt i kväll om jag går ut i garaget. Men jag knackade lätt med fingrarna och tyckte det lät som "plast". De sitter lite dumt till för att fota, men om du behöver se hur de ser ut kanske jag kan ta lite tid och skruva lös dem. Är det brottom?
Annars kan jag göra det i höst och eventuellt gjuta av dem i plast till dig. Har formsilikon hemma och plastmaterial att gjuta med. Kan vara något att testa om du står för materialkostnaden (gissar på 200-400:-)

För hoppnings vis kommer ett paket med lite nya muttrar och skrufs hem idag, men man vet ju aldrig posten är ju så seeeeeeg i detta avlånga land. Har hämtat det fixade avgassystemet och köpt div oljor.
Oljor och smörjmedel va fan inte det lättaste att hitta. Allt hade ju bytt namn eller ersatts med något helt annat. Motoroljan var inget problem. Men växellådeolja var ett aber, hitta de dock en nyproducerad classic olja på 5L dunk på Ebay som hade exakt vad jag behövde. Nu har jag fått lära mig allt om olja på köpet, och vad som skiljer dem åt.
Så nu väntar jag bara tills jag får tid att göra mitt livs första oljebyte på motor och växellåda.


Sök